Gå til innhold

Kjente psykologiske eksperiment

Anbefalte innlegg

Psykologiske eksperimenter fascinerer meg. Jeg har aldri studert psykologi selv, men har med stor interesse lest flere boeker og artikler som omhandler studier av menneskelig atferd. Den sterkeste opplevelsen fikk jeg etter aa ha lest Obedience to authority av den amerikanske forskeren Stanley Milgram. Jeg ber de av dere som ikke kjenner til Milgram-eksperimentet instendig om aa lese dette sammendraget. (Sammendraget er paa engelsk). Wikipedia har ogsaa en god artikkel om eksperimentet.

Hvilke psykologiske eksperimenter har opptatt (eller opptar) dere?

Edit: Endret emnetittel

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Milgram-eksperimentet forsoeker aa vise hvilke grusomheter mennesket er i stand til aa utfoere under paavirkning av autoriteter. (J.fr joedeutryddelsen i Nazi-Tyskland og My Lai-massakren i 1968)

Jeg anbefaler at du leser sammendraget en gang til, grundig, for aa forstaa det. Har dessverre ikke tid til aa oversette.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
He also notes their tendency to "devalue" their victims... the European Jews were the subject of a massive propaganda campaign designed to make them appear as sub-human. Milgram found a tendency to devalue the "learner" in his experiment... utterances such as "why doesn't the dumb guy get it right" were not uncommon. One "teacher" even claimed the the "learner" was "so dumb he deserved to get shocked!".

Syns særlig det med "to devalue" their victims er interessant. Tror det er litt viktig at "the teacher" på en måte ser den på "the learner"..

Hadde vært veldig interessant å vært med på noe slikt (selvfølgelig uten å lest om det på forhånd) for å se hva man ville gjort. Skummelt å tenke på..

Lenke til kommentar
Psykologiske eksperimenter fascinerer meg. Jeg har aldri studert psykologi selv, men har med stor interesse lest flere boeker og artikler som omhandler studier av menneskelig atferd. Den sterkeste opplevelsen fikk jeg etter aa ha lest Obediance to authority av den amerikanske forskeren Stanley Milgram. Jeg ber de av dere som ikke kjenner til Milgram-eksperimentet instendig om aa lese dette sammendraget. (Sammendraget er paa engelsk).

Hvilke psykologiske eksperimenter har opptatt (eller opptar) dere?

Edit: Endret emnetittel

Kjempespennende lesning! Men jeg får ikke opp de bildene som skulle vise "de forstyrende" resultatene. Hadde noen giddet å poste disse bildene i denne tråden? :yes:

Endret av MountainRivera
Lenke til kommentar

"A Class Divided"

Psykologisk/sosiologisk forsøk utført på 70-tallet i statene der man lett fpr demonstrert hvor lett det er å plante fordommer, hat og lysten til å undertrykke i barn. En skoleklasse blir diskriminert på grunnlag av øyenfarge, interessant å se hvordan de faktisk blir så oppslukte i rollene sine at de diskriminerer hverandre utover de normer bestemt av læreren også. Anbefales å se filmen/lese.

Lenke til kommentar

Hmmm, veldig spennende lesning!

Ganske skummelt egentlig. :ermm:

Although most of the subjects obeyed the experimenter, there were obvious signs on an intense internal struggle. Many exhibited unusual reactions such as nervous laughter, uncontrollable seizures, trembling and groaning.

Høres sykt ut ass :hmm:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Husker vi saa "The Wave" en gang paa ungdomsskolen. Veldig underholdene film, og etter det jeg hoerer er den basert paa et faktisk eksperiment foretatt av en amerikansk lektor/professor. Kanskje dette Haltan nevnte?

"A Class Divided"

Psykologisk/sosiologisk forsøk utført på 70-tallet i statene der man lett fpr demonstrert hvor lett det er å plante fordommer, hat og lysten til å undertrykke i barn. En skoleklasse blir diskriminert på grunnlag av øyenfarge, interessant å se hvordan de faktisk blir så oppslukte i rollene sine at de diskriminerer hverandre utover de normer bestemt av læreren også. Anbefales å se filmen/lese.

"Das Experiment" som det refereres til her, er den aa oppdrive paa bibliotek?

Lenke til kommentar

Legger ved illustrasjon for aa illustrere Milgram-eksperimentet.

Milgram_experiment.png

The experimenter (E) convinces the subject (S) to give what he believes are painful electric shocks to another subject, who is actually an actor (A). Many subjects continued to give shocks despite pleas of mercy from the actor.

© Wikipedia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...