Gå til innhold

Mye tjener man som lærling?

Windoge

Anbefalte innlegg

Som noen sikkert har sett tidligere har jeg planer om å gå ut i lære til neste år innenfor en bedrift fordi jeg går Salg og Service. Lurer derfor på om det er noen steder hvor jeg kan finne ut diverse informasjon om lønn? Både mens jeg går læretiden og etter jeg har tatt fagbrevet.

Læretiden er ca kr 180 000 fordelt over 2 år. Noen som da vet hvor mye jeg vil tjene per år etter jeg har tatt fagbrev?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg var lærling som prosessoperatør, tok fagbrev i sommer, så fikk vi 30 1.halvår, 40% 2., 55% 3. og 75% 4. Er % av grunnlønn som nyansatt med fagbrev, alle tilleg fikk jeg 100%. Tjente vel ca 260000-280000 i grunnlønn de to åra + tilleg.

Vet at i noen fag så er det vanlig med ca 50% hele tiden.

Lenke til kommentar

Gidder ærlig talt ikke å ta høyer utdanning en fagbrev med det første. Skal værtfall jobbe 2 år etter at jeg har tatt fagbrevet før jeg eventuelt tar allmenn påbygging og deretter kommer meg videre. Er veldig sikker på at jeg blir å trives med lærlingyrke og fagbrev fordi jeg kan utdanne meg til noe jeg har drømt om lenge, men vil jo gjerne tjene någet greit.

En annen ting er at man kan velge å ta fagbrev som vekter når man går Salg og Service. Da må en gå GK og VK1, deretter søke seg 2 år ut som vekter-lærling, for så å ta fagbrevet. Men etter det jeg vet er grunnutdanningen til en vekter bare 50 timer teori og 30 timer praksis, hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å gå 2 år ut i lære for bli vekter da?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...