Gå til innhold

9600xt til 9800pro

Deadringer

Anbefalte innlegg

har et 9600xt kort som snart skal byttes ut. har egentlig plan om å kjøpe et x800pro, men har enkelt og greit ikke penger nok.

skal kjøpe nytt kort til half life 2 kommer, så det må bli ati.

vil ikke ha 6800le pga alle problemer som har vært med disse kortene.

lurer derfor på om det er noe poeng å gå fra et klokket 9600xt(nesten på 9800nivå) til et 9800pro?

9800pro har 256bit og 9600xt har 128bit. kommer jeg til å legge mye merke til dette i half life?

eller er det bare penger i dass å oppgradere dra 9600xt til 9800pro

vil gjerne ha tilbakemeldinger fra andre også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vil ikke ha 6800le pga alle problemer som har vært med disse kortene.

Problemene dukker vel kun opp når man prøver å modde de til 12 eller 16 pipelines? Du trenger jo ikke gjøre det. Selv uten modding så mener jeg 6800LE er et bedre valge enn 9800pro for tida.

Elles: Du vil nok merke store forskjeller på Radeon 9600XT og 9800pro. Ikke bare fordi minnebåndbredden er mye høyere, men også fordi 9800pro har dobbelt så mange pipeliner. Ytelseforskjellen blir nok sanske så merkbar. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil slå ut i HL2 siden det vistnok skal være ganske CPU-intensivt også. Jeg har heller ikke sett noen benchmarks på den ferdige utgaven av HL2. Det kommer nok etter hvert. Hvis 9600XT-kortet ditt fungerer i dag så vil jeg råde deg til å vente på HL2-benchmarks før du bestemmer deg. Hvis det ikke fungerer så er nok 9800pro et godt valg, om enn ennå et lite skudd i blinde.

Lenke til kommentar

9600xt har jo uansett ikke like mange pipe's eller bits som 9800.

Simen 1 sier jo at dette har mye å si, og har det det er det jo et lett valg.

ser at det er et 9800demo kort på komplett til litt over 1600,-

Er det vært bytte?

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Som Simen1 sier er det sannsynlig at du vil merke forskjell på disse to kortene. Jeg er likevel ikke så sikker på at det blir så ekstremt. Jeg for min del merket ikke så mye til det men det kan jo ha litt med at jeg ikke tenker noe særlig på AA og AF.

Jeg ville uansett lagt til litt ekstra til et 6800NU da du vil få mye bedre ytelse og et mer fremtidsrettet kort som du vet. I tillegg er potensialet i et 6800 kort større med åpning av pipes etc.

Lenke til kommentar
9600xt har jo uansett ikke like mange pipe's eller bits som 9800.

Simen 1 sier jo at dette har mye å si, og har det det er det jo et lett valg.

Det stemmer.

Jeg har noen konkrete tall på Radeon 9800pro (vs. Radeon 9600XT):

minnebuss: 256 (vs. 128 bit)

minnehastighet: 340 (vs. 325 MHz)

SUM minnebåndbredde = 2*minnehastighet * minnebuss/8

SUM minnebåndbredde: 21,8 (vs. 10,4 GB/s)

# pipelines: 8 (vs. 4)

GPU hastighet: 380 (vs. 500 MHz)

SUM Pixel fillrate = # pipelines * GPU hastighet

SUM pixel fillrate: 3080 (vs. 2000 MP/s)

Minnebåndbredden er altså dobbelt så høy på Radeon 9800, og fillraten er over 50% høyere. Dette er sammen med CPU'en de tre klart viktigste faktorene til grafikkytelsen.

Det finnes også en del andre faktorer som shader-ytelsen, pipelineeffektiviteten, triangle setup engine, osv men dette er relativt skjelden avgjørende for ytelsen. På 9600XT og 9800pro er disse faktorene også svært like.

Lenke til kommentar

Jeg har noen konkrete tall på Radeon 9800pro (vs. Radeon 9600XT):

minnebuss: 256 (vs. 128 bit)

minnehastighet: 340 (vs. 325 MHz)

SUM minnebåndbredde = 2*minnehastighet * minnebuss/8

SUM minnebåndbredde: 21,8 (vs. 10,4 GB/s)

# pipelines: 8 (vs. 4)

GPU hastighet: 380 (vs. 500 MHz)

SUM Pixel fillrate = # pipelines * GPU hastighet

SUM pixel fillrate: 3080 (vs. 2000 MP/s)

Minnebåndbredden er altså dobbelt så høy på Radeon 9800, og fillraten er over 50% høyere. Dette er sammen med CPU'en de tre klart viktigste faktorene til grafikkytelsen.

Det finnes også en del andre faktorer som shader-ytelsen, pipelineeffektiviteten, triangle setup engine, osv men dette er relativt skjelden avgjørende for ytelsen. På 9600XT og 9800pro er disse faktorene også svært like.

R9600 har også halvparten så mange vertex pipelines og mangler også Hierarchical Z Buffer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...