Gå til innhold

harddisken min krymper

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte pcen min nå i sommer med en 250 gb western digital harddisk. når jeg fikk satt opp maskina viste det seg når jeg gikk inn på egenskaper på C: at den kun hadde 224gb. dette var ikke så farlig, men nå i går la jeg merke til at den kun hadde en total størelse på 147 gb. dvs at over 100 gb har blitt borte siden jeg kjøpte den. :cry:

hva kan ha skjedd og hva kan jeg gjøre for å ordne opp igjen? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruk bare en partisjon på en disk på den størrelsen er ikke så veldig lurt. En harddisk mister ~10% av diskplassen ved formatering, altså en disk på f.eks. 200GB vil fysisk ligge på rundt 180GB.

Det jeg anbefaler deg er å dele den i 3 partisjoner (helst flere). Det er sikrere samt at du ikke mister like mye plass. Er litt usikker på hvorfor du har mistet så mye, men hva har du gjort siden du satte inn disken?

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Bad sectors? (dvs. diskfeil)

Men om du ikke har hatt noen form for agresiv "brukerbehandling", med andre ord røff behandling av pcen. Skal det da mye til at du har klar å ødelegge HDn din til en slik gard. Jeg har riktignok vært borti noen som har klart dette, men de har da (omsider) vedgått at de lot følelsene ta overhånd og har prøvd å "banke fornuft i boksen"...

Hva med å gi oss et skjermbilde av egenskapene til disken/partisjonen?

Kjør chkdsk/scandisk...

PS! Det skader ikke å vente mer enn 1 time før du begynner å *bumpe* posten. Les mer her

Lenke til kommentar
Å bruk bare en partisjon på en disk på den størrelsen er ikke så veldig lurt. En harddisk mister ~10% av diskplassen ved formatering, altså en disk på f.eks. 200GB vil fysisk ligge på rundt 180GB.

Det jeg anbefaler deg er å dele den i 3 partisjoner (helst flere). Det er sikrere samt at du ikke mister like mye plass. Er litt usikker på hvorfor du har mistet så mye, men hva har du gjort siden du satte inn disken?

Er litt uenig i dette.

For det første 'mister' man ikke plass ved formatering. Grunnen til at en 200GB disk ikke viser som 200GB i Windows er den kjente GB/GiB problematikken, hvor diskprodusenter og Microsoft bruker forskjellig måte å regne på. Dette emnet er utdebattert her på forumet. En 250GB disk skal vises som 232GiB.

For det andre mister man ikke plass på store partisjoner. Du tenker sikkert på 'slack' som var et problem med FAT, da stemmer det at man mister mye på store partisjoner. Men dette er ikke et problem med NTFS. Jeg regner med at man ikke bruker FAT32 på en 250GB disk.

Det anbefales dermed ikke å dele disker i flere partisjoner, bortsett fra at Windows bør ha en egen partisjon. Videre oppdeling er bare upraktisk.

Lenke til kommentar

Det jeg anbefaler deg er å dele den i 3 partisjoner (helst flere). Det er  sikrere samt at du ikke mister like mye plass. Er litt usikker på hvorfor du har mistet så mye, men hva har du gjort siden du satte inn disken?

Er litt uenig i dette.

For det første 'mister' man ikke plass ved formatering. Grunnen til at en 200GB disk ikke viser som 200GB i Windows er den kjente GB/GiB problematikken, hvor diskprodusenter og Microsoft bruker forskjellig måte å regne på. Dette emnet er utdebattert her på forumet. En 250GB disk skal vises som 232GiB.

For det andre mister man ikke plass på store partisjoner. Du tenker sikkert på 'slack' som var et problem med FAT, da stemmer det at man mister mye på store partisjoner. Men dette er ikke et problem med NTFS. Jeg regner med at man ikke bruker FAT32 på en 250GB disk.

Det anbefales dermed ikke å dele disker i flere partisjoner, bortsett fra at Windows bør ha en egen partisjon. Videre oppdeling er bare upraktisk.

Mente vel egentlig ikke at man mister plassen, men at disken ikke blir så står som det den er satt til. Litt dårlig formulert kanskje...

Men det er da kjent at disker ikke er like store som produsentene utgir de som, og jo større disken er jo mer plass "mister" man i forhold til størrelsen.

Lenke til kommentar

Nå er jo problematikken runt event. partisjonering i stor grad irrelevant når det gjelder bruk av NTFS, dette var noe en burde passe på i fat/fat32 systemet.

La oss heller se Disk Management. Start - Run - Diskmgmt.msc

Det er mulig du har uallokert plass på disken.

Tenkte faktisk ikke på det med det første, mer på grunn av at jeg ble sittende med inntrykket av at bruker, Airakk Nirvaneyr, ikke hadde partisjoner opp disken. Ved bruk av bare en partisjon er det da skjelden at en misser på dette... Men for all del en mulighet en kan sjekke...

Det vil uansett ikke forklare hvordan Airakk Nirvaneyr har "mistet" 77GB...

Lenke til kommentar

Dette du skriver der er pølsevev. En harddisk mister ingen plass ved formatering, men en viss, liten del av disken blir reservert for filsystemet. 8 MiB per disk hvis jeg husker riktig. Du tenker på forskjellen mellom tallsystemene operativsystemet og diskprodusenten opererer med.

Ellers er det fornuftig å lage en oppstartspartisjon som er mindre enn 128GiB/137GB på disker som er større enn 137GB, særlig hvis Windows skal installeres på disken.

Trådstarter bør kjøre en chkdsk, gjerne i et dosvindu og lime inn resultatet her. Hvis maskinen det er snakk om har Norton Antivirus installert, sjekk at søppelkurven er tømt korrekt. Og sjekk hvor mange systemgjenopprettingspunkter som fremdeles finnes i systemet.

Slik ser resultatet av chkdsk ut:

83883365 KB total disk space.

61969468 KB in 34150 files.

12384 KB in 2967 indexes.

0 KB in bad sectors.

117001 KB in use by the system.

65536 KB occupied by the log file.

21784512 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.

20970841 total allocation units on disk.

5446128 allocation units available on disk.

Lenke til kommentar

må dessverre inrømme at jeg ikke er noe data geni, ikke når det gjelder problemer à dette i vært fall. men nå prøvde jeg Diskmgmt.msc og da kom dette opp

"standard 232.88 GB" "C:147,08 GB NFTS OK (System)" og "dise_backup 85,80 BG FAT32 ok (ukjent partisjon)"

jeg vet ikke helt hva dette betyr, men å ha backup på 85 GB som jeg ikke har laget er litt mye.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

jeg kjenner noen som jobber på ar-data som bygde den til meg og det er OS-programvare på den, men om jeg sletter den vil jeg også miste recoveryen som jeg lagde når jeg fikk den. er det ikke mulig å endre størelsen på bakupen? det er bare 3% som er i bruk.

eller kanskje jeg kan slette en bit av det eller noe?

bruker drive image se.

Lenke til kommentar
"standard 232.88 GB" "C:147,08 GB NFTS OK (System)" og "dise_backup 85,80 BG FAT32 ok (ukjent partisjon)"

jeg vet ikke helt hva dette betyr, men å ha backup på 85 GB som jeg ikke har laget er litt mye.

Hva gjør jeg?

Gudene vet hva noen har gjort, men det forklarer iallefall problemet ditt. Du har en partisjon som er 147 GiB (C:\-partisjonen din) og en som er 85 GiB. Dette er tilsammen 232 GiB som er omtrent 250 GB.

Hvis du har all programvare på cd, ville jeg slettet den og satt opp en ny partisjon. DriveImage kjernner jeg ikke til, men du har vel antageligvis brukt det til å speile hele oppstartspartisjonen din. Liten vits i gjøre dette med mindre du har helt spesielle behov.

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre noe så enkelt som å hente frem partisjonen, om du ikke allerede har gjort dette...? Så kan du enten la det som ligger der av programvare eller fjerne dette. Du skal da slippe å fjerne og opprette en ny partisjon.

"Høyre klikk på dise_backup -> Change drive letters and paths..."

Om det er manglende rettigheter kan dette endres ved å gå inn i Windows Explorer (utforsker). Velg Tools -> Folder options... -> View -> Nederst finner du et valg som heter Use simple file sharing, fjerne eventuelt kryss i denne ruten.

Du vil nå kunne sjekke hvilke rettigheter som er satt opp på partisjonen du har hentet frem , dvs. "dise_backup", diss vil ligge under egenskapene til disken, under fanen sikkerhet/security.

Er du usikker så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...