Gå til innhold

Ubalanse i pc verdenen

Anbefalte innlegg

Det virker for meg som at dagens pc'er utvikles for

fort. På ca. et år har det gjennomsnittlige systemkravet for spill økt med 100mhz, men på bare ett halvt år har pc'en økt med 800mhz. Maskinene går på boler, og prisene presses i været, men hvorfor?

Er det vits å ha en 2.8 Ghz maskin i dag når min egen på litt mer enn halvparten av kraften greier alt av multimedia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-24 10:52, SolidBluR skrev:

Det virker for meg som at dagens pc'er utvikles for

fort

For fort? Kan det gå for fort? Selvsagt ikke. At PCene utvikles fortere vil bare bety at vi kan få mer avanserte programmer og at vi stadig kommer nærmere stadiet hvor PCene er kvitt BIOS, overklokking er et fremmedord osv samt at vi får talestyring osv. En PC som booter på 2 sekund. Det ville jo vært kjekt :smile:

Quote:

På ca. et år har det gjennomsnittlige systemkravet for spill økt med 100mhz, men på bare ett halvt år har pc'en økt med 800mhz.

For ca 3 år siden skrev PCWN en artikkel om dette her. Nemlig at PCene øker i ytelse raskere enn programvaren krever mer og ikke at disse øker proporsjonalt lengre. Men hva betyr det? Jo, det betyr at det tar lengre tid før du må skifte maskinen din og det er jo positivt. At program lastes raskere er også bra.

Quote:

Maskinene går på boler, og prisene presses i været, men hvorfor?

presses i været? Slik jeg ser det synker prisene på datautstyr. Komplette PC-er med skjerm, tastatur og Compaq logo fås nå for 6-7000kr. For få år siden fikk du ikke maskiner til under 10 000kr. Når vi i tillegg vet at 1 krone blir mindre og mindre verd så er det bare å si en ting: Datautstyr blir billigere. (om noen reagerer på at jeg for 1/2 år siden skrev noe annet så ja, jeg har snudd i synspunktet på denne saken)

Quote:

Er det vits å ha en 2.8 Ghz maskin i dag når min egen på litt mer enn halvparten av kraften greier alt av multimedia?

Det spørs til hvilket bruk, men først og fremst handler det om at vi får raskere maskiner om nye muligheter, nye bruksområder.

Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg du, Moore's lov snakker bare om tettheten paa antallet transistorer fordelt over de 2-dimensjonale lagene i prosessoren.

Har ingen direkte( eller, ok, mindre og mindre ) sammenheng med ytelse.

Og MegaHurts? Bare juks og fanteri for aa faa folk til aa tro at prosessorene gaar raskere.

Saa vaer du trygg paa at hastigheten ikke oeker saa mye som det ser ut til, og kos deg med en treg og fullt brukbar datamaskin saa lenge du kan.

Lenke til kommentar

Quote:

Og MegaHurts? Bare juks og fanteri for aa faa folk til aa tro at prosessorene gaar raskere.

Eh? Dette er jo den faktiske klokkefrekvensen prosessoren jobber med, det er jo ganske relevant (selv om det går ann å utnytte det på en litt sleip måte, slik som Intel gjør)

Dumme kunder må ha et eller annet å relatere til, derfor er klokkefrekvens blitt viktig. Hvis man hadde begynt å spesifisere hvor mange logiske operasjoner den artimetiske logiske enheten i CPU'en hadde gjort per klokkefrekvens og andre viktige faktorer hadde det nok blitt litt vanskelig å markedsføre ting....

Lenke til kommentar

Leste en artikkel for en liten stund siden, som sa at utviklingen har klart å fulgt Moore's lov ganske så bra.

Jeg synes dette er bare digg. Tenk på hva slags program/og hardware som kommer til å bli tilgjengelig om kort stund!

Lenke til kommentar

Så lenge jeg bruker mer enn 1 time på å encode en film så er ikke maskinene raske nok. Noen som vet når dette vil skje? 3-4 år til kanskje? Om 10 år skal nvidia ha lovet 100% realistisk grafikk. Da begynner vi kanskje å nærme oss ok maskiner :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

presses i været? Slik jeg ser det synker prisene på datautstyr. Komplette PC-er med skjerm, tastatur og Compaq logo fås nå for 6-7000kr. For få år siden fikk du ikke maskiner til under 10 000kr. Når vi i tillegg vet at 1 krone blir mindre og mindre verd så er det bare å si en ting: Datautstyr blir billigere. (om noen reagerer på at jeg for 1/2 år siden skrev noe annet så ja, jeg har snudd i synspunktet på denne saken)

Ikke for å være en ekkel kverulant, men krona har ikke vært så høy i kurs som han er nå på MANGE år. Den er like mye verdt som danske kroner...

Fra DNB:

Danmark 100 DKK 99.90 100.6

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 23:56, Raggie skrev:

Ikke for å være en ekkel kverulant, men krona har ikke vært så høy i kurs som han er nå på MANGE år. Den er like mye verdt som danske kroner...

Målt opp mot f.eks danske kroner er den sterk ja, men vi har nå inflasjon og ikke deflasjon uansett :smile: 1 norsk krone i dag er mindre verd enn den var for 5 år siden.

Er en grunn til at en tyggis nå koster 1kr og ikke 50 øre :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...