Gå til innhold

Etterslep på lcdskjerm. Instillinger?

Erik---

Anbefalte innlegg

Fikk en ny pc i går med lcd skjerm. Har kun spillt på crt før, og denne skjermen hadde "etterslep". Er det noen instillinger som kan hjelpe mot dette? Hva er "refresh rate" under advanced settings? Den står på 60 hz, men ser jeg kan velge opp til 75. Kan dette hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet at responstid på skjermen er viktig. Men nå er det jo slik at den er dårlig, og da lurer jeg på om det er ting man kan gjøre for å forbedre? F.eks via refreshrate.

Kan jo legge til et spm da. Hvilken LCD er best til gaming? 17" og 19"

Lenke til kommentar

Slik forstår jeg dette. (Åpen for vennligsinnet og konstruktiv kritikk, dersom jeg har misoppfattet ting...)

Responstid er en ting. Refresh rate er noe annet og har ikke noe med etterslep å gjøre.

Refresh rate sier noe om hvor ofte skjermen tegnes opp. En dårlig refresh rate medfører "hakking" i bevegelsene. Men 60Hz (60 ganger per sekund) regnes vel som tilstrekkelig på LCD i de fleste tilfeller, siden det er en grense for hva øynene klarer å oppfatte.

Responstiden sier noe om hvor lang tid en pixel bruker på å skifte farge. Etterslepet får du når en skjerm bruker for lang tid fra et antall pixler skulle ha skiftet farge og til de faktisk er ferdig med å gjøre det. I mellomtiden "henger" det gamle bildet igjen.

Et ekstremt tilfelle: Tenk deg at du beveger markøren raskt over skjermen. Du vil da ha en mengde pixler som viser markøren i noen tusendels sekunder etter at den ikke er der lenger. Du kan lett krysse skjermen på 1/10 sekund. Det vil på 1600x1200 oppløsning si 16000 pixler i sekundet. Om responstiden er 25 millisekunder har du altså til en hver tid en 400 pixel lang "hale" av jobbende pixler.

Om refresh rate er mye høyere enn responstiden betyr det bare at skjermen prøver å oppdatere en pixel som ennå ikke er ferdig med forrige oppdatering. Jeg antar det betyr at de enten blir avbrutt på halvveien eller rett og slett hopper overr en refresh cycle? (Noen som vet?) Uansett blit skjermen jobbende mot seg selv og vinningen i høyere refresh rate går opp i spinningen.

Dette er forskjellig fra CRT, hvor opptegningen av en pixel er ganske umiddelbar, dermed blir refresh rate et effektivt mål. Så lenge billedrør og øynene dine holder følge...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...