Gå til innhold

AC tank smulder opp invendig?

Anbefalte innlegg

:o Tenkte aldri på det med blanding av metaller når jeg bestilte vannkjøling.  Håper det ikke skjer meg.  Jeg har denne bare uten vannhjul.  Og endestykkene i den er jo aluminium. Det er jo ganske dumt at det blir laga aluminiumstanker, når det reagerer med kobber.

Nåja, i motsetning til aquatube blir det neppe metallisk kontakt mellom kopar og aluminium med denne tanken. Dermed heller ingen galvanisk korrosjon. Eg veit ikkje om trådstarter hadde metallisk kontakt mellom tanken og kopar men det ikkje anbefalt.

Ein annan ting er at korrosjonen oppsto i nærheten av der Guffen hadde montert lys. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:o Tenkte aldri på det med blanding av metaller når jeg bestilte vannkjøling.  Håper det ikke skjer meg.  Jeg har denne bare uten vannhjul.  Og endestykkene i den er jo aluminium. Det er jo ganske dumt at det blir laga aluminiumstanker, når det reagerer med kobber.

Nåja, i motsetning til aquatube blir det neppe metallisk kontakt mellom kopar og aluminium med denne tanken. Dermed heller ingen galvanisk korrosjon. Eg veit ikkje om trådstarter hadde metallisk kontakt mellom tanken og kopar men det ikkje anbefalt.

Ein annan ting er at korrosjonen oppsto i nærheten av der Guffen hadde montert lys. :hmm:

Nop ingen annen kontakt en den som kommer med vannet. Det med lys var interesangt. Noen som vet noe om det kan ha noen invirkning?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bare lurer litt.

Kan det være noe strøm(elektrisk likestrøm) som går i vannet, slik at du får en elektrolyse??

Da vil alu-tanken, eller blokkene reagere på et vis??

Jeg vet bare at det skal micro DC strømer til for og lage en elektrolyse som du ser har reagert på metaller, etter 1-2år.

Vet også at helt rent vann ikke leder strøm i teorien(batt.vann eller destilert vann) men det er ingen ting som er helt rent, så en vis strømføringsevne vil du få.

Galvanisk korrosjon oppstår p.g.a. spennings forskjeller til metallene, så en ekstra micro DC strøm vil kanskje forsterke dette??

Noen som har en mening om dette??

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer litt.

Kan det være noe strøm(elektrisk likestrøm) som går i vannet, slik at du får en elektrolyse??

Da vil alu-tanken, eller blokkene reagere på et vis??

Jeg vet bare at det skal micro DC strømer til for og lage en elektrolyse som du ser har reagert på metaller, etter 1-2år.

Vet også at helt rent vann ikke leder strøm i teorien(batt.vann eller destilert vann) men det er ingen ting som er helt rent, så en vis strømføringsevne vil du få.

Galvanisk korrosjon oppstår p.g.a. spennings forskjeller til metallene, så en ekstra micro DC strøm vil kanskje forsterke dette??

Noen som har en mening om dette??

Ja, for å få korrosjon må væska vere elektrisk ledende. Er det i tillegg metallisk kontakt mellom dei to metallene blir det galvanisk korrosjon.

Etter ei stund er det ikkje til å unngå at vi får ioner i vannet, uansett om vi brukte destillert vann i starten eller ikkje. Når det først er oppstått ioner vil korrosjonen øke eksponensielt siden både korrosjonen og ioneutfellinga er proporsjonalt avhengig av kvarandre.

Derfor kan det vere ein god ide å skifte vann av og til, sjølv om ein brukar frostvæske og destillert vann.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...