El-Hadji Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hallo, sitter her og prøver å fikse pcen til onkelen min, som gikk fryktelig tregt før. Jeg fjærnet all spyware og defragmenterte, men den gikk fortsatt tregt. Så tilfeldigvis rota jeg meg inn på enehetsbehandlig, og der sto det at harddisken står på PIO mode. På rullegardinmenyen står det DMA if available, og i bios står udma på auto, som er det eneste alternativet til disabled. Hovedkortet er Aopen ax4b-533, med intel 845E Chipset. Harddisk er WD1200B' Jumper står som master/singel Noen Tips? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Har nettopp fått samme problem med min Plextor 708A (eller er det 712A? Husker ikke helt). Maskinen begynte plutselig å oppføre seg veldig tregt, uten forvarsel, og ser at den står i PIO mode selv om jeg har valgt "DMA if available". Har også vært inne i BIOS, og slått DMA av, lagret, gått ut, gått inn i BIOS igjen, slått den på, lagret og gått ut, uten at det har hjulpet. Noen som har peil? Min Plextor står på IDE channel 2, som master med en CD brenner som slave unit. Men den har jo vært på DMA før, så det skulle ikke ha noe å si. CD brenneren står fortsatt som DMA. Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Fint at det ikke bare er jeg som har problemet... Cdrommene på den andre IDE kanalen går begge på DMA. Har også prøvd og disable og enable, men det hjalp ikke. Har også installert nye drivere til chipset... :/ Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Litt mer info om OS og servicepacks kanskje ? Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 oki, Winxp home originalt, sp2, nye drivere osv.. Hadde samme problem før jeg la inn sp2 også.. Lenke til kommentar
bekkalokk Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Sjekk at alle pinnene bak på harddisken er inntakte. Jeg hadde samme problem da en av pinnene hadde løsnet og fikk da kun kjørt i PIO mode. Kanskje denne linken kan være til hjelp også: http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;817472 Endret 3. november 2004 av bekkalokk Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 pinnene? I IDEkontakten? Tviler sterkt på det, fordi dette er en pc som aldri har vært åpna før... Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Har av og til hatt problemer med dette. I mitt tilfelle har det vært DVD-spilleren som plutselig har satt seg til PIO. Da har jeg slått av maskinen, koblet fra DVD-spilleren ( både strøm og IDE ), koblet til igjen og slått på maskinen. Og dermed har jeg hatt DMA igjen. Har konkludert med at det er noe galt enten med kontakten i DVD-spilleren, ellers så er det dårlig kontakt i kabelen. Siden dette bare oppstår ca. hver 4-5 mnd., har jeg ikke sett noe poeng i feilsøke videre. Så det kan være en ide å sjekke tilkoblingene. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 pinnene? I IDEkontakten? Tviler sterkt på det, fordi dette er en pc som aldri har vært åpna før... Men har den alltid stått i ro?? Kabler kan ristes løs. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Ikke enkel den der. Virker som du har tenkt på det meste. Du kan jo teste harddisken i en annen pc og se om den kommer opp i DMA der, i tilfelle det skulle være noe galt med selve disken. Lenke til kommentar
bekkalokk Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg ville også tatt å sjekket under Administration Tools\Event Viewer og System og se om du får noen feilmeldinger på disken der. Er godt mulig disken begynner å feile... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Kan være dataoverføringen mellom controller og disk (kontakter/kabel(interferens etc) . Dagens IDE drivere setter automatisk ned hastigheten ved gjentatte overføringsfeil . Prøve med en annen 80leders kabel burde ikke være unlatt i feilsøkingen.Og evt. rydde vekk kryssende kabler fra ide kabelen eller andre som kan ligge langs etter den og skape interferens. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Det pleier å funke å avinstallere ide-kontrolleren under enhetsbehandling, så installerer den seg selv igjen og setter seg til DMA ved neste boot. Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Skal sjekke pinnen og så avinstallere IDE-Kontrolleren. Kan prøve med en annen kabel også, hvis det ikke funker.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Det pleier å funke å avinstallere ide-kontrolleren under enhetsbehandling, så installerer den seg selv igjen og setter seg til DMA ved neste boot. Saftis, du er min helt Det funket som en drøm. Burde tenkt på det selv, men... det gjorde jeg ikke. Lenke til kommentar
shorin Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Jeg fikk også igjen UDMA etter jeg avinnstalerte IDEkontrolleren,og reboota maskinen. Kan det ha noe å si at jeg har innstalert XP sp2,for DMA 'forsvant' CA.i den tiden der...(?) Takker for tipset Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 jeppsann, funka hos meg også, tusen takk, saftis Lenke til kommentar
titus Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Jeg fikk også en harddisk plutselig i PIO-mode på en gammel PC. Testet den i en annen PC og fant at HD'en var OK. Satte den tilbake i maskinen på den andre IDE-kanalen og da fungerte alt greit. NB: er det systemdisken kan det bli problemer å boote hvis man bytter IDE-kanal. Edit Hmm, kanskje jeg burde prøve saftis trikset jeg også... Endret 8. november 2004 av titus Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Det pleier å funke å avinstallere ide-kontrolleren under enhetsbehandling, så installerer den seg selv igjen og setter seg til DMA ved neste boot. Århundrets bump, men..: Er denne fremgangsmåten fullstendig trygg, uavhengig av om det er CD-rom eller harddisk det er snakk om? Jeg vil ikke blåse jobbmaskinen med å gjøre noe feil her.. PIO står på nr 2 av primære IDE'er, jeg vet ikke om dette er CD eller HD, men problemet mitt er hvertfall at alt lagger når jeg brenner CDer, særlig lyd. Alle andre IDE er dma. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Har også opplevd problemer med at disken hoppet fra dma til pio etter reboot, viste seg at det er ide controlleren som var noe feil med. Byttet til anna hovedkort og da var alt i orden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå