Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Problem med forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei, hvor stor er forsterkeren? strømsforsyning? er det ringkjerne transformator? har den funger før eller nettop bygd den? hvor stor er sikringen? har du tilgang til en "variotransformatør? (en regulerbar transformator som går fra 0 volt AC til ca 250 v AC -tror den kalles det...) har du skjema over power supply? :yes: en brolikeretter? dobbelt? osv, osv...

mvh

Lenke til kommentar

Er ikke jeg som har bygget den. Er en kamerat sin. JEg har bare tittet ned i den og har ikke så stor kunnskap så jeg kan identifisere allt du sier der. men skal sjekke det.

 

Den har fungert ja.

 

Den er av typen Christianssands lydfabrik clxxxxx mener jeg det heter da xx er et tall jeg ikke husker..

 

men siden sikringen går får den jo for mye strøm. kan det være at en eller annen transistor er ødelagt? Vet denne tupe forsterker har blitt bygd på mange forskjellige grunnkurs elektro...

 

For ordenskyld er det ingen motstand som er brendt av...

 

Er som sagt bare samme sikring som går med en gang

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

hallå, okei... hvor stor var sikringen? blir litt vanskelig hvis du ikke vet hvordan man tester/måler en diode... kan du bruke en multimeter? så ville jeg først målt brulikereteren eller dioder som er i sekundær siden til trafon.

 

NB!! HUSK Å FJERNE NETTKABELEN TIL APPARATET FØR NOE SOM HELST INNGREP I APPARATET!! særlig hvis du har litte kjenskap til elektro/elektronik... :ermm:

 

er de eventuelt ok så blir å måle utgangs transistorene, hvis disse også er ok så blir litt mer avansert feil søkning som må til men man gjerne måler fort over de mest "strøm krevende" komponenter og hvis ingen feil blir funnet så må man feilsøke på en systematisk måtte.

 

dvs at du begynner på strømsforsyning, som primær siden på traffon og eventuele støy filter som kan være defekte (om slik finnes i apparatet) for å igjen gå videre til sekundar siden og som nevnt måle dioder og tilhørende komponenter (utglatnings kondensator som også kan være kortsluttede), er alt ok her så må du igjen begynne på eventuele spennings regulatorer og videre til forsterkerne, her har du mest sannsynlig 2 stk. (siden den er -vel?- stereo) så kan du ta og lodder av kollektor beina på utgangens transistorene til samtlige og igjen prøve å koble til med spenning... +++

 

Det blir enklere hvis du får litt hjelp av en person med kjenskap til elektronikk og kunnskap på komponent nivå og forskjellige krets toppologier... :cry:

 

Har du skjema til forsterkeren?

 

uansett tenk alltid SIKKERHET -240v AC er faktisk DØDELIG!!! :hmm:

 

mvh

Lenke til kommentar

Ok takk JEg må ta en titt på den siden den ikke er min... Men kort oppsumert så skal jeg teste alle komponentene dioder og transistorer? MEn for å teste disse må de tas ut av kretskortet eller kan jeg sette på prøve spenninger? er litt usikker på hvordan man tester en transistor..

 

Diodene er det vel bare å verifisere at de kun leder en vei og "stjeler" et diodedropp?

 

MEn det er vel ikke mulig å teste en kondensator uten oscilliscop?

 

har ikke tegning...

 

Men Siden sikringen går(som jeg mener er 5A men er ikke sikker) må vel effekten over den bli for høy.

Tenker meg at følgende kan ha skjedd

 

1. En transistor er ødelagt slik at kollektorspenningen ikke lar seg styre av basen og overbelaster kilden.

 

2. At det er en spennings regulerende krets med fesk diode/opamp som leder vekk for stor spenning... (tvilsomt)

 

 

Hvordan kan det være en Kondensator da etter det jeg har forstått deres oppgave er å "glatte" ut signalene? Om den da har gått vil ikke det bare bli dårlig lyd?

 

Om en diode har gått kan den jo allt etter funksjon slippe gjennom vekselspenning. Men den gjør jo ikke noe med strømmen??

 

Når du nevner bro. er det da kretsen med 4 dioder som vekselspenningen går inn på etter å ha blitt transformert korrekt. for så å Trikse med sinus spenningen slik at bølgene under x aksen (negative spenninger) blir positive, for så å sende inn på en kondensator(er) og inn på en Regulator. Ettersom dette skal gi en Gitt likespenning, kan det være årsaken?

 

 

Jeg har ikke så god greie på det her bare lufter litt ideer.

 

 

Men jeg kan si hva som skjedde. Forsterkeren stod i en låve i sommer ca 3 uker. Da den var ødelagt hentet jeg min som var surround 5*100w Da fikk vi med samme kobling på utgangene, melding i displayet "overload" og forsterkeren slo seg av.

 

Kan dette ha noen sammenheng?

 

 

Takker for svar og engasjemang :)

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

:) nei, du setter ikke noe "prøve spenning". meningen er at du skal egentlig "ohme" eventuelt "diode teste" halvlederne (transistor og dioder). De fleste multimeterne har en "diode" test funskjon. en diode skal vise 0,5-0,7 (eller 500-700)på diplayen den ene veien og veldig stor motstand eller uendelig høy motstand -når den er ok, er det feil i dioden så viser den 0 ohm eller vil multimerern pippe begge veier. på tilsvarende måtte tester du transistorene men da setter du en måle pinne på et av beina og flytter den andre mellom de to andre beina, mest interesant er diode testen mellom kollektor/emitter på utgangs transistorer, den skal være uenddelig høy begge veier.

 

1. det er ikke slik at den ikke lar seg styre men det er egentlig at PNP/NPN overgangen har smeltet sammen og den direkte spenningen som kommer fra de "store bro/diode likereterne" er gjerne symetriske spenninger. dvs. en "plus" 15-70 volt DC, en "minus" 15-70 volt DC i forholdt til 0 punktet "jord" De fleste forsterkere har en "komplementar" par med utgangs transistorer dvs at den ene er en PNP og den andre en NPN, disse har nesten identiske parametrer men med "motsatt mate spenning" er en av utg transistorene defkt så vil det ikke oppnås en "balanse" i utgangene med resultate at selve strømsforsyningen kortsluttes og ergo går sikringen, vanligvis kommer en DC spenning i høytaler utgangene som tar livet av høytalerne men med beskytelses kretser ungår man det.

 

2. hvis regulatoren har korstlutnig ved "inngangen" til kretsen så vil den kortslute hoved strømsforsyning hvis ikke den regulerende krets ikke blir mattet fra en egen vikling eller likeretter... ;-)

 

 

En kondensator i "strømsforsyning" glatter rippelen fra likeretterne ved å "fylle opp" "hullene" +++ men hvis det blir kortslutnig i disse så "går" den likeretede spenning rett til "jord" DVS en full kortslutning...

 

En kondensator i "signal veien" vil som regel "isolere" bias/driver spenninger mellom de forskjellige trinnene i forsterkeren, her vil selgfølgelig posisjonen på den være avgjørende om hvordan den vil påvirke lyden/kretsen. feks hvis inngangs kondensator er kortslutet og krets løsningen er DC koblet så vil du kunne faktisk ha en konstant DC spenning på høytaler utgangene avhengi av signal kilden som er tilkoblet...

 

regulerings kretser brukes helst til spennings forsterker i slutt trinnen pga at disse krever en stabil men ikke nødvendigvis "strøm sterk" (relativ) matting men derimott selve strømforsterker (utgangs transistorer ++) delen krever som nevnt en "strøm sterk" forsysning og det ville selvgsagt vært ideelt med en stabilisert forsyning og strøm sterk, men sånt blir dyrt! derfor brukes "store kondensatorer" (2200 mikrofarad :roll: og oppover) slik at disse kan levere strøm i litt lengre perioder før de "tømmes" ++

 

vel dette ble litt langt men tror nok at utgangene er defekte og kanskje lurt å måle motstanden på høytalerne som også slå ut den nye forsterkeren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...