Gå til innhold

Hvordan få DMA istedenfor PIO

Anbefalte innlegg

Hallo, sitter her og prøver å fikse pcen til onkelen min, som gikk fryktelig tregt før. Jeg fjærnet all spyware og defragmenterte, men den gikk fortsatt tregt. Så tilfeldigvis rota jeg meg inn på enehetsbehandlig, og der sto det at harddisken står på PIO mode.

På rullegardinmenyen står det DMA if available, og i bios står udma på auto, som er det eneste alternativet til disabled.

Hovedkortet er Aopen ax4b-533, med intel 845E Chipset. Harddisk er WD1200B'

Jumper står som master/singel

Noen Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp fått samme problem med min Plextor 708A (eller er det 712A? Husker ikke helt). Maskinen begynte plutselig å oppføre seg veldig tregt, uten forvarsel, og ser at den står i PIO mode selv om jeg har valgt "DMA if available". Har også vært inne i BIOS, og slått DMA av, lagret, gått ut, gått inn i BIOS igjen, slått den på, lagret og gått ut, uten at det har hjulpet.

Noen som har peil?

Min Plextor står på IDE channel 2, som master med en CD brenner som slave unit. Men den har jo vært på DMA før, så det skulle ikke ha noe å si. CD brenneren står fortsatt som DMA.

Lenke til kommentar

Har av og til hatt problemer med dette.

I mitt tilfelle har det vært DVD-spilleren som plutselig har satt seg til PIO.

Da har jeg slått av maskinen, koblet fra DVD-spilleren ( både strøm og IDE ), koblet til igjen og slått på maskinen. Og dermed har jeg hatt DMA igjen.

Har konkludert med at det er noe galt enten med kontakten i DVD-spilleren, ellers så er det dårlig kontakt i kabelen. Siden dette bare oppstår ca. hver 4-5 mnd., har jeg ikke sett noe poeng i feilsøke videre.

Så det kan være en ide å sjekke tilkoblingene.

Lenke til kommentar

Kan være dataoverføringen mellom controller og disk (kontakter/kabel(interferens etc) . Dagens IDE drivere setter automatisk ned hastigheten ved gjentatte overføringsfeil .

Prøve med en annen 80leders kabel burde ikke være unlatt i feilsøkingen.Og evt. rydde vekk kryssende kabler fra ide kabelen

eller andre som kan ligge langs etter den og skape interferens.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også en harddisk plutselig i PIO-mode på en gammel PC. Testet den i en annen PC og fant at HD'en var OK. Satte den tilbake i maskinen på den andre IDE-kanalen og da fungerte alt greit. NB: er det systemdisken kan det bli problemer å boote hvis man bytter IDE-kanal.

Edit

Hmm, kanskje jeg burde prøve saftis trikset jeg også...

Endret av titus
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Det pleier å funke å avinstallere ide-kontrolleren under enhetsbehandling, så installerer den seg selv igjen og setter seg til DMA ved neste boot.

Århundrets bump, men..:

Er denne fremgangsmåten fullstendig trygg, uavhengig av om det er CD-rom eller harddisk det er snakk om?

Jeg vil ikke blåse jobbmaskinen med å gjøre noe feil her..

PIO står på nr 2 av primære IDE'er, jeg vet ikke om dette er CD eller HD, men problemet mitt er hvertfall at alt lagger når jeg brenner CDer, særlig lyd.

Alle andre IDE er dma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...