Gå til innhold

AC tank smulder opp invendig?

Anbefalte innlegg

Dette er det merkligste jeg har sett.

Åpnet tanken min i dag tenkte at jeg skulle renese systemet.

Jeg har en http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC34202 fra Acqua Computer.

Når jeg åpner tanken så er det nesten smuldret hull i den?????? Et stend rundt øverste feste er smuldret bort?

Noen som har vært borti dette før? Har brukt batterivann og frostveske? Den burde tåle det?

Hvor lang garanti er det på en tank? 5 år ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk oppvaskmaskin pulver oppløst i lunkent vann, det er veldig kraftig så du trenger veldig lite. Eller du kan bruke vanlig kaffetrakter rens, det får du f.eks på Rema 1000 eller hvilken som helst annen kolonial.

Rengjør blokker med Qtip ikke fingrer, du har faktisk syrelignende virkning på metaller som reagerer lett, det kan bli værre etter kort tid hvis du fikkler inni blokken med fingrene.

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Dette er galvanisk korrosjon. (en annen årsak kunne vært kavitasjon grunnet høye hastigheter på vann, men er lite sannsynlig her) Aluminiumet er her det mest uedle metallet, og blir derfor tært (anode).

Dette viser bare hvor viktig det er å ikke blande ulike metaller i slike system, hvor kjølevesken fungerer som leder.

Hadde du brukt en kraftigere løsning med kjøleveske, hadde du minimert dette. Men konsentrasjoner som hindrer dette reduserer kjøleytelse og er høyst giftig. ( 50/50 )

Løsningen i framtiden blir å unngå å blande ulike metaller. F.eks kjøleblokk av kopper og tank av aluminium.

Lenke til kommentar
Noen som har vært borti dette før? Har brukt batterivann og frostveske? Den burde tåle det?

Hvor lang garanti er det på en tank? 5 år ?

Brukte du ferdigblanda frostvæske?

I såfall blir konsetrasjonen av glykol ca det halve av det planlagte.

Tanken er sikkert laga av støypt aluminium, det har vanligvis bedre korrosjonsbeskyttelse enn reint alu.

Er du sikker på at du brukte batterivann, og ikkje batterisyre :p

Er det korrodert mellom plexlokket og tanken kan du skylde på konstruksjonsfeil. Ei slik smal spalte vil fremme korrosjon sidan det lagar eit surt miljø.

Eg vil tru at det er 5 års reklamasjonsrett på ein slik tank, men om det gjeld for korrosjon er ein annan sak. Ta kontakt med Microplex.

Lenke til kommentar

Slik det ser ut for meg, så er denne tanken anodisert, noe som er en form for korrosjonsbeskyttelse. Eller, det blir et ferdig lag med oksid (som jo egentlig er korrosjon) som sitter ganske godt fast i aluminiumen. Men dersom det blir åpninger i dette laget, så kan dette gi mulighet for korrosjon som man ikke liker ;) Hvordan ser vannstrømmen ut? Det kan være at den rett og slett eroderer vekk aluminiumen. Alu er som kjent ikke så veldig hardt! Uansett, dette er noe man bør kunne reklamere på :hmm:

Lenke til kommentar

Kontaktet Microplex, de fortalte at de aldri hadde vært borti noe lignene :cool:

Jeg har brukt vanlig batterivann :) ikke syre. Kjøpt på Shell + frostveske fra Shell. Har blandet slik som foreslått. Ca 10 % frostveske.

Korrosjonen finnes i et lite hull i bunnen av tanken og på plassen hvor jeg har montert lys.

Vi får se hva Microplex sier, de har altid hatt god service, så jeg håper jeg får en ny tank.

Jeg har gjort alt riktig etter det jeg kan forstå, hvis man ikke kan bruke kobberblokker på denne tanken så er den verdiløs.

Skal holde dere oppdatert på denne saken. Det er ikke bare meg som har denne.

PS: Dette er av den aller første modellen. 1.0, den har ikke frest feste bunnen av tanken.

Lenke til kommentar
Da har Microplex returnet en ny radiator til meg. Regner saken som løst. Vi tror problemet ligger i en sprekk i belegget.

Du mener vel tanken .

Kan forøvrig meddele at jeg har samme problem med min tank og vil annbefale folk å styre unna disse , da det kan bli kostbart om det tæres hull .

Lenke til kommentar
Da har Microplex returnet en ny radiator til meg. Regner saken som løst. Vi tror problemet ligger i en sprekk i belegget.

:blush: tank :blush: Satt å tenkte på radiator når jeg postet. Ja, ja håper tanken holder bedre denne gangen. Jeg skal være veldig ops.

Etter hva jeg forstår er det 5 års garanti på tanken snekker'n så du kan bare sende den inn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...