Gå til innhold

Slackware som router (3 nettverkskort)


Mez

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ønsker å sette opp min slackware server som router for adsl koblingen. Ønsker følgende oppsett:

 

Nettverkskort 1: koblet i modem

Nettverkskort 2: koblet i switch til 2-3 etasje

Nettverkskort 3: koblet i switch til U og 1 etasje

 

Altså, vil at 2-3 etasje og U og 1 etasje skal være på 2 forskjellige nett, samtidig om de deler samme internett tilkobling. Begge nettene skal ha tilgang til Linux routeren som også er satt opp som f.eks dhcp, webserver, mailserver, filserver osv.

 

Noen som har forslag til hvordan jeg setter opp dette?

 

Jeg kjører Slackware 10

Linux linux 2.4.26 #6 Mon Jun 14 19:07:27 PDT 2004 i686 unknown unknown GNU/Linux

 

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

det du bør bruke her er iptables, som følger med i slackware. da kan du ganske lett sette opp de reglene du ønsker, litt avhengig av hvor mye du kan fra før selvfølgelig :cool:

 

Vil anbefale at du tar en titt på http://www.linuxguruz.com/iptables/howto/ , og at du alltid har mulighet til å komme på konsollen på maskina når du holder på me dette, det er lett å gjøre feil :mad:

Lenke til kommentar

Ja, det burde da funke.

Har du forresten en router på utsiden av dette igjen, eller kobler serveren din opp med pppoe?

Hvis du har pppoe (for eksempel fra Telenor) så må du legge inn et script inni der som oppdaterer den eksterne IP-adressa di når scriptet kjøres, og kjøre scriptet på nytt av og til, siden det hender denne endres hvis linja går ned og lignende.

 

Koda for dette er da:

INET_IP=`ifconfig ppp0 | grep "inet addr:" |awk '{print $2}' | awk -F: '{print $2}'`

 

Dette setter den eksterne IP adressa di til hva du nå har eksternt.

 

si ifra hvis du trenger noe mer hjelp, har et gammelt script liggende et sted hvis du vil ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...