Pug Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Jeg har nettopp oppgrader PC'en, og alt ser ut til å funke bra. Men når jeg slår på høytalerne mine (Altec Lansing ATP3), kommer det en ganske irriterende summelyd ut av dem. Det kom ikke en slik summelyd fra dem før. Har bytta HK, og lydkortet var integrert i det forrige HK'et og er også integrert i det nye. Hvorfor kommer det en slik summelyd nå? jeg har prøvd å installere to forskjellige versjoner av lyddriverne, men det blir ingen forskjell... Det er ingen summelyd når jeg trekker ut høytalerne fra PC'en. Og det blir heller ingen summelyd når eg bruker hodetelefoner på PC'en. Det er litt merkelig... Når jeg tar på minijack'en, kommer det også summelyd i høytalerne... I tillegg mener jeg å høre summelyden ved siden av minijackutaket når høytalerne er koblet til, men det kan hende jeg hører feil... Specs: Hovedkort: MSI K8N Neo Platinium Prossesor: AMD 64 3000+ Harddisk: WD 80 & 160 GB Special Edt. Minne: PC3200 2x512 MB Corsair Value Pack Grafikkort: Gainward GeForce 6800LE CD-Rom: Pioneer DVD-Rom & Nec DVD-Brenner Kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower Endret 4. november 2004 av Pug Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Høres ut som du har et problem med jordingen mellom Pc/lydkort og høyttalere. Bruker du samme kabel som før?? Har du mulighet til å prøve en annen kabel? En annen mulighet er selvfølgelig at det nye hovedkortet har andre monterings hull og dermed ikke er tilstrekkelig jordet. Du har kansje litt høyfrekvent hvining (harddisk støy) i høyttalerene dine også ?? Mvh Ketil Morstøl Norsl importør av beyerdynamic. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Det er vel et kjent fenomen at det er den del støy på integrerte lydkort. Jeg var også veldig plaget av summelyder på høyttalerne mine, men etter jeg byttet til et eget PCI-lydkort har jeg ikke hatt problemer med støy i det hele tatt. Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Noe annet du kan prøve, er å sette på "mute" på alle innganger/utganger du ikke bruker. Kanskje spes på "mic". Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 (endret) det får holde med én post... Endret 7. november 2004 av OBServer Lenke til kommentar
Pug Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Jeg prøvde å snu kabelen som går fra høytalerne og til maskinen. Da forsvant summelyden! Skjønner ikke hvorfor, men den forsvant i hvert fall. Nå er den bare så vidt hørbar om jeg har høytalerne på maks, men det er normalt for ATP3 (sjekka på et par andre også) Edit: Det varte bare en kort stund... Nå er summelyden tilbake... Hva kan det tyde på? Det er ikke det integrerte lydkortet sin feil, da jeg får summelyd når jeg tar på minijacken som skal inn i maskina også. ketilmorstøl, jeg bruker samme kabel som før, og hadde ikke summeproblemet med det andre hovedkortet mitt. Jeg kan prøve en annen kabel, men jeg tror ikke det hjelper, fordi det hjalp å snu kabelen, men da kom summelyden tilbake etter kort tid. Det nye hovedkortet har samme monteringshull, pluss tre nye. De tre nye er nærmest CD-rommene / harddiskene. Kan det ha noe å si? Det er jo i så fall rart at jeg fortsatt får summelyd når jeg bare tar på kabelen som skal inn i maskina, men ikke får summelyd når jeg tester hodetelefonene mine i samme uttaket? Har prøvd å sette "mute" på alle utganger jeg ikke bruker, men det hjalp heller ikke. Problem med jordingen mellom PC/lydkort og høytalere? Hvordan kan jeg fikse det? Det er et veldig snålt problem jeg har, pga at jeg får summelyd når jeg bare tar på minijack'en som skal inn i maskina... Noen forslag på hva som kan gjøres for å fikse det? Edit2: Jeg har prøvd å mute alt sammen, også selve lyden, men jeg får fortsatt summelyd... Edit3: Summelyden blir enda høyere om jeg tar på minjacken samtidig som jeg tar på baksiden av kabinettet. Hva betyr det? Endret 7. november 2004 av Pug Lenke til kommentar
Pug Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Prøvde nettopp med en annen kabel, akkurat samme summelyd Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Summelyden du hører er nok 50hz during fra strømnettet. Når du tar på jack'en er det normalt å høre en slik durelyd. At det durer når høyttalerne er plugget i pc'en kan f.eks. tyde på at høyttalerne og pc'en ikke ligger på samme jordnivå, eller at kablene er dårlig skjermet (men du hadde vel prøvd flere kabler?). Det er også mulig du har overledning i PSU eller lignende. Gå over alle strømkabler i PC'en! Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Grunnen til at det kommer lyd i høyttalerene når du tar på minjacken med bar hud, er jo fordi kroppen er litt elektrisk ladet. Når du tar på kabinettet samtidig, blir du jordet, og derfor forandrer lyden seg.. Grunnen til at det kommer lyd i høyttalerene med kabelen i pc'en er sannsynligvis elektrisk støy. Veldig mange integrerte lydkort er plaget av elektrisk støy, som summer i høyttalerene. Det hjelper ikke å snu eller bytte kablene. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Så det finnes ikke noen løsning på problemet? Eller missforstod jeg? Jeg prøvde med en annen kabel, men den er lik den jeg bruker. Skal prøve å finne en annen type. Overledning i PSU? Hvordan sjekker jeg det? Hva skal jeg se etter? Lenke til kommentar
Launch Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Er ulyden der når du spiller lav musikk også? Er nok litt strøm på villspor, kan jo prøve å skru ned volumet i Windows så det ikke står på 100% (sett det på 90%) og justere det på høytalerene isteden. Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Sitter datamaskinen i en jordet stikkontakt? det kan ha noe å si Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Det kan virke som du det er noe feil på inngangskontakten til høytallerene dine, siden det ikke hjalp å skifte ledning. Men bortsett fra summe lyden er lyden som kommer fra høytallerene ok? For om det er noe feil på ledning eller kontakter slik at jord ledningen ikke har kontakt (noe som vil gi slike fennomen du nevener) så burde du bare få en spinkel lyd uten bass. Du kan jo prøve andre høytallere eller å vrikke litt på pluggen. Siden du en liten stund fikk bra lyd da du snudde ledningen virker det jo som en eller annen dårlig kobling et sted. Når det gjelelder OVERLEDNING i PSU som en nevnte her så må jeg stille meg meget undrende til dette forslaget (mente han grønn overledning?? :-) (elektrikker spøk)). Tingen er at overledning er vel det samme som kortsluttning og har du kortsluttning i PSU så burde du hatt værre problemer enn summing i høytallerene dine. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg tror det er det integrertet lydkortet som er synderen. Jeg hadde også en konstant summelyd i høyttalerene med det integrerte lydkortet, men etter jeg byttet til et pci-lydkort forsvant denne lyden.. Lenke til kommentar
oathunder Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Kan jo også være støy fra hdd som slår inn på lyddelen, hadde et lignende problem, oppdaterte chipset driverne (inkludert drivere til hardisk-kontrolleren), etter dette forvant lyden...det må kansje tas med at lyden ikke var konstant, men bare når diskene jobbet... Lenke til kommentar
KS Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Min summelyd forsvant da jeg vlagte mute for Line-In Lenke til kommentar
Pug Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Nei, ingenting er koblet til en jordet kontakt. Har ingen kontakter som er jordet på rommet. Har prøvd å mute alt i windows, men det blir ingen forskjell. All lyd er helt ok. Høytalerne fungerer utmerket, bortsett fra summelyden, som ikke var der på det gamle integrerte lydkortet. Kan jo virke som om det er noe med skjerming av kabler eller noe sånt. Kan det hjelpe å kjøpe en bedre minijack-kabel? Som er av bedre kvalitet? Eller? Er det dyrt for et slikt PCI lydkort? Har ikke så god råd akkurat nå... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Er det dyrt for et slikt PCI lydkort? Har ikke så god råd akkurat nå... rolleyes.gif http://hovedkort.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5988 kan anbefales. Spesielt dyrt er det heller ikke. Btw: Kjører nå på integrert lydkort pga. at mitt forrige lydkort ble ødelagt, og her summer, hummer og spraker det hvis jeg gir maks volum. Et nytt lydkort vil nok hjelpe ganske godt på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå