Gå til innhold

effekten på forsterkeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vist forsterkeren har en god nokk strømforsyning vil den kunne levere mere effekt når motstanden i lasten synker. Lenge siden jeg har hatt elektroteknikk nå, men mener å huske at du skulle få noe som 150W ved 6Ohm vist den leverer 100W i 8 Ohm.

Men pass på! Noen forsterkere som er bygget for å ha en last på 8 Ohm vil kunne brenne opp vist lasten blir for lav.

Lenke til kommentar

Det kan du ja. De fleste oppgir effekten i 8ohm da dette i de fleste tilfeller er mest relevant. De aller fleste forsterkere klarer 16ohm pr. kanal uten problemer.

Jeg kjører bakhøyytalere som er 12ohm nominelt, uten nevneverdige problemer.

Du må huske at når høyttalerne dine er oppgitt til 6ohm, er dette maks, ikke noe de vil ligge på kontinuerelig. (motstanden vil svinge hele tiden)

Når det gjelder forsterker ville jeg heller gått for denne:

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|196|196|5430|pdetail

Nå er jeg en DENON hore, så jeg er veldig farget når det gjelder valg av forsterker

Lenke til kommentar
Du må huske at når høyttalerne dine er oppgitt til 6ohm, er dette maks, ikke noe de vil ligge på kontinuerelig.

Dette stemmer ikke, når en høytaler er oppgitt til 6 Ohm er dette gjennomsnits verdien.

mener å huske at du skulle få noe som 150W ved 6Ohm vist den leverer 100W i 8 Ohm

Att en forsterker yter 150W i 6Ohm når den yter 100W i 8 er veldig skjeldent, det er som oftest langt mindre økning.

Mer vanlig at den yter dette i 4Ohm.

Lenke til kommentar
oki...men kan jeg bruke forsterkeren på mine 6 ohms høyttalere uten at det går svært dårlig...???

ja det burde gå helt greit.

Att en forsterker yter 150W i 6Ohm når den yter 100W i 8 er veldig skjeldent, det er som oftest langt mindre økning.

Mer vanlig at den yter dette i 4Ohm

hmm hvorfor ikke de fleste forsterkere dobler jo som regel fra 8til 4 ohm og 6ohm er jo hallveis.

lurer på hvor mye den egentlig yter :whistle:

Lenke til kommentar
Det kan du ja. De fleste oppgir effekten i 8ohm da dette i de fleste tilfeller er mest relevant. De aller fleste forsterkere klarer 16ohm pr. kanal uten problemer.

Jeg kjører bakhøyytalere som er 12ohm nominelt, uten nevneverdige problemer.

Alle forsterkere klarer uendelig av motstand (ohm). Det blir kun vanskeligere for forsterkeren å drive høyttaleren om ikke spenningen økes, gode forsterkere klarer dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...