Prosessoren Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Lurer på hvorfor de mobile prosessorene bare kjører på 266 bus, og ikke 333, som dekstop versjonen av AMD XP med samme Ytelsestall gjør ? Eks. AMD XP 2800 + kjører på 333 mhz bus Og AMD XP-M 2800+ kjører bare på 266 mhz bus ? Hvorfor ikke det samme ? Dette vil jo si at en ikke kan få så bra ytelses på ram-bussen, siden den må stå i forhold til CPU Bus.. eller hva ? Og er vel derfor mange bærbare med XP-M CPu leveres med pc2100 (266Mhz) ram g, i guess..... Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Er kanskje fordi pr ratingen på xp-m cpuene er for å sammenligne med intel sine mobile cpuer og ikke de andre vanlige xp cpuene? Dessuten så er xp-m en barton cpu, bortsett fra klokkefrekvensen og som kjent så kan den klokkes til godt over 166fsb, over 200 for den sakens skyld, uten problemer på luft, hvertfall på stasjonære pcer. Endret 4. november 2004 av trra Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Grunnen er nok av strømsparing- og varmhensyn vil jeg tro. Ved høyere frekvens på RAM og NB, jo mer strøm bruker de og jo mer varme utvikler de. Meg vet ikke hvor mye forskjell det egentlig utgjør siden CPUen igjen er klokket noe høyere enn XP2800+ (i MHz). Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Grunnen er nok av strømsparing- og varmhensyn vil jeg tro.Ved høyere frekvens på RAM og NB, jo mer strøm bruker de og jo mer varme utvikler de. Meg vet ikke hvor mye forskjell det egentlig utgjør siden CPUen igjen er klokket noe høyere enn XP2800+ (i MHz). Bus hastigheten skal ikke utgjøre noe med effekt i Watt eller Varme å gjøre, men selve CPU hastigheten har noe og si.. grunnen er nok mer sannsynlig den som trådstarter kommer med, hvis det er sant at de Fleste bærbare Pc'er bruker PC2100(266mhz) ram. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Bus hastigheten skal ikke utgjøre noe med effekt i Watt eller Varme å gjøre, men selve CPU hastigheten har noe og si. Han mente brikkesettet på hovedkortet. De bruker som kjent strøm disse også. Det er klart at dette vil bruke både mindre strøm og utvikle mindre varme på 133Mhz framfor 166Mhz. De kjører sikkert på en lavere kjernespenning til brikkesettet på en bærbar enn på en tilsvarende desktop. NB-kjøleribbene på 'vanlige' Socket-A kort ble ganske heftige med tiden. Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 De kjører sikkert på en lavere kjernespenning til brikkesettet på en bærbar enn på en tilsvarende desktop. NB-kjøleribbene på 'vanlige' Socket-A kort ble ganske heftige med tiden. tja, syns ikke akkurat at ble ble noe særlig større disse kjøleribbene eller viftene på socket A hovedkortene, har et et Gammel ASUS hk fra 2000, viften på det er ikke noe merkbart mindre kraftig enn den på mitt ABIT NF7. at varmen blir større på brikkesettet ved høy Bushastighet, og at dem derfor ikke bruker raskere bushastighet enn 266Mhz virker jo fornuftig forsåvidt, men da må de jo øke hastighet på CPU for å få samme ytelse, er jo litt dumt det også, men de har vel nok funnet ut at det er bedre. ellers hadde de nok ikke gjort det slik, brikkesettet kan jo bli ganske varmt ja.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå