Mez Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hei! Ønsker å sette opp min slackware server som router for adsl koblingen. Ønsker følgende oppsett: Nettverkskort 1: koblet i modem Nettverkskort 2: koblet i switch til 2-3 etasje Nettverkskort 3: koblet i switch til U og 1 etasje Altså, vil at 2-3 etasje og U og 1 etasje skal være på 2 forskjellige nett, samtidig om de deler samme internett tilkobling. Begge nettene skal ha tilgang til Linux routeren som også er satt opp som f.eks dhcp, webserver, mailserver, filserver osv. Noen som har forslag til hvordan jeg setter opp dette? Jeg kjører Slackware 10 Linux linux 2.4.26 #6 Mon Jun 14 19:07:27 PDT 2004 i686 unknown unknown GNU/Linux Erik Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Heisann det du bør bruke her er iptables, som følger med i slackware. da kan du ganske lett sette opp de reglene du ønsker, litt avhengig av hvor mye du kan fra før selvfølgelig Vil anbefale at du tar en titt på http://www.linuxguruz.com/iptables/howto/ , og at du alltid har mulighet til å komme på konsollen på maskina når du holder på me dette, det er lett å gjøre feil Lenke til kommentar
Mez Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Yes, kan en god del linux, men aldri prøvd meg på iptables enda. Men skal lese der, og se om jeg finner noe smart Tenker, f.eks så kan ene nettet ha 10.0.0.X og andre ha 10.0.1.X - burde vel funke greit det. Takker Erik Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Ja, det burde da funke. Har du forresten en router på utsiden av dette igjen, eller kobler serveren din opp med pppoe? Hvis du har pppoe (for eksempel fra Telenor) så må du legge inn et script inni der som oppdaterer den eksterne IP-adressa di når scriptet kjøres, og kjøre scriptet på nytt av og til, siden det hender denne endres hvis linja går ned og lignende. Koda for dette er da: INET_IP=`ifconfig ppp0 | grep "inet addr:" |awk '{print $2}' | awk -F: '{print $2}'` Dette setter den eksterne IP adressa di til hva du nå har eksternt. si ifra hvis du trenger noe mer hjelp, har et gammelt script liggende et sted hvis du vil ha det. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Hei! Har Nextgentel med /30 Subnet jeg, så da får jeg en offisiell IP-adresse rett på linux routern Kan jo si ifra om jeg sliter med iptables da, siden du sannsynligvis er en racer på det. Erik Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 hmm, noen som har det :-p holder meg til netopia skiten jeg da, selv om jeg ikke er så glad i den at det gjør noe. Bare å spørre, selv om det er lenge sia jeg har holdt på med det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå