kyrsjo Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Har ansvaret for å lære opp en fyr på Linux, og Skolelinux er en del av "pakka". Tilgjengelig som server er en testmaskin - men denne støtter ikke DMA - noe som medfører heftig diskkorupsjon på kort tid (skolelinux skrur det på automagisk). Problemet er: hvordan skrur jeg det av? Selvfølgelig kan jeg bruke "hdparm -d0 /dev/hda" , men dette må da gjøres hver gang maskinen starter (med en fare for korupsjon hver gang...) Tenkte som en nødløsning å legge til linja i rc.d men denne finnes vist ikke på debian/skolelinux... Tips? Hvordan hindrer jeg at det i det hele tatt blir slått på? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Har ansvaret for å lære opp en fyr på Linux, og Skolelinux er en del av "pakka". Tilgjengelig som server er en testmaskin - men denne støtter ikke DMA - noe som medfører heftig diskkorupsjon på kort tid (skolelinux skrur det på automagisk). Problemet er: hvordan skrur jeg det av? Selvfølgelig kan jeg bruke "hdparm -d0 /dev/hda" , men dette må da gjøres hver gang maskinen starter (med en fare for korupsjon hver gang...) Tenkte som en nødløsning å legge til linja i rc.d men denne finnes vist ikke på debian/skolelinux... Tips? Hvordan hindrer jeg at det i det hele tatt blir slått på? Kan vel legges inn i bootloaderen på en eller annen måte? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 lilo/grub mener du? sender en mail til "support at skolelinux dått no" jeg... Lenke til kommentar
drall Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Enten redigere /etc/hdparm.conf om det er hdparm som skrur på dma ved oppstart, eller rekompilere kernel uten CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO og CONFIG_IDEDMA_AUTO. Du kan også prøve å appende ide=nodma til kernelen via bootloader (eller skal det være ide0=nodma ?). edit: Se /usr/src/linux/Documentation/kernel-parameters.txt for mer info. Endret 4. november 2004 av drall Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 takker! da prøver vi det i morgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå