Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To nettverkstilkoblinger. Kun en "funker"

Anbefalte innlegg

Har to nettverkskort og da to tilkoblinger til nettet. Det skal da være sånn at jeg får dobbel båndbredde da?

Lurer på det fordi det kun er den en som er i bruk. Den andre har kanskje overført et par byte når jeg skrur av pcen.

Windowsen min(XP pro) lagde en nettverksbro da jeg konfigurerte hjemmenettverket og den spurte meg hvilke av tilkoblingen som var til nett, og jeg haket av på begge.

Må linja være belastet absolutt maks for at den andre skal brukes?

Takker for alle svar!

Mvh

HetrTiXc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg vet jeg ikke kan få dobbel adsl hastighet av, men som du sa, det hadde vært fint. :p

Nei, grunnen til at jeg spør er at jeg synes det går tregt å laste over lan. Det ville ikke hjulpet siden det kun er min pc som har nettverkskort, men da kunne jeg lastet over fra to stykker samtidig.

Lenke til kommentar

Det funker fint hos meg å bruke to nettverkskort samtidig. Når jeg er på lan, hender det at jeg tar en nettverkskabel ekstra :) Fint med 200Mbit nettverk.

Sjekk at du har samme instillingene for ip på begge kortene: eks. motta ip og dns automatisk fra dhcp server.

Lenke til kommentar

Nettverksbro med to nettverkskort i Windows er ikke ment for å gi dobbelt ytelse. Dette er en funksjon for å knytte sammen to lokalnettverk. Du kan lese mer om det her.

Du kan utnytte to nettverkskort ved å sette opp statisk routing, men det betyr ikke at du får dobbel hastighet ut eller inn ved f.eks. filkopiering. Men du kan ha to forbindelser i bruk, slik at du f.eks. kopiere fra to steder med større hastighet ved statisk routing til den ene forbindelsen. Eller at du bruker ene nettverkskortet til nedlasting, og det andre til opplasting (server). Men "bundling" av nettverkskort, er som sagt ikke en funksjon WinXP støtter.

Hvis du ønsker å bruke begge nettverkskortene "bundlet", så må du gå over til Linux, og studere avansert routing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...