Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg for ikke så lenge siden Canon MV750i. Jeg har testet kameraet litt og må si jeg er meget skuffet. Jeg mistenker at det er noe galt med kameraet mitt.

Jeg har filmet litt forskjellig og prøvd alle de innstillinger som finnes på kamera. Bildekvaliteten blir spesielt innendørs utrolig dårlig. Filming innendørs i normale lys omgivelser blir bildene dårligere enn VHS. Har prøvd å koble kameraet direkte til tv for å se filmen. Skremmende dårlig. Jeg hadde et VHS kamera for 10 år siden som faktisk hadde bedre bildekvalitet. Vis jeg bare kobler kameraet til tv´n og viser bilde direkte så er det kjempe bra. Men alt jeg tar opp på kasset blir skremmende dårlig.

Noen som har noen tips eller meninger om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dette spørsmålet har vore oppe tidlegare, men eg kan gjenta meg sjølv her. Ditt 750i har same manuelle innstillingar som mitt 650i, slik at du skal kunne få til dels dramatisk betre resultat innandørs ved å gjere følgjande.

AE Shift: undereksponere i området -1 til -2

Shutter speed: 1/50

White Balance: Indoor

Manuell fokus.

Ver merksam på at "White Balance: Indoor" ikkje må brukast dersom det kjem dagslys inn i rommet. Bruk "White Balance: Auto" her.

Eit alternativ er å bruke funksjonen SPOTLIGHT, avh. av kor mange lyskjelder det er i rommet. SPOTLIGHT er imidlertid ei auto-innstilling, og kan ikkje overstyrast manuelt. Det tar imidlertid vekk all bildestøy og er ok til for eksempel konsertopptak.

Mi erfaring er at undereksponering med fordel også kan brukast utandørs. Får varmare fargar ved å gå ned til ca -1.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd nettopp det du sier her, men resultatet ble ikke annerledes. Har også testet litt med natt modus...alle varianter....og da klarer jeg knapt å kjenne igjen personene jeg filmer.

Jeg har nå filmet noen minutter med alle mulige innstillinger. Overasker meg at jeg nesten ikke kan se noen forskjell på det jeg har filmet.

Lenke til kommentar

600- og 700-serien til Canon gir svært kortete resultat innandørs, pga den lille brikken på 1/6 tomme. Her er digitalt eit stor tilbakesteg samanlikna med gamle analoge videokamera. Eg oppdaga dette for seint, og hadde nok hatt eit Sony om eg hadde visst betre. Vel, ved å bruke dei manuelle innstillingane klarer eg imidlertid å få vekk ein god del støy, men bildet blir samstundes ein del mørkare. Ein enkel test på dette, som du også har gjort, er å kople kameraet til TV`en og sjå resultatet direkte på "storskjerm". Det er rart om du ikkje ser forskjell på for eksempel AUTO og undereksponering på -2. Det kan eventuelt tyde på andre eigenskapar i 750i enn i 650i?

Lenke til kommentar

Her må eg nok melde pass. Hadde god oversikt for 1 år sidan, men har falt av lasset. Generelt har Sony gitt bra resultat innandørs, men har fått pepper for menystyring via touchscreen og liten manuell styring. Du får kikke på kva Elkjøp har utstilt. Ein vågal påstand kanskje, men eg trur Canon her er worst buy med omsyn på innefilming i dårleg lys. Derimot har du ein svært god optisk zoom og ein medfølgjande vidvinkel (?) som elles kostar ein tusenlapp. Vidvinkelen bruker eg mykje, særleg når det er ungar i nærleiken.

Ein annan ting med 750i er at Canon tok vekk inngangen for ekstern mikrofon. Du er difor låst til den innebygde mikrofonen, og Canon har slete med motorstøy på opptak lenge. Eg måtte kjøpe ein ekstern mikrofon for å få bukt med problemet, men har til gjengjeld svært god lyd no.

Lenke til kommentar

For å si litt om hvor dårlig bildekvaliteten er så filmer jeg med bedre kvalitet på mitt Canon digitale fotoapparat enn det jeg klarer med MV750i. Jeg synes dette er uakseptabelt på en digitalt videokamera. Har vært på Elkjøp og vist frem noe av det jeg har filmet. Dem var enig i at bilde var meget dårlig. Men dem trodde ikke det var noe galt med kamera. Så å bytte det i et annet var det ikke snakk om. Men jeg kunne få igjen pengene mine. Skjønner ikke helt den politikken. Men jeg leverer i alle fall igjen kamera....får pengene tilbake...går inn i butikken igjen og kjøper meg et nytt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...