Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk på PC uten OS?

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som på en eller annen måte har blitt skadet slik at jeg ikke kommer inn i Windows i det hele tatt. Tror det er skadet eller no. Og for ikke installert nytt OS, om jeg ikke formaterer HD. Det er en bærbar maskin, så jeg får ikke koblet den til en annen maskin å kopiert over innholdet slik. Så jeg lurer på om det går ann å få tilgang til den HD gjennom nettverk til en annen PC så jeg for kopiert over viktig data.

Tenker at det må da finnes en boot disk eller no, slik at jeg for koblet HD til maskinen på nettverket, slik at jeg kommer inn på den via en annen PC koblet til samme nettverk? Hvordan gjør jeg det om det går?

Evt andre metoder å få kopiert HD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en PC som på en eller annen måte har blitt skadet slik at jeg ikke kommer inn i Windows i det hele tatt. Tror det er skadet eller no. Og for ikke installert nytt OS, om jeg ikke formaterer HD. Det er en bærbar maskin, så jeg får ikke koblet den til en annen maskin å kopiert over innholdet slik. Så jeg lurer på om det går ann å få tilgang til den HD gjennom nettverk til en annen PC så jeg for kopiert over viktig data.

Tenker at det må da finnes en boot disk eller no, slik at jeg for koblet HD til maskinen på nettverket, slik at jeg kommer inn på den via en annen PC koblet til samme nettverk? Hvordan gjør jeg det om det går?

Evt andre metoder å få kopiert HD?

Hvis du bruker Windovs vil dette ikke gå. "software delen" av netverket i Windows ligger i OS. Aner ikke hvordan det er med andre OSer, men er temelig sikker på at du ikke finner den i et netverk hvis den ikke har OS. Blir som å lete etter et trådløst netverk uten trådløstnetverkskort. Eneste løsningen ville vært pg hatt en bios som kunne kjørt microsoft local network(eller hva det heter), noe jeg tipper ikke finnes.

Lenke til kommentar

Hei!

Min(e) maskiner hjemme har muligheten til å boote fra usb enheter (BÅDE bærbar, stasjonær og server) - så da jeg var utsatt for det du opplever, bootet jeg bare fra en basic win2k install.. tut og kjør, så kunne jeg kopiere ut ting fra NTFS..

Ellers hjelp jeg en engang og boote fra knoppix, som gjorde at hans nettverkskort var støttet. vips så kunne han med samba kopiere over innholdet :-)

Lykke til!

Spør gjerne hvis du lurer mer spesifikt om noe av dette :-)

Kjartan!

Lenke til kommentar
Ellers hjelp jeg en engang og boote fra knoppix, som gjorde at hans nettverkskort var støttet. vips så kunne han med samba kopiere over innholdet :-)

hva er samba og hva er knoppix?

tror ikke jeg har noen usb enheter i hjemmet. Tror kanskje jeg må gå for den omformeren, som en nevnte.

Kan du forklare den siste løsningen litt mer i detalj?

Lenke til kommentar

Knoppix er en Linux distro som ikke trenger å installeres. Du kjører den direkte fra CD; og det er piece of cake å sette opp et samba nettverk med andre windows maskiner. Da er det bare å kopere ut de data du måtte ønske som om det var en helt vanlig windowsmaskin.

Er egentlig helt genial til oppgaver som dette. Bare laste ned ISO, brenne til CD, sette CD inn i CD-ROM, og starte opp. Så konfigurerer den seg selv, finner nettverkskort og setter opp nettverk automatisk. Da er det bare å gi den litt nøkkelopplysninger om maskinnavn og arbeidsgruppe og hva du vil dele på nettverket (harddisken din), og så virker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...