Penneknekt Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Psykologiske eksperimenter fascinerer meg. Jeg har aldri studert psykologi selv, men har med stor interesse lest flere boeker og artikler som omhandler studier av menneskelig atferd. Den sterkeste opplevelsen fikk jeg etter aa ha lest Obedience to authority av den amerikanske forskeren Stanley Milgram. Jeg ber de av dere som ikke kjenner til Milgram-eksperimentet instendig om aa lese dette sammendraget. (Sammendraget er paa engelsk). Wikipedia har ogsaa en god artikkel om eksperimentet. Hvilke psykologiske eksperimenter har opptatt (eller opptar) dere? Edit: Endret emnetittel Endret 13. desember 2004 av Antikapitalist Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 dette Spennende lesning, men jeg skjønte ikke helt hva eksprimentet skulle vise. Var det at personene innbilte seg at de fikk vondt, selv om de ikke fikk strøm. Og i den andre testen, der de fikk de støm, kjente de det ikke? Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Milgram-eksperimentet forsoeker aa vise hvilke grusomheter mennesket er i stand til aa utfoere under paavirkning av autoriteter. (J.fr joedeutryddelsen i Nazi-Tyskland og My Lai-massakren i 1968) Jeg anbefaler at du leser sammendraget en gang til, grundig, for aa forstaa det. Har dessverre ikke tid til aa oversette. Endret 4. november 2004 av Antikapitalist Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Svært interesang lesing Lenke til kommentar
Cera Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 For interesserte så kan de se (er en smule overdrivelse, men hovedpoenget er det samme som er vist i eksperiment): Das Experiment Lenke til kommentar
glotón Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 He also notes their tendency to "devalue" their victims... the European Jews were the subject of a massive propaganda campaign designed to make them appear as sub-human. Milgram found a tendency to devalue the "learner" in his experiment... utterances such as "why doesn't the dumb guy get it right" were not uncommon. One "teacher" even claimed the the "learner" was "so dumb he deserved to get shocked!". Syns særlig det med "to devalue" their victims er interessant. Tror det er litt viktig at "the teacher" på en måte ser den på "the learner".. Hadde vært veldig interessant å vært med på noe slikt (selvfølgelig uten å lest om det på forhånd) for å se hva man ville gjort. Skummelt å tenke på.. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Skjønte det nå (var litt trøtt i stad) Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Psykologiske eksperimenter fascinerer meg. Jeg har aldri studert psykologi selv, men har med stor interesse lest flere boeker og artikler som omhandler studier av menneskelig atferd. Den sterkeste opplevelsen fikk jeg etter aa ha lest Obediance to authority av den amerikanske forskeren Stanley Milgram. Jeg ber de av dere som ikke kjenner til Milgram-eksperimentet instendig om aa lese dette sammendraget. (Sammendraget er paa engelsk). Hvilke psykologiske eksperimenter har opptatt (eller opptar) dere? Edit: Endret emnetittel Kjempespennende lesning! Men jeg får ikke opp de bildene som skulle vise "de forstyrende" resultatene. Hadde noen giddet å poste disse bildene i denne tråden? Endret 4. november 2004 av MountainRivera Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Jeg faar heller ikke opp bildene. Tror det er en feil paa siden. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Var visst ikke saa stor interesse for psykologi her paa forumet. Er det ingen som kan komme med eksempler paa andre kjente eksperimenter? Har veldig lyst til aa hoere om dette, har som sagt ikke studert psykologi. Noen boeker som kan anbefales, for eksempel? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 For interesserte så kan de se (er en smule overdrivelse, men hovedpoenget er det samme som er vist i eksperiment): Das Experiment Den filmen er meget bra. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Sikkert greit og kjøpe en introduksjonsbok til psykologi grunnfag Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 "A Class Divided" Psykologisk/sosiologisk forsøk utført på 70-tallet i statene der man lett fpr demonstrert hvor lett det er å plante fordommer, hat og lysten til å undertrykke i barn. En skoleklasse blir diskriminert på grunnlag av øyenfarge, interessant å se hvordan de faktisk blir så oppslukte i rollene sine at de diskriminerer hverandre utover de normer bestemt av læreren også. Anbefales å se filmen/lese. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 The Wave (mener i hvertfall å huske den heter det) er jo også en film i ca. samme sjanger. Hvordan folk lar seg styre av det flertallet gjør. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Ja, The Wave er en slik film. Du får den også i bokform. Her finner du en bokrapport om The Wave. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Hmmm, veldig spennende lesning! Ganske skummelt egentlig. Although most of the subjects obeyed the experimenter, there were obvious signs on an intense internal struggle. Many exhibited unusual reactions such as nervous laughter, uncontrollable seizures, trembling and groaning. Høres sykt ut ass Endret 10. november 2004 av Calm Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Husker vi saa "The Wave" en gang paa ungdomsskolen. Veldig underholdene film, og etter det jeg hoerer er den basert paa et faktisk eksperiment foretatt av en amerikansk lektor/professor. Kanskje dette Haltan nevnte? "A Class Divided" Psykologisk/sosiologisk forsøk utført på 70-tallet i statene der man lett fpr demonstrert hvor lett det er å plante fordommer, hat og lysten til å undertrykke i barn. En skoleklasse blir diskriminert på grunnlag av øyenfarge, interessant å se hvordan de faktisk blir så oppslukte i rollene sine at de diskriminerer hverandre utover de normer bestemt av læreren også. Anbefales å se filmen/lese. "Das Experiment" som det refereres til her, er den aa oppdrive paa bibliotek? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Det er godt mulig. Den er rimelig ny, et par år gammel tror jeg, jeg leide den vel på 7eleven, så en vanlig videobutikk vil kunne ha den. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 *Snipsnapsnute* Nei. A Class Divided og The Wave er to forskjellige eksperimenter. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Legger ved illustrasjon for aa illustrere Milgram-eksperimentet. The experimenter (E) convinces the subject (S) to give what he believes are painful electric shocks to another subject, who is actually an actor (A). Many subjects continued to give shocks despite pleas of mercy from the actor. © Wikipedia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå