Gå til innhold

Hvordan "spleise" to partisjoner sammen til en?

JacobDW

Anbefalte innlegg

Heisann.

Datan min ble levert med en hardisk med to partisjoner. Men nå vil jeg heller ha hele disken i en partisjon. Jeg har klart å slette D: (den andre partisjonen), men hvordan kobler jeg den sammen med C:? SLik at jeg får tilgang til hele disken gjennom C:?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

advarer deg mot å røre C: med partision magic. Er aldri lurt å røre system partisjon. Det beste er faktisk og formatere maskin, å da fjerne alle partisjonene.

Det funker og slå sammen med C:, men du kan oppleve mye rart i ettertid, min erfaring er at windows ikke blir som før.

Lenke til kommentar

slackies: Jeg ser ikke noe problem i å slå sammen partisjonene og se om det fungerer. Hvis ikke så er det bare å kjøre tilbake backup'en. (Backup er jo en selvfølge nå til dags, og man gjør jo selvsagt ikke noe uten å følge oppfordringen fra Powerquest om å ha backup før man starter)

En annen metode er å bruke MP til å krympe den partisjonen du vil ha vekk til så liten som det går an (dvs noe større enn det er brukt plass på den) for å frigjøre et upartisjonert område. Så utvider man den andre partisjonen med det upartisjonerte området, og flytter så mye data som mulig fra den krympende partisjonen til den man skal øke. Slik fortsetter man til alle data er flyttet over fra den partisjonen man vil fjerne til den andre partisjonen. Så sletter man bare den tomme rest-partisjonen og utvider den andre til å ta hele plassen. Det lønner seg selvsagt å ha godt med ledig plass å arbeide med. (NB. Backup er en selvfølge her også)

Lenke til kommentar
Helt riktig

Høyre klikk på my computer-manage- du kan fint gjøre det derirfa(men som skrevet over obs obs). OM du ikke absolutt må, så ikke gjør deg avhengi av et tredjepartisjonsprogram

Jeg vil også spleise to partisjoner, men finner det ikke her du sier..?

Det er én IDE-disk på 111GB (120GB) som er delt i

"G" ca 29 GB og

"H" ca 82 GB.

Nå vil jeg samle dem til en, men finner ikke dette "valget"?

(Begge er mye data på. Jeg vil beholde alt som er på dem ja..?)

EDIT:

Jeg vil ha bort "G". Må jeg kopiere alt over på "H", deretter slette "G" og til slutt utvide "H" til å ta over gamle "G"s område?

Det er ikke mulig å bare si " BLI ÉN PARTISJON DERE TO! " ?

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Du har basic disk- dette gjør at du ikke kan spleise disker til å se ut som en partisjon osv da må du ha volum.

Når jeg tenker på dette, tror jeg det er umulig å gjøre c: partisjonen strørre uasnett (om man ikke bruker, somn nevnt, et tredjepartisjons program) Ok fremm med bøkene, jeg skall finne det ut snart.

Du haddet tenkt å spleise c: men den nye disken din ikke sant?, forklar!

Edit: Du kan oppgradere til dynamisk disker (volumes) å bruke spanning tree, dette gjør at du feks kan bruke to disker som en partisjon. Videre står det at du lett kan spleise volums.

Men Tror ikke windows computer managment støtter utvidelse av c: (finner ikke noe om det i xp boka). Så om det er absolutt nødvendig å utvide c: (os) må man bruke et gyldig tredje partisjons programm som patition magic 8. Så da er vi tilbake til start :nei:

Skall se om jeg finner et direkte svar på dette, (må vite dette selv :whistle: )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Merk at jeg ikke er trådstarter.

Han har 1 disk. Han har slettet "D" og vil utvide "C" til å få all plassen.

Jeg vil slå sammen "G" og "H" på bildet i min forrige post.

Jeg må altså slette "G" først og så la "H" ta over plassen ja..?

De kan ikke bare "merges" på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Du har basic disk- dette gjør at du ikke kan spleise disker til å se ut som en partisjon osv da må du ha volum.

Når jeg tenker på dette, tror jeg det er umulig å gjøre c: partisjonen strørre uasnett (om man ikke bruker, somn nevnt, et tredjepartisjons program) Ok fremm med bøkene, jeg skall finne det ut snart.

Du haddet tenkt å spleise c: men den nye disken din ikke sant?, forklar!

Edit: Du kan oppgradere til dynamisk disker (volumes) å bruke spanning tree, dette gjør at du feks kan bruke to disker som en partisjon. Videre står det at du lett kan spleise volums.

Men Tror ikke windows computer managment støtter utvidelse av c: (finner ikke noe om det i xp boka). Så om det er absolutt nødvendig å utvide c: (os) må man bruke et gyldig tredje partisjons programm som patition magic 8. Så da er vi tilbake til start :nei:

Skall se om jeg finner et direkte svar på dette, (må vite dette selv :whistle: )

Aha, skjønner det nå.

Men ingen av oss skal slå sammen flere fysiske harddisker til samme "partisjon" :)

Bare slå sammen partisjoner som allerede er på samme disk.

Lenke til kommentar

For all del: Styr unna Dynamic disk. Det er i hvertfall min mening. Det er en spesial-løsning fra Microosoft og støttes ikke av noen tredjeparts programvare. Dvs. at hvis du ønsker å endre partisjonstørrelse, redde ut data eller gjøre andre operasjoner på partisjonene så får du det ikke til siden microsoft har dårlig programvare på dette punktet og 3.parts programvare ikke kan brukes.

Jeg synes microsofts dynamic disk er like ille som microsofts spesial-løsning på HTML-dekoding. Dvs. ting som ikke støtter normale standarder og dermed lager problemer når microsofts egen programvare ikke strekker til.

Lenke til kommentar

ok har funnet det ut-du må ha xp eller 2003server

start-run-cmd da kommer du inn i komand line

så skall du bruke det nye programmet diskpart som er inkl i xp

skriv- diskpart- nå er du i diskpart modus. Skriv så - list disk - så får du opp alle diskene dine.

skriver du- ? - enter så får du opp alle gyldigge kommandoer

så bruker du- select disk 2- (for å ta et eksempel, da extender du disk 2)

så skriver du -extend

da blir hele disken en partisjon.

Edit: VIKTIG om du har partisjoner-skriver du - select partition 2 - i steden, så skriver du -extend-. Prøvdet det akkuratt selv, funker bra!!, altså både på basic å dynamisk funker dette

lykke til

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
ok har funnet det ut-du må ha xp eller 2003server

start-run-cmd da kommer du inn i komand line

så skall du bruke det nye programmet diskpart som er inkl i xp

skriv- diskpart- nå er du i diskpart modus. Skriv så - list disk - så får du opp alle diskene dine.

skriver du- ? - enter så får du opp alle gyldigge kommandoer

så bruker du- select disk 2- (for å ta et eksempel, da extender du disk 2)

så skriver du -extend

da blir hele disken en partisjon.

Edit: VIKTIG om du har partisjoner-skriver du - select partition 2 - i steden, så skriver du -extend-. Prøvdet det akkuratt selv, funker bra!!, altså både på basic å dynamisk funker dette

lykke til

Hvis jeg har forstått det riktig, skal jeg skrive "select disk 1", og så "extend"? I forhold at jeg skal øke størrelsen på c: (der d: er en partisjon jeg ikke skal ha)

Lenke til kommentar

Har brukt extend selv og funket greit , men har aldri prøvd på

system partisjon . Er noen notater om at akkurat det kan gi problemer.

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;325590

Partition Magic fra Powerquest er ikke 100% støttet av xp, så hvis du bruker dette operativsystemet ville jeg tatt backup før du prøver å røre C: i det hele tatt med dette programmet :S

PM8 støtter xp/2000 NTFS5 og partisjoner opptil 160GB.

Dog må man ved konvertering ntfs/fat uncompresse div foldere og filer manuellt.

Brukt det mye uten problemer.Men å ha backup er noe alle har selvfølgelig

uansett om PM er tenkt brukt eller ikke .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har noe lingnende problem jeg også med en 160 gb..

Jeg lurer på om jeg kan formatere begge partisjonene og slette de etter på og så der igjen opprette en ny partisjon. får jeg da hele disken da? blir den "spleiset"?

også vil jeg si til de andre som har system disk og bruker xp på c: , at det kan lønne seg og ta backup og bruke en ekstern disk, låne en annen disk eller bare legge over på en annen disk du har selv.. :thumbup:

Vet selv at backup er snedig..

Lenke til kommentar
Partition Magic fra Powerquest er ikke 100% støttet av xp, så hvis du bruker dette operativsystemet ville jeg tatt backup før du prøver å røre C: i det hele tatt med dette programmet :S

Nei, programmet gjorde ikke det i gamle versjoner - men det har full støtte for xp nå, og det heter nå "Symantec’s Norton PartitionMagic™ 8.0".

ting forandrer seg gjerne med tiden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...