glufsa1 Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 heisan...har sett litt på en forsterker og der står det at det er 100w i 8 ohm...når mine høyttalere er på 6 ohm hva blir da effekten..???er ikke helt med på det greiene der... Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Vist forsterkeren har en god nokk strømforsyning vil den kunne levere mere effekt når motstanden i lasten synker. Lenge siden jeg har hatt elektroteknikk nå, men mener å huske at du skulle få noe som 150W ved 6Ohm vist den leverer 100W i 8 Ohm. Men pass på! Noen forsterkere som er bygget for å ha en last på 8 Ohm vil kunne brenne opp vist lasten blir for lav. Lenke til kommentar
glufsa1 Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 heisan...takk for hjelpen...vis det hjelper så er det denne forsterkeren: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120354&view=detailed er nok ikke den sterkeste forsterkeren men den funker sikkert greit til et middels anlegg... Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Men pass på! Noen forsterkere som er bygget for å ha en last på 8 Ohm vil kunne brenne opp vist lasten blir for lav. Det gjelder da 8ohm fordelt på 2 kanaler. Mulig jeg tar feil, men jeg tviler. Lenke til kommentar
glufsa1 Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 oki...men kan jeg bruke forsterkeren på mine 6 ohms høyttalere uten at det går svært dårlig...??? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Det kan du ja. De fleste oppgir effekten i 8ohm da dette i de fleste tilfeller er mest relevant. De aller fleste forsterkere klarer 16ohm pr. kanal uten problemer. Jeg kjører bakhøyytalere som er 12ohm nominelt, uten nevneverdige problemer. Du må huske at når høyttalerne dine er oppgitt til 6ohm, er dette maks, ikke noe de vil ligge på kontinuerelig. (motstanden vil svinge hele tiden) Når det gjelder forsterker ville jeg heller gått for denne: http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|196|196|5430|pdetail Nå er jeg en DENON hore, så jeg er veldig farget når det gjelder valg av forsterker Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Du må huske at når høyttalerne dine er oppgitt til 6ohm, er dette maks, ikke noe de vil ligge på kontinuerelig. Dette stemmer ikke, når en høytaler er oppgitt til 6 Ohm er dette gjennomsnits verdien. mener å huske at du skulle få noe som 150W ved 6Ohm vist den leverer 100W i 8 Ohm Att en forsterker yter 150W i 6Ohm når den yter 100W i 8 er veldig skjeldent, det er som oftest langt mindre økning. Mer vanlig at den yter dette i 4Ohm. Lenke til kommentar
neon king Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 oki...men kan jeg bruke forsterkeren på mine 6 ohms høyttalere uten at det går svært dårlig...??? ja det burde gå helt greit. Att en forsterker yter 150W i 6Ohm når den yter 100W i 8 er veldig skjeldent, det er som oftest langt mindre økning. Mer vanlig at den yter dette i 4Ohm hmm hvorfor ikke de fleste forsterkere dobler jo som regel fra 8til 4 ohm og 6ohm er jo hallveis. lurer på hvor mye den egentlig yter Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det kan du ja. De fleste oppgir effekten i 8ohm da dette i de fleste tilfeller er mest relevant. De aller fleste forsterkere klarer 16ohm pr. kanal uten problemer.Jeg kjører bakhøyytalere som er 12ohm nominelt, uten nevneverdige problemer. Alle forsterkere klarer uendelig av motstand (ohm). Det blir kun vanskeligere for forsterkeren å drive høyttaleren om ikke spenningen økes, gode forsterkere klarer dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå