CaZpeR Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Jeg skal bytte en telefon av en kar her på bruktmarkedet. Han har ikke faktura, men sier det er garanti på IMEI. Stemmer dette? EDIT: Skrev det litt uklart. Det jeg mener er at han mener at hvis det skjer noe med den så kan jeg gå i hvilken som helst butikk så kan de sjekke garanti med IMEI. Er en Sony Ericsson telefon. Endret 3. november 2004 av CaZpeR Lenke til kommentar
Tommy Angelo Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 IMEI sier ikke noe om når telefonen er solgt, bare når den er produsert. Hvis den har ligget på "lager" noen månder så vil du sikkert få kortere garanti enn det du har krav på. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 IMEI sier ikke noe om når telefonen er solgt, bare når den er produsert. Hvis den har ligget på "lager" noen månder så vil du sikkert få kortere garanti enn det du har krav på. Var det jeg også mente. Har også lest et sted at med en Terminator Kabel så kan man også gjøre om på grunninnstillingene i telefonen (samt. IMEI). Jeg ville bare forsikre meg pga. han ville bytte en ny z1010 mot min 1år gamle P900. Men han ville ha med garanti, men jeg får ikke så mye mer garanti fra ham. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Men..... Jeg syntes å huske at når jeg kjøpte min k700 på Klart Svar så tok fyren å skrev inn IMEI nummeret mitt på netcom sine sider når han overførte YoungTalk abbon. mitt Er ikke helt sikker da Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 IMEI blir lagt inn på telefonen når den blir produsert (eller evt. på verksted kan dette faktisk bli endret) men uansett; akkurat som Tommy Angelo sier her, så inneholder IMEI aldri/skjelden noe videre info om hva som har skjedd videre med mobilen. Så om telefonen har ligget 1 år på lager, så vips har du nok ingen/liten garanti tid igjen Derfor er det best om du får ham til å hente kvitteringen der han kjøpte telefonen (dette kan gå) og dermed har du en "bedre" garanti for garantien Men uansett, selv ville jeg nok ha beholdt P900 imot Z1010 - Thomas c24: Her er litt info om IMEI om du lurer; IMEI står for International Mobile Equipment Identity og kan kalles for mobiltelefonens fingeravtrykk. Det er en internasjonal standard for merking av mobiltelefoner ved å gi dem et unikt serienummer. IMEI-koden sjekkes opp mot operatørens IMEI-register hver gang man slår på telefonen og er et slags id-kort som gir telefonen adgang til mobilnettet. På denne måten kan operatøren til enhver tid identifisere og finne ut hvem som befinner seg på nettet. For å hente frem IMEI-koden kan man taste inn *#06# på skjermen eller så kan man lese det av under batteriet på telefonen. Hva står IMEI-nummeret for? IMEI nummeret består av i alt 15 tall fordelt over fire kategorier (tre kategorier for telefoner produsert etter 1. april 2004). Nummeret er inndelt i Type Allocation Code, Final Assembly Code, Serial Number og Check Digit. Disse fire har alle en bestemt mening som kan gi deg informasjon om telefonen din. 490154 - 10 - 083781 - 0 Type Approval Code - Final Assembly Code - Serienr - Kontrollnr Type Allocation Code (TAC) består av seks tall som viser hvilket land telefonen er solgt i, samt godkjenningskoden for telefonen. Om godkjenningskoden (TAC) ikke skulle stemme overens med operatørens register eller om telefonen er meldt stjålet, vil telefonen bli nektet adgang til nettet. De fleste telefoner i Norge har i dag 35 som TAC-kode, som er autoriasjonskoden for Finland. Enkelte modeller kan imidlertid ha andre koder som for eksempel 44 (Storbritannia) og 49 (Tyskland). Final Assembly Code er koden som viser hvilken produsent som har laget telefonen, som for eksempel Siemens eller Nokia. Denne koden er imidlertid under utfasing og finnes ikke på telefoner produsert etter den 1. april 2003. Serial Number og Check Digit er det unike identifikasjonsnummeret til telefonen din, som skiller den fra alle andre telefoner. Check Digit brukes også på nyere telefoner til å sjekke om resten av IMEI-koden er gyldig. Vil du vite mer; les her. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Tror det er 1,5år etter produksjonsdato de opererer med, men det KAN være vanskelig å få dem til å gjennomføre service allikevel. Er ikke verre enn å kontakte butikken den er kjøpt i, oppgi dato for kjøp og IMEI-nr og de skal være i stand til å finne kvitteringen. Er det gitt prisreduksjon på telefonen grunnet binding av abonnement, kan du ringe operatøren og høre hvilken dato dette ble bundet sist. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 på mobildata så skekket de bare min imei, for å sjekke om jeg hadde garanti. så i følge de, så er det en gyldig sjekk Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Det er en gyldig sjekk, ingen tvil om det. Dessverre er det heller unntaket enn regelen at serviceverksteder følger opp våre norske lover til punkt og prikke. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Ehm, butikken som selger mobilen registrerer jo IMEI, og det er derfor ikke noe problem å senere sjekke hvor lenge siden den er solgt, bare ved hjelp av oppslag på IMEI... Hvorfor dere blander inn produksjonsdato skjønner jeg ikke helt... Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Nei, du gjør vel ikke det. Har du f.eks kjøpt en brukt telefon, fått en i gave eller på annen måte ikke vet hvor den er kjøpt, har du ingen mulighet til å fremskaffe kvittering. Da kan du regne det ut ifra produksjonsdatoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå