Gå til innhold

9 år i fengsel for spamming


Anbefalte innlegg

Vi lever i en veldig forskjellig verden fra den de har i statene. For pinglete straffer i norge på drap og voldtekt og den slags. 9 år for spamming er helt greit. Ser absolutt ironien i dette. 2 personer kan sitte like lenge i fengsel, en har spammet i USA og en har kverket en person i fylla i norge. Han som sitter i norge har det ganske fint, får alt opp i hendene i norske fengsell. Han i USA blir vel sittende i et gammelt surt møkkete fengsell, uten noe spesielt å gjøre på.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi lever i en veldig forskjellig verden fra den de har i statene. For pinglete straffer i norge på drap og voldtekt og den slags. 9 år for spamming er helt greit. Ser absolutt ironien i dette. 2 personer kan sitte like lenge i fengsel, en har spammet i USA og en har kverket en person i fylla i norge. Han som sitter i norge har det ganske fint, får alt opp i hendene i norske fengsell. Han i USA blir vel sittende i et gammelt surt møkkete fengsell, uten noe spesielt å gjøre på.

 

-Chief-

Da stemmer jeg: JA til strengere straffer!!

Lenke til kommentar

Herregud, her var det mange som tydeligvis er glad i Sharia-lovgivning!

9 år for spamming? Det er jo helt vilt! En straff må stå i forhold til lovbruddet, og det gjør den absolutt ikke i dette tilfellet. 6mnd til 1 år pluss en HEFTIG bot bør være mer enn nok. Hvis dere virkelig mener at 9 år er en passende straff for at dere må bruke spam-filter og slette mail så syns jeg virkelig synd på dere.

 

PS: Ikke interessert i diskusjoner ang. Sharia-lovgivning, så alle kverulanter kan like gjerne holde fred.

Lenke til kommentar
Vi lever i en veldig forskjellig verden fra den de har i statene. For pinglete straffer i norge på drap og voldtekt og den slags. 9 år for spamming er helt greit. Ser absolutt ironien i dette. 2 personer kan sitte like lenge i fengsel, en har spammet i USA og en har kverket en person i fylla i norge. Han som sitter i norge har det ganske fint, får alt opp i hendene i norske fengsell. Han i USA blir vel sittende i et gammelt surt møkkete fengsell, uten noe spesielt å gjøre på.

 

-Chief-

Amerikanske straffedømte har ikke så mye fritid som du forestiller deg.

Hightower: Prison Labor's "Made in the USA"

Lenke til kommentar
Hørtes ganske drøyt ut for min del med 9 år for å sende mailer. Er ingen tilhenger av spam, men å straffe dette på lik fot som mord, voldtekt og andre grove forbrytelser er vel litt drøyt.

 

Hadde holdt lenge med å printe ut all spam'en og fått dem til å spise den!  :mrgreen:

Hvem skulle sponset de 9999999999999999 arkene som måtte printes ut da?

Dersom en spammer noen gang får dette som straff så er det bare å kontakte meg så skal jeg personlig betale for hvert eneste ark han må spise!

Lenke til kommentar
En straff må stå i forhold til lovbruddet

Nemlig, og her er det som kjent snakk om en av de værste spammerne. Det er jo regnet ut at spam koster bedrifter vanvittig mange millioner i tapt arbeidstid og slikt. Det betyr at denne mannen sannsynligvis er ansvarlig for å ha kastet bort flere millioner kroner. Hvis en stjeler mange millioner kroner, så må en også regne med en svært lang straff. Han idioten her har ikke bare "stjålet" alle disse pengene, men også plaget millioner av nettbrukere i prosessen. La oss si at han fortjener ett minutt fengsel for hver person han har plaget. Da tenker jeg at 9 års fengsel plutselig ikke er så galt...

 

Dessuten vet de godt at det de holder på med er ulovlig og plager millionvis av folk, og at det koster samfunnet millioner av kroner. Dermed synes jeg ikke 9 år er for lang straff. Hvis andre spammere ikke vil ha en slik straff, så kan de jo bare slutte å spamme...

 

Edit: Og hvis denne personen har f.eks. kastet bort ett minutt av livet til 10 millioner mennesker, så tilsvarer det at han har kastet bort 20 år av menneskers liv. Ikke kom og fortell meg at det ikke er alvorlig!

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
drep en person i norge og du får ca (bare) dobbelt så mye straff som en som har sendt ut litt spam.. hah.. syyyyk syyyk verden

Helt enig!

 

Jeg synes 9 år er passe straff, har ikke en dritt til overs for sånne folk.

Er skammelig at norge har så milde straffedommer på f.eks. drap.

