Gå til innhold

Fremtidsvisjoner


Anbefalte innlegg

Jeg starter diskusjonen med noen ord:

 

En veldig interresant del av den fotorealistiske spekulasjonen er at når man endelig har fotorealistisk grafikk, når man ikke kan se forskjell på grafikk og virkelighet, så trenger man ikke lenger å oppgradere maskinen sin. For la oss innse sannheten; man kan ikke lage virkeligere grafikk når man ikke lenger ser forskjell. Hva skjer etter dette? Hva vil firmaer konkurrere om da? Harddiskplass? Hvor raskt man loader denne virkelige verdenen? Når man etterhvert ikke trenger loading pga. maskinens kraft...hva da?

 

Husk at man kan bare se en viss mengde detaljer med øyet. Du sier kanskje "Hva hvis man ser ned på bakken fra et helikopter i spillet, vil det ikke bli mere detaljer å behandle da?". Nei, det gjør jo ikke det. Man kan se like mye detaljert fra ett helikopter som når du studere en blomst og omvendt.

Når man har kommet så langt, vil igjen utviklere begynne å tenke på historie i spillet. Alle har lik grafikk, så det er ingenting igjen å skryte av på det området. Vi vil oppleve fantasktiske historier og spillene vil være minner man kan fortelle videre i genrasjoner (!).

 

Dere må også huske at selv om man har muligheten til å lage fotorealistisk grafikk, vil det ta årevis å lage. Hvert blad skal ha forskjellige textures, og alle skal se forskjellige ut. Små hår på armen skal blåse i vinden, man skal kunne se hvor ille kvisa på nesen til en NPC er.

Sår man får i kamp skal leges over tid, og man skal kunne se dette, fra blod til skorpe til arr. Det finnes så utrolig mange detaljer her i verden, så spørsmålet kan også være; hvor lenge til vi ser grafikk som lurer oss til å tro at det er fotorealistisk? Hvis man skal få til et perfekt simulasjon av virkeligheten, må alle kunne gå sammen for å lage den. Man kan ikke forvente at 20 utviklere lager sin egen virkelighet samtidig. Hvis noen tar natur, andre tar fysikk osv. så kan man komme lenger, raskere. Alle vil jo bruke det samme systemet til slutt. Det er bare for dumt å bruke så lang tid på å lage flere virkelighets-simulasjoner.

 

Så kommer spørsmålet om AI. Hvor langt har man kommet på det området i løpet av 10 år.

Dere snakker om fotorealistisk grafikk, men hva med en realistisk opplevelse? Vil man tørre å ta sjansen på R.I. (Real Intelligence) når man har muligheten.

I fremtiden kan ett drap på en spillfigur være en virkelig forbrytelse. Se for deg demonstrasjoner mot dreping av game-characters. En gang i tiden vil det jo være mulig å gå sammen og lage en veldig avansert AI, selv om den aldri vil være like avansert som menneskehjernen. Det er en skremmende tanke å la AI få muligheten til å lære selv. Vi så et stort sprang i AI med Black and White. Det er ikke mange år siden monstre i spill kun løp mot deg og skjøt.

 

Så kommer det store spørsmålet: Når er denne grafiske, dyre, omstridte dataspill-ferden omme?

Det er egentlig ingenting å spekulere på. La oss bare nyte den tiden vi er i, der vi kan bli gledelig overrasket over ny grafikk og AI. En dag sitter vi der og mottar spill etter spill med lik grafikk og lengter tilbake til dagene der men hoppet opp og ned på Spaceworld etter å ha sett bildene bak på Doom 3 boksen...

("Du skjønner, gutten min, da jeg var ung, var det stadig forbedringer i datagrafikk. Man hadde ikke fotorealistisk grafikk på den gangen, skjønner du...")

 

Og husk for all del, i din strid etter stadig bedre grafikk; Hvorfor streve etter å presse realistiske bilder på en skjerm? Vi har allerede en virkelighet, og den er der rett foran deg. Bare se utenfor skjermen. Ta en tur ut, og nyt det fargesprakende, nydelige, geforce14 baserte virkeligheten som skjuler seg utenfor. Det skal jeg gjøre nå.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: SolidBluR på 2002-05-24 12:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotorealisme er etter min mening ikke det optimale å strebe etter. Mange spill og fantasiverdener blir mer levende dersom de er karikaturer av den virkelige verden. Det vil ha langt større bedtydning for spillopplevelsen dersom den virtuelle verdenen oppfattes som mer organisk enn bare kald visuell perfeksjon. Det å kunne interagere med omgivelsene - kunne plukke opp / flytte / ødelegge en vilkårlig gjenstand, kunne påvirke alt det "liv" som finnes i den virtuelle verdenen er viktigere enn bare ren øyenfryd. La oss si at du åpnet kjøkkenkranen og forlot leilighet, for å oppdage når du kommer tilbake at naboen under oppsøker deg for å klage på vannskadene, samtidig som vaktmesteren er travelt opptatt med å lense stua di for vann.

 

Men, slik virkelighet har jo en pris. For en del år tilbake, før grafikken gjorde sitt inntog, var det en virtuell voldtekt som ble mye omtalt i MUD miljøene ( LambdaMOO and Mr.Bungle). Jo mer sofistikert en slik virtuell verden blir, jo større er sannsynligheten for at noen individer eller grupper vil utføre handlinger som i den virkelige verden vil kalles overgrep eller terror handlinger (jfr. også Anarchy Online og de organiserte terroristangrepene på seks av lederene). Så er spørsmålet - hvordan skal man håndtere dette? I tilfellet med Mr.Bungle - så ble det faktisk en virtuell dødsdom. Han ble slettet som bruker på LambdaMoo... Så kan man jo spørre seg om man er for eller i mot dødsstraff - virtuell eller ikke?

 

Fremtiden bringer fantastiske muligheter for utrolige virtuelle opplevelser - men bringer også en lang rekke etiske og moralske problemer inn i et område som til for kort tid siden måtte anses som "spill".

 

Argumentet "det er bare et spill" holder definitivt ikke lenger når det er snakk om virtuelle verdener.

Lenke til kommentar

Jeg tror også AI kommer til å spille en sentral rolle... Og da blir også genetisk programmering et nøkkelord.

 

Jeg er også enig i at realisme ikke bare går på hva vi ser, men også hva vi kan gjøre i et spill eller virtuell verden. Gleder meg til det spillet der man kan gjøre akkurat hva man ønsker.

 

Tenk dere et spill eller verden der man har latt spillet spille seg selv ved hjelp av AI i noen år, man vi da kunne få en ganske spennende verden å gå inn i.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 04:35, DrDoogie skrev:

Ikke alt man KAN gjoere er noe man KOMMER til aa gjoere.


Her er forresten en link til en artig skjerm:




Lage super-fancysmancy 3d krystall-spåkone skjermer klarer dem, men når jeg klikker på et bilde for å forstørre så får jeg:

 

"You have an error in your SQL syntax near '' at line 3 in /home/www/actuality-systems/photo_fr.php3 line 30 "

 

PHP/SQL ble tydeligvis for tøft for dem :lol: :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-25 04:41 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...