Gå til innhold

9 år i fengsel for spamming

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjølv om enkeltpersonar her på forumet ikkje bruker lange tida på å slette spam, så er det eit større problem i store bedrifter. Tenk deg bedrifter med 1000 maskiner.

9 år er bra, både for å statuere eit eksempel, og for å hindre han i å gjere det seinare. Han hadde ikkje tatt mykje lærdom av det ved å få 1 år, og sleppe ut etter 8 mnd pga. god oppførsel.

Du ser jo i Norge, dei psychoene som sitter inne, får prøvetid og heile pakka, og før du veit ordet av det så er dei ute og gjer faenskap igjen.

Spam er ikkje eit vinningsbrot, altså sitter ikkje den som driver med det igjen med noko, og når folk lager slik irritasjon for millioner, om ikkje milliarder av mennesker berre for morro, så fortener dei ikkje betre.

Og på vegne av andre lar man da en stakkars jævel råtne bort i fengsel i 9 år fordi han dummet seg ut, uten at vi vet årsakene til at akkurat han gjorde det han gjorde.

Dummet seg ut? Han visste for pokker kva han gjorde meget godt. Årsaken til at han gjorde det bryr meg null og ingenting. Du kan ikkje synest synd på ein morder sjølv om han gjorde det fordi kona hadde døydd elns.

Dette er som i fotballkamper. Dersom det er mange, stygge taklinger tidleg i kampen så viser dommaren det gule kortet for å vise alt slikt toleres ikkje. Det burde vært nulltoleranse for spam. Ein stor del av spammen kan også fucke opp heile maskina med spyware, virus og anna dritt, for ikkje å snakke om dei som svindler til seg penger.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Syns at dersom man forsøpler (spammer), må man plukke opp etterseg. Det lærte iallefall eg på skolen...så då bør han betale utgiftene firmaene har på å fjerne dette dritet selv..blir nok noen kroner det :!:

9 "usa"-års fengsel sier klart ifra om hva samfunnet syns om slike. Gang straffen med to for dem som lager spyware, og fire for dem som lager virus så snakker vi her. :thumbup:

Lenke til kommentar

Myndighetene kan ikke ta alle forbryterne. Hadde de kunnet det, så ville alle ha fått en rettferdig straff. Dermed må man avskrekke de man ikke klarer å ta. Det er "sosial matematikk".

Det er påtagelig at mange av de som har kommet med innlegg som støtter 9 år i fengsel argumenterer med at det er utrolig irriterende med spam, og at store firmaer taper mye penger på det.

Irriterende? Skal alle havne i fengsel hver gang de irriterer noen med vilje, så møtes vi der, før vi møtes i helvete...

Og de firmaene som taper så mye penger fordi de har 1000 ansatte som får spam tjener også tilsvarende mer enn firmaer med bare 10 ansatte. Ikke stirr deg blind på fragmenter av sannheten, og ikke vri argumenter for å få fram poenget ditt. Du gir blanke blaffen i at firmaer som tjener milliarder av dollar, taper 5000 dollar i året på at ansatte må rydde opp i e-post-programmet sitt.

Lenke til kommentar
Spam er ikkje eit vinningsbrot, altså sitter ikkje den som driver med det igjen med noko, og når folk lager slik irritasjon for millioner, om ikkje milliarder av mennesker berre for morro, så fortener dei ikkje betre.

Jo, det er akkurat vinningsforbrytelse det er, i tillegg til hærverk og irritasjon. Det ligger store penger i spam; det er derfor dette i det hele tatt er et problem.

Men jeg er enig i at han fortjener straffen.

Lenke til kommentar

Dersom spammen hans hadde hatt et fornuftig innnhold, så kunne han ha klamret seg til retten til å uttrykke seg fritt. Det er idiotien i det som felte ham. Det er derfor jeg skriver at han dummet seg ut. Spam er irrasjonelt, og det har ikke mye støtte hos rasjonelle mennesker (grunnloven i alle vestlige land er i alle fall bygd på rasjonalitet).

Lenke til kommentar
Mannen karakteriseres som den åttende mest profilerte spammeren i verden av "The Spamhaus Project".
Jaynes ble dømt for å ha sendt ut flere hundretusen e-post fra falske adresser i løpet av en 30 dagers periode i juli/august 2003.
Typen spam som ble utsendt varierte fra kategoriene boliglån, programvare og aksjer.

Er det noen her som tror at en mann sitter døgnet rundt og reklamerer for boliglån uten å få betalt for det? Spammere får betalt, godt betalt, for jobben. De leies inn av "respektable" bakmenn som lover kundene (finansselskaper, firmaer som vil hause opp aksjekursen sin osv) en viss distribusjon.

De brukte falske avsender og svaradresser, hvilket gjør dette til en kriminell handling i Virginia.

I tillegg var en del av utsendelsen markedsføring av ren svindel, for eksempel "get rich quick schemes".

Jaynes brukte søsterens kredittkort til å registerer falske firma som sto bak svindelen. Sørsteren og hans medsammensvorne fikk betalt flere tusen dollar i måneden (flere hundre tusen kroner i året) for hjelpen. Hvor mye tror dere han satt igjen med selv? En "uskyldig hobby" med millioninntekter?

Tilsammen har de 12 verste spammerne sendt ut nesten en milliard spam-mail under falsk navn, til folk som ikke har bedt om det og plages av det, med reklame for tildels rene svindler. Husk også at dette tar betydelig båndbredde på nettet, en båndbredde som vi andre betaler for. Hvis halvparten av den epost folk flest får er spam, sier det seg selv at dette er et betydelig problem.

Strafferammen for forbrytelsen Jaynes ble dømt for er ellers 1-5 år. Men han var tiltalt for 4 stykker, altså fikk han 2-3 år for hver.

Geir :)

Lenke til kommentar

Enig med et tidligere innlegg at 9 år er for drøyt, 2 år er passe+ bot på ca. det dobbelte av hva han har tjent inn på denne virksomheten. Da sitter ikke spammeren igjen med så mye.

(Offtopic warning!)

Angående Norsk rettssystem har jeg et et muligens litt uvanlig syn på straffeutmåling på voldtekt kontra mord. Jeg mener at en voldtekstmann (der skyldspørsmålet er hevet over all tvil) fortjener en strengere straff en for eksempel mannen/kjæresten til et voldtektsoffer som drepte voldtektsmannen. Jeg mener det går ann å forsvare drap, men ikke voldtekt. Noe de land som har underskrevet Geneve konvensjonen faktisk på sett og vis sier seg enig i.

Seriemordere og serievoldtektsmenn bør etter min oppfattning straffes like hardt, de ødelegger liv begge to, men i drapsaker er det ett offer mindre som sitter igjen etter at udåden er gjort.

..let the flaming begin... :(

Lenke til kommentar

tom waits for alice:

Det var informativt, og interessant. Men det er jo påstander, eller er alt det du skriver korrekt? Ble det bevist at han fikk betalt for å spamme?

En annen ting du gjør med innlegget ditt er å hevde at spam er det samme som svindel. Det finnes vel spam (i stor målestokk) som ikke er svindel? Ble han dømt som spammer eller svindler?

Dessuten: er det noen som gidder å straffeforfølge de som sender ut reklame via snail-mail? Det skulle jeg ønske, i alle fall. Det er ikke bare irriterende, men også uøkologisk (EDIT: jada, det er sikkert helt lovlig, i alle tilfeller...)

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Dersom spammen hans hadde hatt et fornuftig innnhold, så kunne han ha klamret seg til retten til å uttrykke seg fritt. Det er idiotien i det som felte ham.

Nei. Hadde spammen hatt "et fornuftig innhold", ville han ikke tjent noe på det. Spam er meget rasjonelt. Noen har tilgang til en ubegrenset reklamekanal, og andre er villig til å betale for å bruke den. At vi liker det enda mindre enn reklamepausene på TV3 gjør det ikke irrasjonelt.

Det var ikke idiotien som felte ham, det var grådighet og maglende respekt for loven og andre mennesker. Samt troen på at han ikke ville bli tatt for det. Nå vet han og andre spammere bedre.

Et lite PS: jeg tror ikke på at alle mennesker bryr seg om rett og galt. Det vil si at muligheten for "forbedring" og "tilbakeføring" er hypotetisk. Dette er ikke lovbrudd utført i nød eller desperasjon, det er ren vinningskriminalitet utført av folk som er smarte nok til å vite bedre, men som gir blaffen. Noen mennesker synes rett og slett ikke det er så dumt å være kriminell, spesielt ikke når man slipper å skitne til nevene og risikere eget liv og helse.

Geir :)

Lenke til kommentar

Javel, du er vel for borgervern også da tenker jeg. Øye for øye, tann for tann?

Vi bor i et demokrati, ikke anarki. Masse idiotutalelser på dette topic må jeg si.

9 år i fengsel er jo rett og slett vannvittig.

Jeg får mer reklame i posten enn jeg får spammail for svarte, jeg har ikke bedt om det heller. Er ikke dermed sagt at de skal ha 9 år i fengsel selv om de tjener penger på det.

Han skulle hatt et par år i fengsel + 2 ganger det han hadde tjent på "virksomheten" sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...