vr Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Byttet nettopp mitt Radeon 9500 med et X800 Pro Vivo (Powercolor) men er ikke særlig fornøyd så langt. Grafikken ble penere, men det er ikke fullgod flyt i raske spill, f. eks Colin McRae 4. Når en spiller ser en at grafikken hakker med jevne mellomrom. Har lastet ned oppdaterte drivere. På skjerminnstillinger er det ikke mulig å justere opp til mer enn 4xAGP. Kan resten av systemet (prosessoren) være en flaskehals? Jeg har P4 - 2,67 ghz og 1gb ram. Jeg har 20" lcd, men kjører så langt ikke på høyere oppløsning enn 1080x1024. Synes jo det er rart at grafikkort til 3700,- ikke skal klare å drive ett år gamle spill. Noen som har ide om hva som kan gjøres for å øke ytelsen? Lenke til kommentar
Limstift Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Kanskje AGP 4X har mye å si. Støtter ikke hovedkortet ditt AGP 8X ? Lenke til kommentar
MacManus Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Byttet nettopp mitt Radeon 9500 med et X800 Pro Vivo (Powercolor) men er ikke særlig fornøyd så langt. Grafikken ble penere, men det er ikke fullgod flyt i raske spill, f. eks Colin McRae 4. Når en spiller ser en at grafikken hakker med jevne mellomrom. Har lastet ned oppdaterte drivere. På skjerminnstillinger er det ikke mulig å justere opp til mer enn 4xAGP. Kan resten av systemet (prosessoren) være en flaskehals? Jeg har P4 - 2,67 ghz og 1gb ram. Jeg har 20" lcd, men kjører så langt ikke på høyere oppløsning enn 1080x1024. Synes jo det er rart at grafikkort til 3700,- ikke skal klare å drive ett år gamle spill. Noen som har ide om hva som kan gjøres for å øke ytelsen? Hvis du har en 20" lcd er det en god mulighet for at det er den som forårsaker laggen. 20" har vanligvis etterslep i spill. Men agp speeden skal kunne settes opp til 8x. Hvis ikke er det noe gale. Kortet er kjempebra, et av markedets beste, ingen tvil i det. Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Kanskje AGP 4X har mye å si.Støtter ikke hovedkortet ditt AGP 8X ? 4x/8x AGP skal ha minimalt å si for ytelsen. Edit: MacManus ..når det hakker med jevne mellomrom er det nok ikke etterslep Endret 4. november 2004 av ptv- Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 hmm dette var da merkelig... har akkurat det samme kortet og alle spill fra Final Fantasy VIII(PSX Emulator) til Rome: Total War funker fett på max Grafikkinstillinger(ikke det at det er stort på FF8 ) Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) hk drivere? har du mye drit innpå maskinen, bruk ad-aware? virus? lenge siden du har defragmentert?? gjør det først også hvis ikke det funker så re-installerer du XP/2000 eller hvilket som helst OS du har.... og nei cpu en din skal ikke være en flaskehals... hvor mange mhz er fsb en på ?? 533,800mhz og sånn? Endret 4. november 2004 av Xtra Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Dette skulle vært sticky: Oppdater skjermkortdrivere, hk drivere, bios, skjermkortbios De to siste gjør du kun hvis du må, det kan innebære litt risiko. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Kanskje du vet dette men... Avinstaller de gamle ATI-driverene før du installerer nye. Kan føre til mye krøll hvis du ikke gjør det. Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 pussig, har akkurat samme problem med systemet mitt Nå skal jeg ikke nekte for at jeg kjører Collin04 via Daemon Tools da, så det er mulig det er hardisken min som ikke liker at det leses og lastes inn fra en og samme enhet fra såpass krevende spill (Regner uansett med at dette ikke DITT tilfelle ) Jeg ville prøvd meg med Omega-drivere, skru av ALT som heter FastWrites, skru også av alle "Video Bios Cachable", "System Bios Cachable" innstillinger. Prøv for morroskyld å starte spillet uten å være tilkoblet nettet, så får du eliminert om det er programmer som laster ned eller starter i bakgrunnen og kobler opp mot nettet. Lykke til sålenge Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Don`t worry man. Er ganske sikker på at det er din LCD skjerm som er skurken her! Det er fortsatt CRT som eier når det gjelder spill og film titting. Je je jeg vet at LCD skjerm er bra hvis noen her på forumet prøver å rette meg opp! Men husk at for en god LCD skjerm må man nesten punge ut 5000-6000kr så! Ellers nyeste drivere for skjermkortet ditt kan hjelpe. Et spørsmål til deg bare! Før du instalerte det nye grafikkortet fjernet du alle de gamle drivere, restarta brukte drivercleaner til å slette igjen, restarte, putte inn det nye kortet og instalerte nye drivere? Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Don`t worry man. Er ganske sikker på at det er din LCD skjerm som er skurken her! Det er fortsatt CRT som eier når det gjelder spill og film titting. Je je jeg vet at LCD skjerm er bra hvis noen her på forumet prøver å rette meg opp! Men husk at for en god LCD skjerm må man nesten punge ut 5000-6000kr så! Ellers nyeste drivere for skjermkortet ditt kan hjelpe. Et spørsmål til deg bare! Før du instalerte det nye grafikkortet fjernet du alle de gamle drivere, restarta brukte drivercleaner til å slette igjen, restarte, putte inn det nye kortet og instalerte nye drivere? Mange 17" som er utrolig bra, men uansett en 20" LCD vil jo ha et etterslep til de grader selv om du punger ut 10k. Hvis du skal ha en 20" så vil nok en CRT ikke være så dumt... Lenke til kommentar
diss Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Hvis bildet ditt "lugger" med jevne mellomrom, er det ikke LCD skjermen som er problemet. Eventuell etterslep merker man ved fenomenet "ghosting", det vil si at dersom du holder et objekt i skjermbildet, og drar det raskt til siden, så vil det legge igjen et "slør" av farge. F.eks. hvis du snur deg raskt 180 grader i et FPS spill. Jeg sitter selv på en 19'' LCD med 25ms responstid, og merker ikke antydning til etterslep. Endret 4. november 2004 av diss Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Var faktisk en som løste problemet sitt som er prikk likt ved å SKRU AV FASTWRITES i BIOS etter anbefaling fra oss andre forumbrukere Bare nevner det... Endret 4. november 2004 av dj_j0tul Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Vel, for å påpeke noe: å sette AGP til 8x har endel å si på dagens skjermkort faktisk! Nå vet jeg ikke dette selv, men i teorien skal det ha endel å si, i andre tilfeller ikke.. Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Vel, for å påpeke noe: å sette AGP til 8x har endel å si på dagens skjermkort faktisk! Nå vet jeg ikke dette selv, men i teorien skal det ha endel å si, i andre tilfeller ikke.. forskjellen har 0,2% å si Men, på noen kort senker dette kompabiliteten ved å sette 8X. Uansett er det ikke verdt forskjellen pr dags dato Lenke til kommentar
vr Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Takker for alle gode forslag. Skal prøve å oppdatere de ulike drivere\defragmentere i henhold til rådene. Er usikker på om HK støtter 8xAGP, men mener å huske at det har 533fsb. Jeg mener også at problemet burde stamme fra maskinen og ikke skjermen, ettersom bildet hakker/fryser (kun mikrosekunder men merkbart og irriterende) jevnt hvert 2. - 3. sekund. Skjermen er en ny Viewsonic med 16ms responstid og av de nye raske panelene til 20 tommerer flest. For sikkerhets skyld skal jeg hente den gamle CRTen opp fra kjelleren og sammenligne. Jeg avinstallerte nok ikke de gamle ATI driverne før etter det nye kortet var på plass. Fulgte heller ikke prosedyeren som du beskrev wooho. Burde kanskje prøve det. Hva mener du med Omega- drivere, fast writes og de øvrige innstillingene du nevnte dj_Jotul? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 hmm.. prøv drivercleaner... så installerer du Catalyst 4.9, var et par stykk innpå guru3d.com forumet som hadde dårlig ytelse med toppkort, også brukte de 4.9 istedenfor 4.10 så ble det bedre! Prøv det! Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Hva mener du med Omega- drivere, fast writes og de øvrige innstillingene du nevnte dj_Jotul? Omegadrivere til ATI kort FastWrites er en innstilling i Bios du kan endre på fra Enabeld til Disabeld. Denne har skapt en del problemer for mange systemer, og har ingen hensikt pr dags dato egentlig. System&Video Bios Caching er også innstillinger i Bios. Disse settes til Disabeld, da de har en negativ påvirkning av ytelsen. Men som en sterk pekepinn trur jeg det ER FastWrites som er hovedproblemet her Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Kan det være at du har noe program som ligger å kjører i bakgrunn.Program som feks sjekker temp og vifte hastigheter. Vet at det kan være årsaken til lagging,da det hele tiden oppdaterer seg med de tidsintervallene som du nevner over her. Lenke til kommentar
vr Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Finner kun catalyst 4.10 på Omega og ATI. Noen tips om hvor 4.9 kan lastes ned. FastWrites fant jeg ikke i Biosen min. Hvilken kategori vil den mest sannsynlig være henført under? Forøvrig ser det ut som HK (Asus P4PE) kun støtter 4xAGP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå