GolfBag Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) For øvrig skulle jeg gjerne sett en SV, Venstre, AP - regjering. Det skulle i alle fall ikke jeg, og jeg stemte faktisk venstre ved sist valg. Når det gjelder miljø er jeg for handel med forurensningskvoter, dette igjen på grunn av at bedrifter da vil konkurrere om å være mest miljøvennlig. Det vil gi dem motivasjon. Jeg tror på utvikling gjennom konkurranse, ikke gjennom reformer og streng styring. Edit: Venstre er også for: - Flat skatt - Gode forhold for småbedrifter - Større samarbeid med WTO - Borgerlønn - Størst mulig personlig frihet - Større innsyn for folk flest i politiske prosesser, mindre tungvindt byråkrati Jeg har hørt at mange sier at venstre ikke er populært fordi de har en ufullstendig politikk fulstendig blottet for fremtidsvisjoner. Disse kan tydeligvis ikke nok om venstre. Venstre.no/politikk for mer informasjon. Endret 4. november 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Vi deler i hvert fall mål, om ikke fremgangsmåte. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 SV, AP, jeg følger deg så langt, men Venstre? Hva behager? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Personlig står jeg langt fra mange av de mest radikale partienes standpunkter. Kommunisme/sosialisme er avlegs og naturstridig. Utdanningspolitikken kommer ingen vei om alt skal legges for mye på skinner for elevene, og total likhet er utopisk. Sorry, kunne ikke dy meg Kommunisme er ikke naturstridig. RV mener ikke at elevene skal sulle rundt uten lekser, ansvar eller noe. Mener å huske å ha lest en artikkel av Torstein Dahle om respekt i skolen . . . Total likhet er ikke ønskelig, men tilnærmet økonomisk likhet er ønskelig, ja sågar er det en forutsetning for økt lykke og frihet i samfunnet. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) SV, AP, jeg følger deg så langt, men Venstre? Hva behager? Jeg er politisk flersidig, derfor er det også så godt som umulig for meg å stemme. Burde vel starte mitt eget parti. Det Sosialliberale Miljøpartiet? Jeg kommer ikke til å svare der du har argumentert mot meg, jeg vil som sagt ikke ta opp det her, er litt lei av at tråder alltid blir en diskusjon om Kommunisme. Jeg vil dog peke på at når jeg snakker om utdanningspolitikk sikter jeg spesifikt til Sosialistisk Ungdom. Ja, jeg vet de ikke er et parti ordets rette forstand, men jeg regner allikevel organisasjonen som en viktig del av det radikale venstre. Endret 4. november 2004 av HalTan Lenke til kommentar
alexf Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Frykter en sosialistisk regjering med Sosialistis Venstreparti og Sosialistisk Arbeiderparti. Selg askjene, likvider selskapene, og flytt kapitalen til utlandet. Endret 5. november 2004 av alexf Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Trådstarter: Vi har ikke regjeringsvalg i Norge. Vi har Stortingsvalg Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 - Borgerlønn Har Venstre tenkt på dei økonomiske konsikvensene med å spyte 400000000000 kroner ut til Norske forbrukere? Eg kan ikkje så mykje økonomi, men vil ikkje dette føre til ein voldsom inflasjon? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Hehe, selvfølgelig vil ikke dette bli gjort uten planlegging. Og selvfølgelig skal det jo dekkes inn i gjen på en eller annen måte. På den måten vil det ikke bli mer penger i sirkulasjon, dvs ingen inflasjon. Borgerlønn vil føre til en bedre fordeling der vi får bort skeive fordelinger av trygdeordninger, 100 000 rett i lomma på studentene, ikke som studielån, takker du nei? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Vi har ingen system som forhindrer at ekstreme høyrepolitiske parti kan dannes og gjøre det bra. Siden disse partiene også helt tydelig finnes, så er det jo mangfold. Det ble påstått at man har mangfold fordi alle slags partier har innflytelse og får sagt sin mening, men slik er det jo ikke. Folk vet jo ikke engang hva kapitalisme er, og i debatter finnes det ingen som taler høyresidens sak. At de har null oppslutning viser kanskje hvor langt på bærtur dem egentlig er. Appell til majoritet. PS: Demokratene og Republikanerene i usa er faktisk mer sentrumsparti, enn venstre og høyre parti. Er lite som skiller dem. USA derimot har et velfungerende valgsystem som sørger for at det aldri er mer enn 2 parti som vil ha verv i maktapparatet.[/ I dag er de nok henholdsvis i sentrum og til høyre i sentrum, men dette endrer seg over tid. At man har to partier betyr jo bare at disse to partiene representerer hele store grupper, og at de dermed endrer politikk over tid. Demokratene var for eksempel svært langt til venstre under FDR, og nå har de igjen gått til venstre. Republikanerne gikk til høyre under Reagan, mens de har gått mot sentrum igjen under Bush. Det samme ser man i andre land med topartisystemer, for eksempel Storbritannia, med New Labour som har gått fra sosialdemokratisk til sosialistisk og tilbake til sosialdemokratisk igjen. Slik reflekterer topartisystemet endringer i opinionen. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Hehe, selvfølgelig vil ikke dette bli gjort uten planlegging. Og selvfølgelig skal det jo dekkes inn i gjen på en eller annen måte. På den måten vil det ikke bli mer penger i sirkulasjon, dvs ingen inflasjon. Borgerlønn vil føre til en bedre fordeling der vi får bort skeive fordelinger av trygdeordninger, 100 000 rett i lomma på studentene, ikke som studielån, takker du nei? På kva måtte skal dette dekkes inn? kor skal dei ta pengene fra? Blir det ein slutt på alt som heiter velferdsordninger? No var det vel ikkje bare studenter det var snak om, men alle borgere av staten Norge. Kanskje nokon med meir greie på økonomi enn meg kan sei noko om korleis eit slikt tiltak hadde virket på inflasjonen? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Les på venstre.no da, jeg kan vel ærlig innrømme at jeg ikke er den beste til å svare på disse spørsmålene da jeg ikke er medlem i venstre, bare stemmer på dem. Venstre vil i første omgang innføre en prøveordning med borgerlønn på 100 000 kroner til studenter og til mennesker som lever på ulike sosiale støtteordninger. På sikt kan borgerlønnen bygges ut slik at den omfatter alle voksne mennesker som ikke er i ordinært lønnsarbeid. Borgerlønn må være slik bygget opp at det hele tiden lønner seg å arbeide og kostnadene må holdes innenfor de rammer som i dag går til ulike støtteordninger. Som første skritt mot borgerlønn vil Venstre gjennomføre en samordning av Arbeidsmarkedsetat, Trygdeetat og sosialkontorene. Dette utredes nå av Regjeringen. Endret 5. november 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Eg leste på venstre, men det sto ingen ting om inflasjons problemer med borgerløn. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Eg leste på venstre, men det sto ingen ting om inflasjons problemer med borgerløn. Borgerlønn blir en erstatning for trygd og lignende. Det vil dermed vøre smuler til de som ellers har ikkeno. Fordelen er at det krever mye mindre administrasjon enn dagens kompliserte trygdesystem. Etter min fattige vurdering vil man dermed spare penger og det vil våære liten eller ingen påvirkning på inflasjonen. Jeg er for øvrig ikke venstre-mann. Har slått venstre fra meg for lenge siden. Ikke spør hvorfor, jeg husker ikke lenger. Lukta på venstre tidligere, men fant ut at det ble for mye galt i forhold til det som var riktig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Borgerlønn er bra. Det første positive med det som slår meg er at uføretrygdede, arbeidsledige med skader/sykdommer/psykiske problemer slipper å slite seg ut gjennom trygdesystemet og på den måten har mulighet til å fortere komme i arbeid igjen. Det andre som slår meg er at studenter slipper studielån. Det tredje er at det blir mulig å kunne ta seg ett friår for å jobbe med frivillig arbeid eller organisasjonsarbeid. Det fjerde er at vi får fjernet endel unødvendig trygdeadministrasjon og lånekassa kan dø på seg Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Correctomundo. Dette vil spare staten for enorme mengder papirarbeid, papirflytterne vil bli overflødige og finne seg meningsfulle yrker. Unødvendig byråkrati og uoversiktelig lovgiving er noe av det jeg hater mest. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Er faktisk litt for idee'en om borgerlønn. Istedet for å ha masse søknadskjemaer og byråkrati for om du skal ha det ene eller det andre og hvor mye, og tillegg i hytt og rævva ... så gjør det enkelt. Inndekning skjer ved inntekter til staten. Staten får inntekter fra skatt ,avgifter, overskudd i egne bedrifter og innvesteringer ++. Altså de fjerner alt av trygd, stipend, pensjon osv osv .. og bytter det ut med borgerlønn som betyr at alle som havner i den kategorien hever den samme lønna. Men på en annen side... kan ikke se at 1 lønn skulle være tingen. For de ulike gruppene vi har i landet har ulike behov. Studenter trenger ikke like mye peng som en pensjonist (mesteparten idag er jo lån uansett). Så jeg tror heller vi forenkler dagens system. Avskaffer sosialtrygd (og flytter dem til arbeidsledig eller pensjonist), avskaffer barnetrygd og kontantstøtte (kanskje ha noe for de svakeste i samfunnet, men ikke alle og like mye), forenkler pensjon (staten deler ut kun minstepensjon), ++++ Sykerettighetene må endres, innfør karensdag. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 I forslaget til statsbusjet 2005 er det totale budsjettet på 655 milliarder korner. Ein borger lønn vil komme på ca 400 milliarder vist alle i norge skal ha 100000. Det at ein sparer inn ein del penger på trygd osv er greit, men ein vil forsat spytte inn store megder penger i markedet. Eg er ganske siker på at dette vile ført til inflasjon, men som sakt er eg ingen ekspert på økonomi. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg tror ikke at de vil innføre borgerlønn for alle pensjonister, men kun for minstepensjonister. En minstepensjonist må klare seg med under dette. Man skal selvfølgelig ikke betale mye til pensjonsordninger og ikke få noe igjen for det. Dessuten har vel de som er smarte nok spart opp litt før de blir gamle, det har i alle fall alle pensjonister jeg kjenner, selv ei som er minstepensjonist. Men jeg tror også at pensjonister egentlig ikke trenger mer enn studenter. Det finnes mange studenter i dag som ikke klarer å konsentrere seg om studiene på grunn av økonomisk usikkerhet. Jeg synes at mange pensjonister (ikke de med minst) må innse at det ikke har så stor betydning hvor stor arven deres er. De må forstå at de kan bruke penger på seg selv. Når gamle i dag dør er som regel arvingene så voksne at de er økonomisk trygge, og da ser de vel heller at de gamle har det bra mot slutten av livet. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 I forslaget til statsbusjet 2005 er det totale budsjettet på 655 milliarder korner. Ein borger lønn vil komme på ca 400 milliarder vist alle i norge skal ha 100000. Det at ein sparer inn ein del penger på trygd osv er greit, men ein vil forsat spytte inn store megder penger i markedet. Eg er ganske siker på at dette vile ført til inflasjon, men som sakt er eg ingen ekspert på økonomi. Kun et par innlegg over står det: Venstre vil i første omgang innføre en prøveordning med borgerlønn på 100 000 kroner til studenter og til mennesker som lever på ulike sosiale støtteordninger. På sikt kan borgerlønnen bygges ut slik at den omfatter alle voksne mennesker som ikke er i ordinært lønnsarbeid. Borgerlønn må være slik bygget opp at det hele tiden lønner seg å arbeide og kostnadene må holdes innenfor de rammer som i dag går til ulike støtteordninger. Som første skritt mot borgerlønn vil Venstre gjennomføre en samordning av Arbeidsmarkedsetat, Trygdeetat og sosialkontorene. Dette utredes nå av Regjeringen. Hvilken del av "Alle voksne mennesker uten ordinært lønnsarbeid." var det du ikke forstod? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå