Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spm vedrørende Telio/Adsl

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å si opp fasttelefonen min fra Telenor og bestille meg et abonnement hos Telio (eller evt. andre som driver med bredbåndstelefoni). I dag så har jeg ett kobbel av ledninger pga av ISDN boks og ADSL-splitter. Spørsmålet mitt er om jeg ved å si opp telefonabm. mitt slipper ADSL-splitteren når det da ikke vil være noe behov for å splitte signalet til data og telefoni? Kan jeg da bare koble adsl-modemet direkte i tlf.utgangen. Har skjønt at jeg får en adapter fra Telio som splitter signalet og det bør vel holde?

Fint hvis noen av dere som har erfaring med dette gidder å svare meg på dette og evt andre erfaringer dere har. Som dere kanskje vet så er ikke responstiden til teleselskaper den kjappeste.

Mvh

Eric

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke splitter dersom du ikke har fasttelefon, du kobler modem direkte i telefonkontakten.

Adapteren fra Telio kobles direkte til en switch eller router.

Du må ikke si opp telefonen fra Telenor, dette ordner Telio eller annen VOIP leverandør når du bestiller fra dem.

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at Telenor krever leie av bruken av "kabelen" fra telefonsentralen og inn i huset ditt dersom du sier opp telefonabm. fra Telenor - noen nettleverandører/teleoppratører dekker dette for deg, hvis ikke kommer dette i tillegg. Er usikker på om Telio dekker dette... (ingenting hadde vært bedre).

Endret av Jess
Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at Telenor krever leie av bruken av "kabelen" fra telefonsentralen og inn i huset ditt dersom du sier opp telefonabm. fra Telenor - noen nettleverandører/teleoppratører dekker dette for deg, hvis ikke kommer dette i tillegg. Er usikker på om Telio dekker dette... (ingenting hadde vært bedre).

I og med at Telio ikke har noe ansvar for den kobber kabelen fra deg og til nærmeste sentral så er vel det heller tvilsom at de dekker den.

Det må isåfall være din ISP som tar den ekstra kostnaden, men hvorfor skal de gjøre det for at du skal få billigere telefoni hos Telio?

Lenke til kommentar

Har du adsl via Telenor, vil dette koste deg 60,- kroner mer pr. måned etter at du sier opp fasttelefoni-abb.

Lenke til kommentar

Takk for svarene folkens. Har ISDN i dag som jeg ikke har behov for så de 60kr vil bli rimeligere uansett, samt at jeg slipper ledningskaoset som isdn-boks og splitter medfører. Da gjenstår det bare å se hvilket firma jeg skal bestille ip-telefonien fra. Står vel mellom Telio, IP24 eller Televoip. Dersom noen har noen erfaringer med disse så tar jeg gjerne i mot råd angående dette. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har erfaring fra alle disse selskapene. Hvis du ringer mye ville jeg gått for Telio, det blir billigst. De har også kommet lengst ang. stabilitet på sitt nett.

Det må likevel sies at IP-telefoni fortsatt er i en tidlig fase, og like stabilt som vanlig fasttelefoni er det ikke enda. Men det kommer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...