Gå til innhold

Abel Konkurransen i matte

Jokko88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva går testen ut på? Jeg har 6'er i matte :blink:

Gi et eksempel da?

2000^2000 er et tall med mange nuller, men det siste tallet er ikke null, hva er det?

A:2 B:4 C:8

Dette var en av oppgavene, den var kanskje en av de lette.

Ikke vet jeg.

Feil, feil:

"rot(2000^2000) er et tall som slutter på mange nuller. Hva er det siste tallet som ikke er null?

A: 2

B: 4

C: 6

D: 8

E: Et oddetall

Jeg skal skrive alle oppgavene nå, så kan dere som ikke hadde testen få se dem.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

rot( betyr i alle tilfeller kvadratrot.

Kalkulator er IKKE tillatt. Ikke formelsamling, internett, storebror/-søster eller noen andre hjelpemidler enn mekanisk tegneverktøy.

1)

Brøken 0,032/0,8=

A: 0,0004

B: 0,004

C: 0,04

D: 0,4

E: 4

2)

1-3+5-...-99+101 er lik

A: 49

B: 51

C: 97

D: 101

E: 149

3)

Finn roter rett som det er når han skal bruke kalkulatoren. En gang han skulle multiplisere et positivt tall med 3, for deretter å ta kvadratroten av svaret, dividerte han i stedet med 3, og deretter kvadrerte han svaret. Finn fikk 16 som svar, men han skulle fått

A: 6

B: 12

C: 16

D: 18

E: 36

4)

Hvis 1/x-1/a=1/b, så er x lik

A: a+b

B: (b-a)/ab

C: 1/a+1/b

D: ab/(a+b)

E: a-b

5)

Hvis 4^20 +4^20 = 2^x, så er x lik

A: 40

B: 41

C: 42

D: 43

E: 80

6)

Arealet av en innsjø er 200cm^2 på et kart med målestokken 1:100000. På et kart med målestokken 1:25000 vil arealet i cm^2 av den samme innsjøen være

A: 32

B: 80

C: 125

D: 500

E: 1250

7)P er et punkt inne i et kvadrat ABCD meed sidelengde 1, der vinkel APB = 75 grader. Summen av arealene til trekantene ABP og CDP er da

A: 1/2

B: 2/3

C: (rot6+rot2)/8

D: 4\2rot3

E: Umulig å avgjøre

8)

Antall sifre i tallet (4^5)*(5^17) er lik

A: 14

B: 15

C: 16

D: 17

E: 18

9)

To lys med samme lengde brennes ned med ulik, men konstant fart. Det ene lyset brennes net på 5 timer, mens det andre brenner ned på 5 timer.De to lysene tennes samtidig. Etter hvor mange minutter vil det ene lyset være 3 ganger høyere enn det andre?

A: 60

B: 75

C: 120

D: 150

E: 180

10)

Denne bør tegnes, men hvis man ser den for seg, så kan det gå.

Punktene D,E,F,G,H og I deler sidene i den likesidete trekanten ABC i tre like deler. Forholdet mellom arealet av firkanten DFGH og trekanten ABC er da

A: 1/2

B: 5/9

C: 2/5

D: 3/5

E: 4/9

11)

Vi har gitt fire heltall. Har vi summen av tre av dem, får vi henholdsvis 180,197,208 og 222 Det største tallet er

A: 77

B: 83

C: 89

D: 95

E: 98

12)

rot(2000^2000) er et tall som ender på mange nuller. Det siste sifferet i dette tallet som ikke er null, er

A: 2

C: 6

D: 8

E: Et oddetall

13)

Her bør man ha en figur.

Figuren viser 6 tangerende sirkler. De 5 småsirklene har samme radius, og den store tangerer 4 av de 5 småsirklene. Hvis den store sirkelen har radius 3, så er arealet av det skraverte området lik

A: 3

B: pi

C: (4/3)pi

D: pi(9/8)

E: Ingen av disse

14)

En iskremselger lager 29 kg iskrem som han en dag slever ut som små og store is. en litenis koster 12 kr og har to kuler, mens en stor koster 16 kr og har tre kuler. På slutten av dagen har han solgt for 1376 kroner. Anntall solgte is er da

A: 17

B: 24

C: 32

D: 43

E: 50

15)

I en sirkel med diameter 110 cm er det tegnet inn er korde AB på 90 cm. Punkt P deler korden i to dere, der den korteste delen er 30 cm. Lengden av linjestykket Op, er O er sentrum, er da i cm lik

A: 32

B: 35

C: 36

D: 100/3

E: 10rot(10)

16)

La a og b være positive reelee tall, med a større eller lik b og sett

x= rot(a+b+2rot(ab))+rot(a+b-2rot(ab))

Da er x lik

A: rot(2a+2b)

B: rot a +rot b

C: a*rot(b) +b*rot(a)

D: 2rot(a)

E: 2rot(b)

17)

I et selskap hilser hver gjest akkurat én gang på hver av de andre gjestene med et håndtrykk. Det er 36 håndtrykk mellom to damer, og 28 mellom to menn. Antall håndtrykk mellom en dame og en mann er

A: 17

B: 72

C: 36

D: 136

E: Umulig å avgjøre

18)

I et koordinatsystem har vi gitt et punkt a(14,0). Et punkt C ligger på linja x=28, og et annet punkt ligger på linja y=x. Dersom trekant ABC har minimal omtrets, vil førstekoordinaten til B være.

A: 10

B: 1035

C: 11

D: 11,25

E: 11,5

19)

Antall positive heloe tall n slik at 2n+1 går opp i 8n+169 er

A: 3

C: 5

D: 6

E: 7

20)

25 riddere sitter rundt det runde bord. Ved loddtrekning velges tre av ridderne til å uskadeliggjøre en plagsom drage. Sannsynligheten for at minst to av disase sitter ved siden av hverandre ved bordet er da

A: 1/4

B: 2/9

C: 6/25

D: 11/46

E: 13/51

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
2000^2000 er et tall med mange nuller, men det siste tallet er ikke null, hva er det?

A:2 B:4 C:8

Dette var en av oppgavene, den var kanskje en av de lette.

Ikke vet jeg.

Jeg synes ikke den var lett... Men så er jeg ikke veldig flink i matte heller da.

Svaret ble 6 for øvrig.

Hun som vant på skolen min fra matteklassen min fikk 63 poeng. Noen som vet noen andre vinnersummer?

Lenke til kommentar

Jeg fikk 72 poeng og endte på 2. plass på skolen :thumbup: og jeg går i 2. klasse..

Apropos kapp-abel, vi hadde en show-off på skolen i fjor med vinnerne av kapp-abel, vinnerne av abelkonkurransen og en lignende konkurranse i frankrike, samt vinnerne av abelprisen(to gamle gubber fra England og USA)

Alt dette fordi jeg går på samme skole som Abel gikk på i sin tid...

Lenke til kommentar

Jeg svarte forøvrig på oppgave 1,2,3,4,5,6,9,10,11,12,13, 14 og 17 og fikk rett på alle. så fikk jeg 7 poeng ekstra fordi jeg feiga ut på 7 spm.(fikk ikke tid).

Beste på skolen fikk 77 poeng, tror det er liten sjanse for at noen i Norge fikk noe over 80.

Lenke til kommentar
*Argh*

Det var ikke Abelkonkurranse på skolen vår i år.

Men jeg kan jo briljere med at jeg hadde 100% riktig i runde 1 i fjor, med en del griseflaks. :p

Ble Fysikk-OL på meg i år, får resultater på Mandag. :)

Ble selv bare med i kjemi OL og ble best på skolen :) Og skolen ble 6. best i landet.

Hadde tenkt å være med på fysikk OL og Abel konkurransen også, men selvfølgelig var fysikk OL samme tid som vi fikk besøk av NTNU og den dagen det var Abel konkurranse var jeg syk :(

Lenke til kommentar

Rektor, som er mattelæreren min, hadde en gang en elev som alltid fikk 100 poeng på Abel-testen, og som var ferdig etter en halvtime, så JO, det er nok noen som får over 80. Eksempelvis fikk en i klassen min 90 på innledende runde i kjemi-OL.

Det var forresten veldig mye vanskeligere oppgaver i fjor enn i år, i følge flere lærere jeg har snakket med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...