Erik--- Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Fikk en ny pc i går med lcd skjerm. Har kun spillt på crt før, og denne skjermen hadde "etterslep". Er det noen instillinger som kan hjelpe mot dette? Hva er "refresh rate" under advanced settings? Den står på 60 hz, men ser jeg kan velge opp til 75. Kan dette hjelpe? Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Har nok noe med hva slags skjerm det er, og det hadde hjulpet litt å si hva slags skjerm det er.. så kanskje vi finner en grunn da.. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Trodde etterslep generelt var at skjermen var for dårlig jeg? Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 sånn generelt kan man vel si det slik, ja Lenke til kommentar
Erik--- Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Ja, jeg vet at responstid på skjermen er viktig. Men nå er det jo slik at den er dårlig, og da lurer jeg på om det er ting man kan gjøre for å forbedre? F.eks via refreshrate. Kan jo legge til et spm da. Hvilken LCD er best til gaming? 17" og 19" Lenke til kommentar
Tiger__Style Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 BenQ FP937s 12ms 19" er veldig bra til gaming. Spiller for tida NFS Underground 2 demo på 1280x1024 med alt av grafikk-innstillinger på fullt. Har ikke sett noe til etterslep på noen av spilla mine. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Slik forstår jeg dette. (Åpen for vennligsinnet og konstruktiv kritikk, dersom jeg har misoppfattet ting...) Responstid er en ting. Refresh rate er noe annet og har ikke noe med etterslep å gjøre. Refresh rate sier noe om hvor ofte skjermen tegnes opp. En dårlig refresh rate medfører "hakking" i bevegelsene. Men 60Hz (60 ganger per sekund) regnes vel som tilstrekkelig på LCD i de fleste tilfeller, siden det er en grense for hva øynene klarer å oppfatte. Responstiden sier noe om hvor lang tid en pixel bruker på å skifte farge. Etterslepet får du når en skjerm bruker for lang tid fra et antall pixler skulle ha skiftet farge og til de faktisk er ferdig med å gjøre det. I mellomtiden "henger" det gamle bildet igjen. Et ekstremt tilfelle: Tenk deg at du beveger markøren raskt over skjermen. Du vil da ha en mengde pixler som viser markøren i noen tusendels sekunder etter at den ikke er der lenger. Du kan lett krysse skjermen på 1/10 sekund. Det vil på 1600x1200 oppløsning si 16000 pixler i sekundet. Om responstiden er 25 millisekunder har du altså til en hver tid en 400 pixel lang "hale" av jobbende pixler. Om refresh rate er mye høyere enn responstiden betyr det bare at skjermen prøver å oppdatere en pixel som ennå ikke er ferdig med forrige oppdatering. Jeg antar det betyr at de enten blir avbrutt på halvveien eller rett og slett hopper overr en refresh cycle? (Noen som vet?) Uansett blit skjermen jobbende mot seg selv og vinningen i høyere refresh rate går opp i spinningen. Dette er forskjellig fra CRT, hvor opptegningen av en pixel er ganske umiddelbar, dermed blir refresh rate et effektivt mål. Så lenge billedrør og øynene dine holder følge... Geir Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 så lenge panelet og prosessoren ikke er raskere, så er det ingenting du kan gjøre for å forbedre opplevelsen, annet enn å venne deg til det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå