Gå til innhold

SLR på budsjett D10/20 eller D70

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å investere i nytt kamera med ustyr snart. Jeg kommer primært til å ta actionbilder på vann (kitesurfing), men også en del skibilder på vinteren. For meg vil da hurtighet på kamera og autofokus være viktig. Jeg hadde egentlig tenkt på å kjøpe en Nikon D70 KIT med 18 - 70, med 70 - 300 AF - D objektiv og 1 gb minnekort. Nå ser jeg at D70 kit koster 11000. Det jeg da lurer på er om det kan være et alternativ å kjøpe Canon 20 D? Dette er jo raskere, eller klarer jeg meg godt med et brukt 10D. Hva vil det koste med et 20D med tilsvarende oppsett som det jeg har beskrevet ovenfor? Setter stor pris på tips da jeg er nybegynner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skal ta bilder utendørs i godt lys så trenger du ikke tenke så mye på lysfølsomheten til objektivene. (f-tallet)

Jeg vil anbefale deg å kjøpe et Canon 20D rett og slett fordi du der har mulighet til å ta 5 bilder per sekund. Dette er helt overlegent til sportsfotografering og du er nærmest garantert å få et bilde tatt i det "rette øyeblikket".

Når det gjelder objektiv så er dette vanskelig å si. Det avhenger veldig mye av hvor mye zoom du trenger. Jeg vil tippe at et 200mm blir litt i minste laget (spesielt for foto av kite på vann). Men prisen stiger grusomt dersom du skal ha mer zoom enn dette.

Mine anbefalinger blir dermed:

- Canon EF 70-200L f/4 - Meget bra objektiv men kun 200mm zoom

- Canon 100-400L f/4.5-5.6 IS - Meget bra objektiv med bildestabilisering men dyrt

- Sigma 50-500 f/4.0-6.3 - Meget bra objektiv med sinnsyk zoom til en overkommelig pris

Lenke til kommentar
Siden du skal ta bilder utendørs i godt lys så trenger du ikke tenke så mye på lysfølsomheten til objektivene. (f-tallet)

Kjøp heller lyssterk brukt optikk enn ny lyssvak optikk (hvis budsjettet er stramt).

Selv om man skal ta bilder utendørs i Norge så er det flere andre svært viktige grunner til å ha lysfølsome objektiver:

- Autofokusen på kameraet blir raskere og mer presis (hjelper lite at kamerahuset fyrer av 5 bilder pr sekund hvis objektiv/autofokus henger etter.)

- Lysere søkerbilde

- Bedre isolasjon av motivet fra bakgrunnen

- De kan eventuelt brukes med Teleconverter hvis man trenger lengre brennvidde

Hvis du har mulighet, prøv å få testet forskjellige objektiv før du kjøper.

Et stativ eller monopod vil du også trenge hvis du planlegger å bruke brennvidder lengre enn 200 mm.

Lenke til kommentar
Autofokusen på kameraet blir raskere og mer presis (hjelper lite at kamerahuset fyrer av 5 bilder pr sekund hvis objektiv/autofokus henger etter.)

Det er ingen automatikk i dette. For at autofokus skal fungere bra så trenger objektivet nok lys. Som "palnev" skriver så skal utstyret brukes til ski og surf. Her er det altså masser av lys. Under slike forhold vil et Canon 70-200 f/4 vil ikke ha noe problemer med å fungere optimalt og det vil heller ikke et Sigma 50-500.

Lysere søkerbilde

Akkurat det samme gjelder her. Nok av lys = optimalt søkerbilde.

Bedre isolasjon av motivet fra bakgrunnen

På 500mm til Sigma'en har man så lite DoF at det bør holde til de aller fleste kunstreiske ønsker.

De kan eventuelt brukes med Teleconverter hvis man trenger lengre brennvidde

En 70-200 f/2.8 IS med en 2x teleconverter er selvfølgelig helt ultimat, men denne kombinasjonen koster over 20.000 og det vil jeg anta er utenfor prisrangen.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svar. Jeg ser ikke akkurat noe ekspert på datte området, men hadde tenkt meg en linse med mer zoom enn 200 mm. Det ser nå ut til at det blir D20 med den billigste kitlinsa EF - S 18 - 55. Slik jeg har forstått det er ikke dette akkurat noe topplinse. Men det er hva jeg har råd til nå hvis jeg i tillegg skal kjøpe meg en linse med lengre rekkevidde.

Den som ble anbefalt fra Sigma 50 - 500, eller Canon 100-400L f/4.5-5.6 IS høres jo veldig fint ut. Hvilke pris kan man regne med på disse ny eller brukt?

Når det gjelder lys, så ser jeg problemet. Jeg tenker da særlig på kitefotografering på de grå høstdagene. Men jeg skal fra jul av være et halvår i Australia og det bør jo lyset være flott.

En ting til jeg lurer på er hva slags type minnekrot jeg bør kjøpe? Jeg hadde tenkt meg 1gb. Er det noe spesiellt merke som passer best til D20?

Lenke til kommentar

Jeg købte et Sandisk 1GB ULTRA til mit EOS20D,..kører perfekt sammen ;)

Kortet er hurtigt at arbeide med, og giver ingen problemer.

Købte mit sammen med kamera,..cirka 1000 dk. kroner. kan godt anbefale dette :)

Omkring tele,..så købte jeg et Tamron 28-300mm,..ikke specielt dyrt, og tager nogle ganske udemærket billeder, især hvis lys er ok.

Det har den fordel at det er meget lille (cirka 8.5cm), nemt at transportere rundt.

(cirka 2700 danske kroner)

Men du skal muligvis op i 400-500 om du skal fotografere til eksempel kitesurfing etc.. jeg ved ikke ??

Ellers kan du (som der også bliver sagt) se efter et brugt rigtigt godt objektiv.

vh Jan

Lenke til kommentar

Sigma 50-500 koster for øyeblikket ca 6.500,- i USA. Sikkert mye mer i Norske butikker.

Canon 100-400 koster ca 9.000 i USA.

Som sagt så ville jeg ikke være så redd for at disse objektivene er for lyssvake til ditt bruk. Dersom du skal ha et f/2.8 objektiv som rekker til 400-500mm så må du selge bruktbilen din for å få råd...

Jeg tviler på at du finner slike kvalitetsobjektiver til salgs brukt. Og om du gjør det så er sannsynligvis prisen tett på nypris.

Når det gjelder minnebrikke så er det egentlig veldig enkelt. Gå til www.robgalbraith.com og finn den raskeste brikken du har råd til. Sandisk Ultra II/Extreme eller Lexar 80x er som du ser å anbefale. Sandisk Extreme III er ikke kommet i butikkene enda.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Jeg tenker at jeg går for et Sandisk Ultra 1gb minnekort. Det virker som en fornuftig løsning.

Når det gjelder objektiver, så virker de foreslåtte veldig bra. De er sikkert for bra for mine fotografiske evner. Et objektiv som jh67 anbefaler, virker mer i min prisklasse. Er det noen andre alternativer til rundt 3500 kr?

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på de to objektivene?

Det man kan se av spesifikasjonene er at Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM har bildestabilisator (IS). Om optikken er lik ellers vet jeg ikke.

For det sistnevnte objektivet virker det som om den ene nettbutikken holder vesentlig lavere pris enn de andre. Er det faktisk riktig?

Nei, hvis du ser nøyere etter så linker den butikken til feil linse.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg håper ikke du bestemmer deg for å kjøpe en 20D sammen med et av de nevnte objektivene. I mine øyne så blir det like galt som å kjøpe en dyr bil og sette på regummierte dekk...

Hvis du er på et tight budsjett så hadde jeg heller gått for en Canon 300D eller Nikon D70 og kjøpt et kvalitetsobjektiv. Jeg føler meg (som du sikkert skjønner) rimelig sikker på at dette ville være midt i blinken for ditt bruk.

En Nikon D70 sammen med et slikt objektiv blir ikke så veldig mye dyrere enn en 20D og et av de billige Canon objektivene. Bildene du får ut blir garantert bedre!

Lenke til kommentar
Betyr det at Nikon AF Nikkor 80-200mm f/2.8D ED ikke har fokusmotor.

80-200

Den kommer jo svært bra ut her med tanke på fokushastighet.

AF-S-versjonen har motor, mens AF-versjonen ikke har det. Begge er raske objektiver, men AF-S-versjonen er raskest.

Legg også merke til at AF-versjonen finnes i 3 ulike versjoner. Den eldste har "skyvezoom", mens de andre har normal skru-zoom, og de nyeste har også noen få andre forbedringer. Men selv kjøpte jeg den eldste versjonen brukt og er meget fornøyd...det er jo et billig alternativ. (under 4000 brukt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...