Gå til innhold

Skolelinux/debian og DMA

Anbefalte innlegg

Har ansvaret for å lære opp en fyr på Linux, og Skolelinux er en del av "pakka". Tilgjengelig som server er en testmaskin - men denne støtter ikke DMA - noe som medfører heftig diskkorupsjon på kort tid (skolelinux skrur det på automagisk).

Problemet er: hvordan skrur jeg det av? Selvfølgelig kan jeg bruke "hdparm -d0 /dev/hda" , men dette må da gjøres hver gang maskinen starter (med en fare for korupsjon hver gang...)

Tenkte som en nødløsning å legge til linja i rc.d men denne finnes vist ikke på debian/skolelinux...

Tips? Hvordan hindrer jeg at det i det hele tatt blir slått på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ansvaret for å lære opp en fyr på Linux, og Skolelinux er en del av "pakka". Tilgjengelig som server er en testmaskin - men denne støtter ikke DMA - noe som medfører heftig diskkorupsjon på kort tid (skolelinux skrur det på automagisk).

Problemet er: hvordan skrur jeg det av? Selvfølgelig kan jeg bruke "hdparm -d0 /dev/hda" , men dette må da gjøres hver gang maskinen starter (med en fare for korupsjon hver gang...)

Tenkte som en nødløsning å legge til linja i rc.d men denne finnes vist ikke på debian/skolelinux...

Tips? Hvordan hindrer jeg at det i det hele tatt blir slått på?

Kan vel legges inn i bootloaderen på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Enten redigere /etc/hdparm.conf om det er hdparm som skrur på dma ved oppstart, eller rekompilere kernel uten CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO og CONFIG_IDEDMA_AUTO. Du kan også prøve å appende ide=nodma til kernelen via bootloader (eller skal det være ide0=nodma :hmm:?).

edit: Se /usr/src/linux/Documentation/kernel-parameters.txt for mer info.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...