bosannes Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 http://home.no.net/theflash/ Driver med en ny side og hvor jeg har noen kategorier: Feks: 2d 3d lyd php Under hver av disse kategoriene ønsker jeg å lagre artikler og bilder, og jeg skal også ha hovedsider for hver av sidene hvor man feks kan se thumbails av alle bildene i "2d" og så klikke på det for å vise en annen fil (les: høyere oppløsning). Er det en god løsning å sette en mysql base til alt dette? Har ikke brukt mysql tidligere, så hvis det er vanskelig å få til vil jeg heller prøve å finne en annen løsning. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 (endret) Kort sagt er det vel her mysql viser seg som et fint verktøy (skjønte ikke helt hva du mente med bildene, men det går sikkert fint). Man kan samle alt i to tabeller; en tabell som forteller noe om kategoriene og en tabell som forteller noe om artiklene. I tabellen "kategorier" kan du bruke kolonnene id,navn,beskrivelse for eksempel, for å vise navnet på hver kategori og en beskrivelse. I tabellen "artikler" kan du bruker kolonnene id,dato,kategori,overskrift,tekst,lest for eksempel, hvor artikler.kategori = kategori.id Da kan du bruke mange forskjellige spørringer. Siste 10 artikler uansett kategori: SELECT * FROM artikler ORDER BY dato DESC LIMIT 10 Artikler i en kategori: SELECT * FROM artikler WHERE kategori = '1' ORDER BY dato DESC 5 mest populære artikler: SELECT * FROM artikler ORDER BY lest DESC LIMIT 5 Endret 7. november 2004 av fjartan Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Du mener vel ikke: Artikler i en kategori: SELECT * FROM artikler WHERE KATEGORI = '1' ORDER BY dato DESC altså kategori og ikke ID ? Lenke til kommentar
robgar Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Du mener vel ikke: Artikler i en kategori: SELECT * FROM artikler WHERE KATEGORI = '1' ORDER BY dato DESC altså kategori og ikke ID ? han gjorde nok det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå