Gå til innhold

Kjente psykologiske eksperiment

Anbefalte innlegg

Har akkurat lest om et annet psykologisk eksperiment, kalt Stanford Prison Experiment. En gruppe mennesker deles inn i to; fanger og fangevoktere. Hensikt: å undersøke hvordan vanlige mennesker oppfører seg i en simulert fengselsvirkelighet. Etter bare seks dager må eksperimentet avbrytes: det er fare for liv og helse. Sjokkerende lesning! :ohmy:

Les om eksperimentet

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant å lese om Milgram-eksperimentet, men jeg tror nok at resultatet i ganske stor grad er påvirket av at dette er et eksperiment, hvor du f.eks. vet at du ikke tar livet av noen osv. Alikevel interessant å lese om hvordan mennesker oppfører seg i slike situasjoner.

Vel, nå ble faktisk eksperimentet gjennomført på en måte som fikk forsøkspersonene til å tro at de påførte andre smerte. Dette har Milgram fått mye kritikk for i ettertid.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Har akkurat lest om et annet psykologisk eksperiment, kalt Stanford Prison Experiment. En gruppe mennesker deles inn i to; fanger og fangevoktere. Hensikt: å undersøke hvordan vanlige mennesker oppfører seg i en simulert fengselsvirkelighet. Etter bare seks dager må eksperimentet avbrytes: det er fare for liv og helse. Sjokkerende lesning! :ohmy:

Les om eksperimentet

Det er dette eksperimentet den tyske filmen "Das Experiment" er basert på. Uhyre interessant, og meget skremmende. Jeg kan varmt anbefale filmen, selv om den er litt løselig basert på selve eksperimentet, selvsagt for å få mere action.

IMDB-link: http://us.imdb.com/title/tt0250258/

Lenke til kommentar
Interessant å lese om Milgram-eksperimentet, men jeg tror nok at resultatet i ganske stor grad er påvirket av at dette er et eksperiment, hvor du f.eks. vet at du ikke tar livet av noen osv. Alikevel interessant å lese om hvordan mennesker oppfører seg i slike situasjoner.

Men siden den andre verdenskrigen faktisk var en krig, og en krig som varte mange år. I tillegg lot tyskerene mange fanger som var dømt for alvorlige handlinger få bli offiserer og ledere for konsentrasjonsleirene så virker det plutselig mye mer troverdig at dette og kan funke når man faktisk tar livet av folk.

Lenke til kommentar

Les om eksperimentet

Linken virka ikke, så jeg fant en ny: http://www.prisonexp.org/

Virkelig skremmende hvordan vanlige mennesker kan forvandles i "rett" miljø.

"... In only a few days, our guards became sadistic and our prisoners became depressed and showed signs of extreme stress. Please join me on a slide tour describing this experiment and uncovering what it tells us about the nature of Human Nature.."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Må få somla meg til å se "Das Experiment"

Så den nylig. Jævlig kul film!

Så den sammen med en kompis, som i utgangspunktet var skeptisk til den (sikkert fordi den er tysk), og begge digget den...

Blir ganske hard og intens mot slutten, men alt i var den god! Hadde aldri regnet med at det skulle gå så langt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Psykologiske eksperiment, er ikke det vitenskap? Passer ikke denne tråden litt bedre inn under "teknologi og vitenskap" enn "Politikk, religion og samfunn"? Hva mener dere? PM meg eller trykk "report" og be noen flytte tråden så blir det gjort.

Vel, det var altså meningen å se dette i et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Hva forteller disse eksperimentene oss om det samfunnet vi lever i? Derav kategorien PRS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...