Gå til innhold

hvem tror dere vinner stortings valget i norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Stem RV!!   :thumbup:

Uhm, måtte skjerpe meg for å ikke "dra en HalTan" der.

Hadde et lite prosjekt om RV for noen dager siden. For et latterlig parti. Nettsiden deres fungerte knapt, noe som for meg bekreftet at de ikke er seriøse. Når informasjonen man finner om et parti begrenser seg til 'catchy' slagord bør man styre unna. Et Guds under gjorde det dog mulig å finne informasjon om lederen, Torstein Dahle. At han underviser i økonomi var overraskende.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Stem RV!!   :thumbup:

Uhm, måtte skjerpe meg for å ikke "dra en HalTan" der.

Hadde et lite prosjekt om RV for noen dager siden. For et latterlig parti. Nettsiden deres fungerte knapt, noe som for meg bekreftet at de ikke er seriøse. Når informasjonen man finner om et parti begrenser seg til 'catchy' slagord bør man styre unna. Et Guds under gjorde det dog mulig å finne informasjon om lederen, Torstein Dahle. At han underviser i økonomi var overraskende.

Hva mener du egentlig at sidene deres knapt fungerer? Hva er det du savner der? Du finner jo blant annet partiprogram, synspunkter, historie og annen informasjon om organisasjonen.

RV er nok litt ekstreme, men de har en del flinke folk. Torstein Dahle er meget dyktig, er kanskje ikke den mest profilerte politikeren i Norge, men han er å se noen ganger på f.eks. debattprogrammer.

Lenke til kommentar

Å nei! partiet har ikkje ein rik onkel som støter dei og derfor ikkje super fancy nettsider. Det betyr ikkje at paritet ikkje er seriøst. Og vist du hadde leitet litt lenger så hadde du funnet ganske mykje meir enn eit slagord. kan ikkje sei det var vanskeligt å fine programet deires.

Lenke til kommentar

Er selv litt splittet over hvem jeg vil skal vinne. Syns at et sosialistisk alternativ ville vært best for befolkningen i Norge, men tror ikke AP/SV ville klart å få økonomien nok igang.

Høyre derimot har økt det oljekorrigerte underskuddet noe enormt de siste årene, i tillegg til at inntektene våres fra oljesektoren blir mindre for hvert år. Dette er en utvikling som jeg ser som veldig negativ, vil IKKE ha usa lignende tilstander med budsjettert underskudd.

Så står vel og vipper litt, får se hva jeg bestemmer meg for. Noe jeg misliker med alle.

Håper derimot at FRP for minimalt med makt, så ingen trenger å støtte seg på dem.

Lenke til kommentar

Jeg er foreløpig meget skeptisk til begge regjeringskonstillasjoner som er skissert den siste tiden. På den ene side har vi det såkalte radikale alternativet under SV, AP og SP. Ethvert regjeringssamarbeid som involverer Senterpartiet er så lite radikalt som overhodet mulig - og det må de to andre partiene innse. Det tidligere bondepartiet er per dags dato et meget konservativt parti, og således unikt på Stortinget. La oss først se på EU-saken:

Et nei til EU, er ikke direkte radikalt - det viser tvert i mot en isolasjonistisk, dels nasjonalistisk holdning til verdenssamfunnet - og det er snarere meget konservativt. På lik linje med øvrige konservative krefter i Europa, ønsker man ikke at EU over så kort tid skal overta en del av suvereniteten som ligger i en stat. En kan drøfte i det vide og brede om EU er markedsliberalistisk eller ei - man kommer dog ingen vei med det. Skal Norge som land oppnå noe, må vi inn i EU, og gjennom det forsøke å påvirke, eventuelt i samarbeid med våre nordiske naboland og øvrige interessenter. Spania og Tyskland er eksempler på to land som kunne bistå Norge i å påvirke EU i en slik retning, om et sosialistisk parti skulle ønske det.

Det er såpass grunnleggende uenigheter mellom disse tre partiene, at jeg vanskelig ser et helhetlig samarbeid - det er foreløpig mer en populistisk skisse, laget for å kapre velgere i en ellers meget usikker situasjon.

Alternativ to er likedan. En regjering hvor Venstre og Kristelig Folkeparti står ansvarlige for en ellers ren Høyre-politikk er alt annet en positiv. Forskjellen fra de andre partiene er at det iallefall her er tre borgerlige partier som samarbeider. I ganske mange saker, har disse et mer sammenfallende syn enn de SP/SV/AP har..

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Skal Norge som land oppnå noe, må vi inn i EU, og gjennom det forsøke å påvirke, eventuelt i samarbeid med våre nordiske naboland og øvrige interessenter

og kva skal vi oppnå? at vi blir tatt fra våres demokrati? Norge vil fint kunne stå for sine eigne intereser uten Eu. Vil ikkje Norge inn i Eu må dei uansett rette seg etter det og starte handelsamarbeid med enkelte avtaler der Norge har mykje støre forutsetning for å få gjennom sinne saker enn det dei har i Eu.

Lenke til kommentar

Demagogen Stoltenberg gjør en god jobb og Halvorsen høster godt på Bush-motstanden og FrP's fremgang. Jeg frykter som nøkken at disse kommer til å danne flertallsregjering. :cry:

Resultatet er høyere skatter, hardere kår for næringslivet og småbedrifter, lite håp for nyetabliering, dårligere økonmi, mindre verdiskaping, mer arbeidsledighet, mindre verdier å fordele og dermed dårligere velferdstilbud. Jeg trenger en plan for å rømme landet... :scared:

Lenke til kommentar

For det første, irriterer meg litt over at du istedet for å kalle Sp kun for Senterpartiet, sier

Det tidligere bondepartiet
. Jeg har på følelsen at du vil presisere dette for å spille på folks fordommer. Hører sjelden noen kalle FrP for "Anders Lange parti"

Jøss da, vi kommer nok til å oppnå en hel mye ved å melde oss inn i EU. Også veldig demokratisk dette EU. F.eks. det lovgivende organet i EU, Unionsrådet, er ikke engang folkevalgt. Det folkevalgte organet i EU, EU parlamentet kan ikke vedta lover eller fatte vedtak som forplikter eller binder EU og EUs medlemsland.

I EU parlamentet sitter det nå etter utvidelsen litt over 700 representanter. Her ville Norge fått hele 11.. Der får vi nok oppnådd mye.. Det er også viktig å huske på at Norge er et meget spesielt land, med f.eks. mye spredd bosetning. Det vil bli vanskelig for Norge å finne sammarbeidspartnere i EU parlamentet som har samme interesser som Norge. Et land som f.eks. Spania vil det nok bli vanskelig å sammarbeide med, da Spania vil være meget interessert i å få fiske i norske farvann. Dette vil ikke Norge kunne stoppe, fordi ved å melde seg inn i EU vil Norge gi fra seg muligheten å bestemme over slike ting. Norsk fiskeripolitikk vil ikke lenger bli vedtatt av Norge, men av EU.'

Edit: liten p i Sp gitt...

Endret av glotón
Lenke til kommentar
Skal Norge som land oppnå noe, må vi inn i EU, og gjennom det forsøke å påvirke, eventuelt i samarbeid med våre nordiske naboland og øvrige interessenter

og kva skal vi oppnå? at vi blir tatt fra våres demokrati? Norge vil fint kunne stå for sine eigne intereser uten Eu. Vil ikkje Norge inn i Eu må dei uansett rette seg etter det og starte handelsamarbeid med enkelte avtaler der Norge har mykje støre forutsetning for å få gjennom sinne saker enn det dei har i Eu.

Norge skal bidra, det er hovedsaken. De langvarige følgene av et samarbeid med EU er umulige å forutse. Den mest interessante nei-tendensen er det urnorske bedreviter-genet. Når hele Vest-Europa, og nå også Øst-Europa kommmer sammen, knytter bånd, bistår hverandre, skaper fred og forsoning - hva er i så fall bedre enn det? Hvis EU er så udemokratisk som den norske nei-siden skal ha det til, hvorfor har alle disse landene i første rekke meldt seg inn?

Du gir altså uttrykk for et høyere intelligensnivå enn dine naboer? Det er jo positivt. Like positivt som det er å ha alle fordelene som et EU-land har, men uten å bidra med så mye - som en eneste tøddel. Jeg tenker ikke alltid på hva man umiddelbart har å tjene - hva som er viktig for meg er det faktum at samarbeid vanligvis gavner alle i det lange løp.

Lenke til kommentar
For det første, irriterer meg litt over at du istedet for å kalle Sp kun for Senterpartiet, sier
Det tidligere bondepartiet
. Jeg har på følelsen at du vil presisere dette for å spille på folks fordommer. Hører sjelden noen kalle FrP for "Anders Lange parti"

Jøss da, vi kommer nok til å oppnå en hel mye ved å melde oss inn i EU. Også veldig demokratisk dette EU. F.eks. det lovgivende organet i EU, Unionsrådet, er ikke engang folkevalgt. Det folkevalgte organet i EU, EU parlamentet kan ikke vedta lover eller fatte vedtak som forplikter eller binder EU og EUs medlemsland.

I EU parlamentet sitter det nå etter utvidelsen litt over 700 representanter. Her ville Norge fått hele 11.. Der får vi nok oppnådd mye.. Det er også viktig å huske på at Norge er et meget spesielt land, med f.eks. mye spredd bosetning. Det vil bli vanskelig for Norge å finne sammarbeidspartnere i EU parlamentet som har samme interesser som Norge. Et land som f.eks. Spania vil det nok bli vanskelig å sammarbeide med, da Spania vil være meget interessert i å få fiske i norske farvann. Dette vil ikke Norge kunne stoppe, fordi ved å melde seg inn i EU vil Norge gi fra seg muligheten å bestemme over slike ting. Norsk fiskeripolitikk vil ikke lenger bli vedtatt av Norge, men av EU.'

Edit: liten p i Sp gitt...

Fordommer dannes på bakgrunn av en usikkerhet, noe ukjent, som man ikke kjenner til. Senterpartiets rolle i norsk politikk er på ingen måte usikker, ukjent, eller noe man ikke kjenner til. Som gammelt bondeparti har det gjennom alle år forsvart nettopp bøndenes interesser - og jeg ser da intet galt i det! Hva jeg påpeker er at dette partiet på ingen måte er så radikalt som enkelte vil ha det til, og at det tvert i mot representerer noe som har vært - en periode som for Norges del var over med oljefunnet.

11 representanter, jeg trodde det var 14? Uansett, synes jeg faktisk dette er mye, og helt demokratisk. Tyskland får 99 utifra disse 700 reprsentantene. Den eneste forskjellen er at Tyskland i motsetning til Norge rager oppimot 90 millioner innbyggere, mot Norges 4.5 million. Noe annet ville være direkte udemokratisk.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...