Kasp Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Går i 10. klasse, en i klassen var med i år og fikk 92%.. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Men det er forskjell på Abel-prøver.. noen er enkle og andre vanskelige, jeg merka selv at prøven i år var mye vanskeligere enn fjorårets. Grunnen til at jeg sier det ikke var mange som fikk mer enn 80, er at jeg går på en av landets mest nørdete skoler når det kommer til matte(Oslo Katedralskole), og vi har tradisjonelt det jevneste og beste nivået i Abel (vi hadde 4 av 20 finalister i fjor, og alle andre skoler hadde maks 1). Selvfølgelig er det mulig at årgangen er gått sur, og selvfølgelig er det mulig at andre presterer bedre, men mitt inntrykk er at det var vanskelig i år. Og så må selvfølgelig ingen forveksle Abelkonkurransen med Albertkonkurransen, som er care-bear-versjonen som skal styrke bredden i matte. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Var med i år, ganske sikker på at jeg har ivertfall noen oppgaver riktige, men det var vanskelig. Vi hadde ivertfall samme oppgaver som G2Petter ramset opp, er vel like oppgaver for alle skolene tenker jeg. Det jeg stusset over er at alle trinnene har like oppgaver. Konkurrerer vi med hverandre eller ? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Ja, det er bare ett Abel-oppgavesett. Samme for alle aldersgrupper osv. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Ja, det er bare ett Abel-oppgavesett.Samme for alle aldersgrupper osv. Hvis jeg forstår deg rett har jeg altså absolutt ingen realistisk sjangse for å komme videre ? De tredjeklassingene er jo dritflinke. Merkelig opplegg syntes nå jeg. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Var med i år, ganske sikker på at jeg har ivertfall noen oppgaver riktige, men det var vanskelig. Vi hadde ivertfall samme oppgaver som G2Petter ramset opp, er vel like oppgaver for alle skolene tenker jeg. Det jeg stusset over er at alle trinnene har like oppgaver. Konkurrerer vi med hverandre eller ? Alle trinn har like oppgaver fordi Abel konkurransen ikke retter seg mot pensum i matte. De oppgavene på abelkonkuransen er en annen type enn de som er vanlige på eksamen. Måle med matematikk i den norske skolen er at elevene skal kunne bruke den i praksis, og kunne bruke tekniske hjelpemidler. Men selvfølgelig vil nok noen ekstra år alltid gi noe ekstra utelling, men ikke forvent at du vil lære å løse abel oppgaver i mattetimene. Så om elevene ved noen skoler er bedre enn andre ved Abel konkurransen viser bare det at noen prioriterer pristisjen ved slike konkurranser ulikt. F.eks skjer alle slike kokurranser i fritimer og de oppgavene som gis gis det liten forberedelse til i vanlige timer. Men det er somregel 1 øve time i en eller annen fritime før prøvenen. Endret 6. november 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Derfor VK1 og VK2 skal ha et fortrinn i forhold til GK osv. Og til han som fikk 92 poeng i 10. klasse: Dersom det er riktig:UTROLIG! Men sikker på at det ikke var Albertkonkurransen, som arrangeres for 10.klasse og GK? Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 det matte greiene virket ikke så vanskelig da... eneste jeg ikke hadde tatt i farten var den 2000^2000 ... Faen, hvordan skal du ta det i hodet? - Jeg studerer ikke matte akkurat, men kan det vi har gått igjenom (Allmenn Gk) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Så du mener at du ville klart 19 av de 20 oppgavene som jeg postet tidligere i tråden? DET er imponerende! Edit: Send meg svarene dine på PM, jeg har fasiten i sekken. Edit 2: Du har bare 100 minutter til rådighet, og ingen kalkulator. Hvis du klarer å være så ærlig med deg selv at du ikke bruker noe annet enn penn, papir, linjal og passer, samt sitter i en time og 40 minutter, så er det fint. Endret 6. november 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 (endret) det matte greiene virket ikke så vanskelig da... eneste jeg ikke hadde tatt i farten var den 2000^2000 ... Faen, hvordan skal du ta det i hodet? - Jeg studerer ikke matte akkurat, men kan det vi har gått igjenom (Allmenn Gk) Jeg går også i GK og kunne nesten ingenting av prøven... Og jeg fikk 5 i matte ifjor. Endret 7. november 2004 av Jokko88 Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Ja, det er bare ett Abel-oppgavesett.Samme for alle aldersgrupper osv. Hvis jeg forstår deg rett har jeg altså absolutt ingen realistisk sjangse for å komme videre ? De tredjeklassingene er jo dritflinke. Merkelig opplegg syntes nå jeg. På skolen min tror jeg det var bare VK1 og 2 som var med. For øvrig tror jeg det var flere fra VK1 enn fra VK2 i toppen, deriblant vinneren (som for første gang eller noe var en jente). Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde brukt 5 min uten kalkulator... - Men samtlige av oppgavene er til å løses ^^ Hadde ikke akkurat tatt potensene på et halvt sek uten calc, men skulle no klart dem... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Er bare noen som skjønner oppgavene med en gang og andre som ikke gjør det, selv pga vanligvis god mattekarakter.. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Mattekarateren er en svært dårlig indikator på hvordan en vil gjøre det i Abel-konkurransen. For å få en god mattekarater kreves mye "formelkunnskap", noe som ikke er så veldig nøye i Abel-oppgavene. Var en i klassen min som kom til norgesfinalen i fjor, og han ligger på 3 i matte... Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde brukt 5 min uten kalkulator... - Men samtlige av oppgavene er til å løses ^^ Hadde ikke akkurat tatt potensene på et halvt sek uten calc, men skulle no klart dem... Kom igjen då... sett deg ned og prøv!! Viss du går GK og klarar 19 av 20 oppgåver så er det utruleg imponerande sjølv om du bruker 30-60 min på kvar av dei vanskelegaste oppgåvene... Forresten, potens oppgåver o.l. er som oftast dei raskaste... viss du ser "metoden" pleier dei å gå fort... eg synes i alle fall at geometrioppgåvene ofte tar lengre tid, for der må du tenkje meir, men dei er gøyast og! Og forresten.... Rota av 2000^2000 = 2000^1000 som sikkert dei fleste skjønar... men viss du har tenkt å gange ut 2000^1000 manuelt.. så lykke til... veit du kor mange siffer dette talet har? I følge WIndows kalkulatoren så er 2000^1000 = 1,07150860718626732094842504906e+3301 Men det hjelper deg ikkje til å finne svar på oppgåva... Dasse: Vil gjerne høyre din metode for å finne svaret? Du treng ikkje å løyse oppgåva... Synes det er mange imponerande resultat er eigentleg... fint viss alle som var med postar resultatet sitt når dei veit det sikkert... Eg synes også oppgåvane var vanskelegare i år enn i fjor. Beste på vår skule fekk 80 poeng i år (Bergen Katedralskole). En som fikk 92% blabla Korleis kan ein på 92% riktig av 20 oppgåver? 18,4 oppgåver riktig? Enten er det rett eller så er det galt... 92 poeng kanskje? Viss han klarte 92 p av 100 i 10. er det enormt sterkt... Trur det kunn kan vere David "ett eller anna" som kan ha klart det når han gjekk i 10. (tenkjer på han som har vunne Abel x antall år no, men trur ikkje han er med i år). Edit: la til litt Edit2: endå meir.. Endret 7. november 2004 av BA1 Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Hvis man svarer rett på 18 oppgaver, og unnlater å svare på de siste, får man 92 poeng... Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Hvis man svarer rett på 18 oppgaver, og unnlater å svare på de siste, får man 92 poeng... Jepp.. skjønte det var det han meinte (som eg trudde gjekk fram av posten min)... uansett... så trur eg neppe det er sant... viss det er så er han eit supergeni!! Kva skule går du på Kasp? Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Det var forresten veldig mye vanskeligere oppgaver i fjor enn i år, i følge flere lærere jeg har snakket med. Kva synes du då? Eg synes dei var vanskelegare i år... men var litt for trøytt på torsdag... uff... rekna litt på oppgåvene i stad... synes fortsatt eit par av dei er vanskelege... skal sjå over oppgåvene i frå i fjor seinare trur eg... Jeg fikk 72 poeng Imponerande! Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Dasse: Vil gjerne høyre din metode for å finne svaret? Du treng ikkje å løyse oppgåva... Jeg sa jo at jeg ikke klarer potens "i hodet"... Hvordan i helvete skal man regne det ut isåfall? ... sitte å gange Går liksom ikke 10 sek... Også hadde jeg helt sikkert gjort en slurvefeil inni det hele og brukt 1 time på å finne et feil svar... Shoot me if I'm wrong, men jeg sa ikke at jeg klarte potensene uten kalkulator? edit: 1,07150860718626732094842504906e3301 er dog et veldig høyt tall... Endret 7. november 2004 av Dasse Lenke til kommentar
BA1 Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Som nevnt over... 2000^1000 har ca 3300 siffer... viss du klarer å regne det ut på en time uten kalkulator er du dyktig ja... selv med 2 slurvefeil Poenget mitt var/er at potensene går fint uten kalkulator og det er Abel.. og igjen.. viss du klarer alle de andre oppgavene fint uten kalkulator så er det meget bra... 2000^1000 kan skrives som (2*1000)^1000 = 2^1000*1000^1000 1000^1000 gir bare nuller... altså må man finne ut siste tallet i 2^1000 Det er ikke så vanskeleg viss du ser på siste talet i 2^x, 2^(x+1), 2^(x+2) osv... Edit: Jepp... 2000^1000 er som du sei eit veldig høgt tal... Endret 7. november 2004 av BA1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå