Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Webserver (Site is blocked - DLINK DI-514)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe med følgende problemstilling. Etter at min gamle router vandret til de evige jaktmarker har jeg fått låne en ny router inntil videre (DLINK - DI-514). Problemet jeg nå har er at jeg ikke lenger når webserveren min med (www.)domene.tdl eller den statiske eksterne IP-adressen. Jeg er nødt til å bruke den interne IP-adressen til serveren.

Feilmeldingen lyder som følger: "401 The web site is blocked by administrator"

For alle andre som i sitter utenfor nettverket fungerer både (www.)domene.tdl og den statiske eksterne IP-adressen. Jeg regner med at dette er en eller annen innstilling på routeren, men jeg har leitet meg blind.

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som om den nye routeren håndterer oppslag på en litt annen måte enn den gamle. Jeg går utifra at du kjører port-forward på routeren på port 80 fra den eksterne ip'en på routeren til den interne ip'en på webserveren. I teorien skal da alle oppslag bare sendes direkte videre, men det vil variere noe hvordan ett oppslag fra en intern pc vil bli håndtert. Det store spørsmålet er jo hvilken boks som gir feilmeldingen. Er det routeren, webservern eller den maskina du forsøker å np webservern fra, som melder om 401. 401 er en standard melding som samtlige kan klare å generere på egenhånd. Prøv å telnet til den eksterne IP'en på port 80 for å se hvilken boks som svarer. Hvis du kjører intern DNS server kan du også løse problemet ved å legge inn den interne ip'en til webservern på www.domene.tdl.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Jeg går utifra at du kjører port-forward på routeren på port 80 fra den eksterne ip'en på routeren til den interne ip'en på webserveren.

Ja, det stemmer. Jeg har bare testet via M$ Telnet, men får ikke kontakt.

Could not open connection to the host, on port 80: Connect faild

Har dessverre ikke egen DNS.

REDIGERT:

Det store spørsmålet er jo hvilken boks som gir feilmeldingen. Er det routeren, webservern eller den maskina du forsøker å np webservern fra, som melder om 401.

Det er kun routeren jeg har byttet, så jeg regner med det er denne som gir feilmeldingen. Alt fungerte utmerket før byttet.

Endret av Lurifax_
Lenke til kommentar

DLINK leverer så vidt jeg vet ikke routere med LoopBack. DI-514 har i alle fall ikke denne funksjonen.

REDIGERT:

Jeg blir vel kanskje nødt til å ty til HOSTs? Hadde håpet jeg skulle slippe det...

Endret av Lurifax_
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke det er D-Linken som gir 401. De to mest sansynlige kandidatene for dette, uten å vite altfor mye om ditt nettverk, er en lokal brannmur på den maskina du forsøker å nå webservern fra, eller et intrusion detection program på webservern som blir mistenksom siden du kommer fra det lokale nettet og tar en gjennom din egen gateway. Dette kan nemlig oppfates som et forsøk på å spoofe ip adressen din av programmer som Snort og liknende. Hvilken webserver kjører du foresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...