Lenke til kommentar

Det hadde jo vært litt enklere om samtlige som sammenligner dommen med strafferammer for andre forbrytelser glemmer hva som gjelder i Norge og heller bruker energien sin på å fokusere på hva som er realiteten i USA. Dette er to forskjellige land. Hva får man for drap i USA? (det er en del år)... er ikke USA det landet som har livstid for en hel rekke forbrytelser ;) ? Hva blir vel 9 år sammenlignet med resten av livet.

 

Når det gjelder typen forbrytelse (i USA) så har de vel ikke klart å etablere noen konkrete strafferammer enda for SPAM, siden det er et realtivt nytt fenomen. Det de sannsynligvis ønsker å oppnå er å sette rammene slik at det blir lettere i fremtiden å få dømt noen, siden rammene da allerede er satt.

 

Om dommen er for streng eller lav tør jeg ikke å spekulere i, men siden mye SPAM sendes fra USA så må vel amerikanerne få lov til å bure dem inne så lenge de vil.

Endret av hart
Lenke til kommentar
Herregud, her var det mange som tydeligvis er glad i Sharia-lovgivning!

9 år for spamming? Det er jo helt vilt! En straff må stå i forhold til lovbruddet, og det gjør den absolutt ikke i dette tilfellet. 6mnd til 1 år pluss en HEFTIG bot bør være mer enn nok.  Hvis dere virkelig mener at 9 år er en passende straff for at dere må bruke spam-filter og slette mail så syns jeg virkelig synd på dere.

 

PS: Ikke interessert i diskusjoner ang. Sharia-lovgivning, så alle kverulanter kan like gjerne holde fred.

 

Enig. 6 mnd - oppad 2 år fengsel for de som "aktivt og profesjonellt" driver på med spam, pluss en passende bot i størrelsesorden 100 x antatt omsetning.

 

Men flott å se at noen endelig reagerer og gjør noe for å rydde opp i problemet.

 

- Selvfølgelig er det lover i Norge som burde revideres, det er ingen som ønsker at voldtektsmenn skal gå fri etter 6 mnd. Men generellt synes jeg nivået på norske straffer er ganske fornuftige. Amerikansk justis er nærmest absurd.

Lenke til kommentar

Det avhenger jo av hva slags spamming det er snakk om, om det er svindel involvert, hvor mye, hvor ofte, hvordan de har fått tak i e-postadressene og lignende. Men synes 9 år er for drøyt. Når DET er sagt, synes jeg også tallene for drap, voldtekt og vold er for lave... i alle fall i Norge. En ideel verden burde vært noe lignende :

 

Spam : opp til 5 år, avhengig av alvorlighetsgrad

Voldtekt : Opp til 10 år. minimum 5

Drap : Opp til 50 år, minimum 10

Vold : Alt fra ett til 10 år.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
9 år for spamming? Det er jo helt vilt! En straff må stå i forhold til lovbruddet, og det gjør den absolutt ikke i dette tilfellet. 6mnd til 1 år pluss en HEFTIG bot bør være mer enn nok. Hvis dere virkelig mener at 9 år er en passende straff for at dere må bruke spam-filter og slette mail så syns jeg virkelig synd på dere.

 

Virkningen av spam er litt mer nyansert enn som så. Og i dette tilfellet er ikke straffen ment å bare skremme den straffedømte fra å gjenta sine bravader.

9 år er skremmende mye for å drive med elektronisk krigføring, men jeg synes det er helt på sin plass.

Ringvirkningene av spam er mye større enn noen her inne i det hele tatt fatter og mange eksperter spår at spam før eller senere kommer til å kvele internett og hele dens båndbredde hvis idioter som han her får fortsette som han har gjort.

 

Ved å gi han 9 år istedet for latterlige 6mnd og en liten bot vil han kanskje vegre seg fra å ta opp sin epost-terror når han slipper ut, samt kanskje skremme andre aktører fra å fortsette i frykt for å havne i samme situasjon. Moral-etisk er dette blinkskudd spør du meg, fordi målet helliger midlet. Målet må være å få slutt på spamminga, og i mangel på bra alternativer så er dette en av de beste. Det står sikkert ikke på penger for disse gutta her, så et lite besøk bak fengselsmurene får kanskje noen på bedre tanker.

Lenke til kommentar

Du ser det vil litt enkelt Krestjan!

Jeg får 50 mail per dag på jobbmail (100 hjemme!), og uansett hvor effektivt jeg jobber tar det meg 5 minutter å bli kvitt dritten. Med 80 ansatt i samme situasjon betyr det 400 minutter, eller omtrent 7 timer bortkastet arbeidstid - hver dag - hele året. Kostnad for å bli kvitt spam er da rundt 400.000+ kroner for en bedrift.

Gang dette med antall bedrifter i Norge som er utsatt for det samme, så kan du nok både drive en del ungdomsklubber og sykehjemsplasser for de pengene.

På verdensbasis snakker vi om milliarder.

I tillegg belegger den type e-post båndbredde og tar serverplass, det koster også penger. Prøv samme regnestykket en gang til.

 

For ordens skyld, jeg vet om og bruker spamfilter m.m.

 

Dette er reinspikka tyveri av andres tid, penger og ressurser.

 

Det er vel sannsynlig at vedkommende ikke har fått 9 år alene for å sende spam. Antas at det også ligger en del svindelforsøk bak dette.

 

Terje

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor jeg er så velsignet. Jeg begynte nettopp å få ca en spam-mail i måneden. Jeg har 5 email-kontoer jeg bruker daglig, og har nå begynt å få èn (og kun èn) mail i måneden som ikke nødvendigvis er noe jeg har noen bekjentskap til.

 

Men 100 mails om dagen? Jeg lurer på hvordan dere får det til. :hmm:

 

Ang. strafferammer i Norge så er det helt klart at de er alt for lave. Overlagt drap, vold/voldtekt og lignende er skammelige eksempler på at vi har et rettsystem som er helt "ræva". Ser ikke helt problemet for halvnarkomane 30-åringer. Hvis man nå skulle slite litt over nyttår med bosted, penger og sexliv. Så kan man jo bare stikke på byen og voldta en fjortenåring, da får man jo alt servert på sølvfat. Jeg er skremt over at folk er mer interessert i hvem som styrer USA enn hvem som styrer (og hvordan dem styrer) Norge. Men men. :no:

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Men 100 mails om dagen? Jeg lurer på hvordan dere får det til. :hmm:

Du kan for eksempel legge ut hele mailadressen din på en hjemmeside i klartekst "[email protected]"... så finnes det vel en eller annen søkebot som snapper den opp og sender den til en spammer. Evt så kan du legge igjen mailadressen din hos alle tvilsomme sites du finner. Evt være like uheldig som mesteparten av UIOs brukere, med innbruddet på UIOs maskiner hvor flere tusener brukernavn ble stjålet.. Det øker sjansene dine for spam. Det finnes flere, men jeg gidder ikke holde det gående i off-topic mer :)

Lenke til kommentar

Den fyren fikk nok sitt livs sjokk da dommen ble lest opp (EDIT: det er vel en underdrivelse...). 9 år i fengsel fordi han ville ha litt (underlig) oppmerksomhet og tidsfordriv. Han tjente ikke penger på det selv (gjorde han?), og ingen materielle verdier er ødelagt. Det er ikke personangrep, ettersom det rammet "alle", og tiden som er tapt for hver enkelt pga ham er neglisjerbar.

 

Myndighetene har brukt ham for å statuere et eksempel, tror jeg. Dommen er så høy at den vil bli lagt merke til, og kommentert, både blant de som driver med spam og blant de som utsettes for spam.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
En straff må stå i forhold til lovbruddet

Nemlig, og her er det som kjent snakk om en av de værste spammerne. Det er jo regnet ut at spam koster bedrifter vanvittig mange millioner i tapt arbeidstid og slikt. Det betyr at denne mannen sannsynligvis er ansvarlig for å ha kastet bort flere millioner kroner. Hvis en stjeler mange millioner kroner, så må en også regne med en svært lang straff. Han idioten her har ikke bare "stjålet" alle disse pengene, men også plaget millioner av nettbrukere i prosessen. La oss si at han fortjener ett minutt fengsel for hver person han har plaget. Da tenker jeg at 9 års fengsel plutselig ikke er så galt...

 

Dessuten vet de godt at det de holder på med er ulovlig og plager millionvis av folk, og at det koster samfunnet millioner av kroner. Dermed synes jeg ikke 9 år er for lang straff. Hvis andre spammere ikke vil ha en slik straff, så kan de jo bare slutte å spamme...

 

Edit: Og hvis denne personen har f.eks. kastet bort ett minutt av livet til 10 millioner mennesker, så tilsvarer det at han har kastet bort 20 år av menneskers liv. Ikke kom og fortell meg at det ikke er alvorlig!

Røykere koster samfunnet millioner, alkohol koster samfunnet millioner, sykefravær koster samfunnet millioner. Sending av dustete kjedemail koster samfunnet millioner. Det er mye som koster.

 

Spam er ett problem, men så stort er det ikke, bruker ihvertfall ikke mange minuttene i uka på å sjekke spamfolderen, la oss si 2 min per uke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...