Gå til innhold

Problemer med ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Icy Box IB-350U (ekstern usb 2.0 hdd kabinett) og en seagate barracuda 200 gig harddisk. Jeg kobler til begge ledningene, usb og strøm og starter den. Win xp pro lager den lyden når man kobler til sånne enheter, men harddisken vises ikke i explorer. På device manager sier den at enheten ikke greier å starte. Bruker den standard driveren som følger med win xp pro, usbstor.sys tror jeg. Prøvde med en annen harddisk, den også en seagate, med det samme skjedde med den også. Har prøvd å koble til harddisken til 2 forskjellige win xp maskiner, men jeg får samme greia. Skal prøve på en win 2000 maskin, men har ingen store forhåpninger. Jeg har satt jumperen til master på hdd, har også prøvd med slave, med det funker ikke det heller. Hdd er formatert med NTFS. Drivern som ligger på den medfulgte cd'en vil ikke installere på xp, den sier at man skal bruke den standard driveren som følger med xp.

 

Er det noen som veit hva som er problemet??

 

Jeg veit ikke om det er usb 2.0 eller usb 1 som er på maskinene, men jeg tror det er usb 2.0. Hvis det er usb 1 på maskinene, kan det være grunnen til at den ikke vil starte opp??

 

EDIT: eller kan det være seagate harddiskene som er ekstra kranglete?

Endret av HighTower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du har klargjort harddisken til bruk?

 

*edit - ok formatert til NTFS da skal den være klar. Vanskelig å lese når du skriver så tett.

 

Det skal ikke være nødvendig å legge inn noen drivere under Win XP.

Den skal være bakoverkompatibel til USB 1

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Har også en ekstern HD vanlig ATA 100 (Western Digital) koblet til med USB under Win XP, det var bare å klargjøre den med NTFS og slå den på så kom den opp. Kan prøve å boote med den tilkoblet.

 

Merket på harddisken skal ikke ha noe å si, vet flere som bruker store Seagate disker uten problemer.

 

Prøv å koble den til IDE kabelen og se om den kommer opp klar til bruk.

Lenke til kommentar

prøv disken på en annen maskin. se om den fungerer der.

 

prøv å uninstalle usb driver i device manager, og sett i hardisken (usb kontakten) på nytt. Da skal driveren automatisk installeres på nytt (<- det funka når jeg hadde problem med ekstern disk)

 

mvh

nv

Lenke til kommentar

kabinettet skal støtte harddisker størrelser over 250gig

jeg har bare 200 gig

 

testet kabinettet med en annen, 80gig seagate harddisk, samme problem

har en harddisk til jeg kan teste den med, en skikkelig gammel maxtor diamondmax plus 60, 40 gig harddisk, men jeg er litt usikker på hvordan jumperne skal settes på den, den har 2 jumpere på seg

Lenke til kommentar
Jeg koblet kun harddisken til pc'en min og formaterte harddisken der.

Den kom opp i explorer, så jeg tror ikke det er noen feil med harddisken.

 

Launch: hvordan harddisk kabinett bruker du da?

eMagic harddiskkabinett for 3.5" IDE ,aluminium,USB 2.0/FireWire

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301926&cks=PRL

Veldig bra sak :yes:

 

Harddisken er 160GB 7200 Rpm 2MB ATA100 Western Digital.

 

Hvis harddisken fungerer normalt tilkoblet direkte på IDE kabel så kan det være noe tull med harddiskkabinettet, ville prøvd en ny kanskje av annet merke for å teste.

Lenke til kommentar

Jeg har samme kabinett som LAUNCH. Ref min signatur.

 

Bare til å plugge i usb kabelen og den poppet opp i xp. Trengte ingen drivere. Er ikke alltid tilfelle at xp finner disken når jeg rebooter. Ikke noe stort problem egentlig. Bare tar pluggen ut og inn igjen. :ermm:

 

Når det gjelder jumper problematikken din: Kjør uten noen jumper. Funker glimmrende hos meg. :thumbup:

 

eMagic kabinetter er et godt valg hvis du vurderer å bytte!

Lenke til kommentar

harddisken funker når jeg kobler den til ide kabelen, så det er kanskje feil på kabinettet

 

er det noen begrensninger med antal gb jeg kan ha på harddisken med emagic kabinettet?

 

når jeg prøvde den 200gig hdd, så satte jeg jumperen først på master, så slave, og fjernet den helt, like dau alle gangene, utrolig kjipt

Lenke til kommentar

Har samme ICY-BOX selv med 160GB disk og har brukt den på MANGE maskiner og alle med Win XP. Den kommer frem på noen sekunder og jeg har ALDRI lagt inn noen driver. Brukt både på USB 1.1. og 2.0. og er kjempe fornøyd!

HD står på CABLE SELECT, men det tror jeg ikke har noe å si å si for jeg har prøvd med noen gamle 2,1-4 og 8 GB disker og den starter opp som både master og slave.

Ville sendt den til MPX sammen med HD’n og fått en som virker. Tror du har vært uheldig og at det er en feil på den du har fått.

Er det noen som har priser som tilsvarer de MPX har på sinne ICY-BOXER? Synes den gir bra mye for pengene!

Jeg satte inn HD og gikk til diskbehandling og formaterte den derfra. De gamle diskene jeg har prøvd var formatert før de ble satt inn.

Jeg er kjempe fornøyd med denne. :thumbup: Er det bare drivere med på CD plata eller er det noen kjekke programmer der også?

Lenke til kommentar

Hmm

rare greier

 

da må det nok være en feil på icy box'en tror jeg. Når jeg går i device manager står det at enheten ikke kunne starte opp.

 

tror ikke det er så mange som har icy box, jeg fant vel bare mpx, men nå sjekka jeg ikke alle nettbutikkene. tror jeg skal prøve et annet merke nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...