Gå til innhold

Ikkebredt motstykke til Inspiron 8600?

Ayabara

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg bærbar PC, og hadde etter litt surfing bestemt meg for å gå for en Dell Inspiron 8600 (har hatt 8500 før). Så leste jeg litt på forumet her, tenkte meg om, og leste litt til.

Det jeg har kommet frem til er at jeg tror 4:3 er det formatet jeg skal gå for, og jeg skulle så gjerne hatt noen gode tips fra dere godtfolk.

Pc'en vil hovedsaklig bli brukt til internett og multimedia. Spilling gjør jeg veldig lite av, men det hender at jeg spiller ting som Tiger Woods, Monkey Island, Cyberia osv. Den kommer til å stå mye hjemme som en skrivebordserstatter, men jeg vil likevel ikke ha en gigant (som Inspiron 9100).

Prisen bør ikke være over 15000,-

Har sansen for Dell. Inspiron 5160 eller 510M ser vel ut som de mest aktuelle tror jeg. Latitude-serien blir vel til litt annet bruk. Noen som har erfaring med noen av disse eller har andre anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

***** Sitat fra et annet innlegg jeg svarte på tidligere i år *******

Har faktisk samme pc ( 8600c ) og jeg er veldig fornøyd med den. Jeg er spesielt fornøyd med følgende punkter:

*Stillegående ved normal bruk som f.eks word og surfning

*God batteritid ved normal bruk. Skrur jeg av wlan og setter batteri modus på portable, holder den ca. 5-6 timer. Normalt ved wlan ligger den ca. på 4 timer. Noe som er bra nok for meg.

*Pentium M cpu og bra gpu gjør pcen rask og takler de fleste spill. Husk at harddisken er en stor flashehals på slike systemer. Anbefaler min. 5400rpm eller bedre.

*God skjerm ( 1680 x 1050 ). Den er dessuten veldig lyssterk og har god innfallsvinkel.

*Tastaturet er ikke av all verdens kvalitet, men er helt OK. Pcen er riktignok ingen lettvekter, men ligger på ca. 3kg. Har ikke opplevd problemer med vekt og størrelse, siden jeg får plass til alle bøkene og pcen i ryggsekken min som trengs til mine studier.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med min 8600c. Fungerer veldig bra til forelesning og skolearbeid. Og jeg er veldig overrrasket over batterikapasitet på denne pcen tross bra system config som yter kraft når det trengs.

Jeg vil også anbefale deg å kontakte dell direkte per telefon for bestilling. Siden du kan virkelig gjøre et kupp. De har en god del å gå på. Fikk f.eks ryggsekk, bedre harddisk og noe ekstra utstyr ( memorystick og mus ) uten prisstillegg.

Lykke til med valget ditt....

DevianX

Lenke til kommentar

Dersom du har en 8500 og er fornøyd med den, så tror jeg ikke du kommer til å bli skuffet over en 8600. Det er ihvetfall erfaringen jeg har.

Så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha 4:3 skjerm fremfor 16:10, da spesielt dersom du har tenkt å bruke den til "multimedia" som du sier.

Ellers er jeg veldig enig i det DevianX skriver, det store ankepunktet mot 8600 er "byggekvalitetesfølelsen", men dette kjenner du vel til med din 8500?

Ellers er maskinen strålende, du kan bare se på tilbakemeldinger fra folk som har den.

5160 eller 510m er også gode maskiner, men ytelsen kommer vel ikke opp mot 8600, spesielt ikke opplevelsen.

Andre maskiner jeg vil anbefale deg å se nærmere på:

[*]Aopen 1557

[*]Compal CL56

[*]Elitegroup 556

[*]IBM T42

[*]Fujitsu Siemens Amilo A1630

[*]Acer Ferrari

Når det gjelder bærbar vil vel mye koke ned til smak og behag, noen vektlegger ytelse, andre vektlegger design. sånn er det bare.

Lykke til med valget

Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Magefølelsen min sier Dell, og nå er den tilbake på 16:9 også. Det vil vel si at jeg enten må kjøpe meg 8600c, eller vente på at 9200 kommer til Norge. Er faktisk litt usikker på om 17" kanskje kan bli i største laget...

Lenke til kommentar

Hvis den skal brukes hjemme, er det vanskelig å få for stor skjerm (plass untatt). Jeg tror du ville bli rimelig glad i 17 tommeren om du fikk se dem side ved side.

Men det spørs om du får en anstendig spec'et 9200 under 15000 kroner. Vi får se. Du bør vel ha 512 MB ram i hvertfall, og ønsker du DVD brenner etc kommer den på 2100 dollar i USA. Det vil si 13000 kroner, og med moms blir det 16000+ i Norge, selv uten det vanlige påslaget i prisen...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...