Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

noen her som kjører bulletproof med ngt

Anbefalte innlegg

Prøver å sette opp en bulletproof server ftp side, men får bare denne feilmeldingen: SERVER: Unable to start server, port 21 may already be in use.

Er det noen som har ngt og har en ftp server....hvordan gjorde dere det?

Kan ikke se evnt. hvilke andre programmer som skulle bruke disse portene. Har heller ikke andre ftp programer installert.

Hvilken ip addresse skal man bruke for å komme inn på ftpside fra wan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du åpnet port 21 i ruteren? NGT sine rutere sperrer vel for det meste som standar.

hvordan gjør man det. har åpnet porten i min router, men har ikke gjort noe med modem/routeren jeg fikk av ngt. Har vært inne på endringsweb.no, men der er det minimalt med valgmuligheter.

Lenke til kommentar

EDIT2: Før du i det hele tatt begyner med å åpne porter og slikt, om du får "port 21 in use" så bruker et annet lokalt program porten, så da vil det uansett ikek fungere. Det er ingenting utenom FTP-servere som bruker den som standard. Du kan sjekke hva som bruker port 21 med dette programmet, TCPview:

http://www.softpedia.com/public/cat/10/7/10-7-12.shtml

Det gir deg en komplett liste over alle porter som bruker for TCP, så synderen skal stå der.

------------

jeg har kjørt diverse servere (blandt annet bulletproof) på min server med NGT i flere år. Det er ikke noe heksekunst.

Du må:

1) Legge til porten(e) i server list i ruteren, med riktig adresse til den lokale maskinen.

2) Sette opp en endring i filter-settet for porten(e). Dette gjelder bare for porter under 1024.

Begge disse tingene kan enkelt gjøres gjennom endringsweb, eller direkte i ruteren. Endringsweb vil kanksje være litt mindre forvirrende for en som ikke har konfigurert rutere fra telnet før. Du finner de instillingene du trenger under "avansert oppsett".

Ellers kan du logge deg inn på ruteren ved å skrive "telnet 10.0.0.1" i run eller dos-ledetekst. Obs! Det er ikke alltid 10.0.0.1, men i de fleste tilfelller ved midnre du har et mer avansert nettverk. Brukernavn = ditt kundenummer hos nextgentel minus 10000 og med en P forran. Eksempel: Kundenummer 28543 har login p18543. Passord mener jeg er ruter passordet du brutke for å aktivere med. (det passordet du fikk med i pakken).

OBS OBS! Det er uansett ikke mulig å sette opp de aller fleste typer servere på VPN av den enkle grunn at du da ikke har noen som helst kontroll over brannmuren og NATing, så hvis du er på en studentavtale, sjekk om du har VPN.

EDIT: Et siste alternativ om du sitter helt fast, og du ikke er på VPN, er å ringe nextsupport (NGT betal-support). Det koster flesk pr. minutt, men om du er lur og har alt skrevet på ark forran deg, og har alt klart, så kan kundesupport folka logge seg direkte inn på ruteren din og gjøre forandringene for deg på et minutt eller to. Det er ihvertfall et alternativ dersom du sitter helt fast, selv om det koster noe. Ha i såfall klar denne info:

- lokal IP på maskinen med serveren

- hvilke porter som skal åpnes

- Hvilke protokoller som skal åpnes for på de portene (TCP, UDP ect.). FTP bruker TCP forresten.

Det er ikke noe heksekunst, men det kan virke litt forvirrende om du er ny på slikt =) Lykke til. PM meg om du har spørsmål, jeg svarer gjerne på det meste, uenom å guide deg gjennom hele prosessen steg for steg da ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
EDIT2: Før du i det hele tatt begyner med å åpne porter og slikt, om du får "port 21 in use" så bruker et annet lokalt program porten, så da vil det uansett ikek fungere. Det er ingenting utenom FTP-servere som bruker den som standard. Du kan sjekke hva som bruker port 21 med dette programmet, TCPview:

http://www.softpedia.com/public/cat/10/7/10-7-12.shtml

Det gir deg en komplett liste over alle porter som bruker for TCP, så synderen skal stå der.

------------

jeg har kjørt diverse servere (blandt annet bulletproof) på min server med NGT i flere år. Det er ikke noe heksekunst.

Du må:

1) Legge til porten(e) i server list i ruteren, med riktig adresse til den lokale maskinen.

2) Sette opp en endring i filter-settet for porten(e). Dette gjelder bare for porter under 1024.

Begge disse tingene kan enkelt gjøres gjennom endringsweb, eller direkte i ruteren. Endringsweb vil kanksje være litt mindre forvirrende for en som ikke har konfigurert rutere fra telnet før. Du finner de instillingene du trenger under "avansert oppsett".

Ellers kan du logge deg inn på ruteren ved å skrive "telnet 10.0.0.1" i run eller dos-ledetekst. Obs! Det er ikke alltid 10.0.0.1, men i de fleste tilfelller ved midnre du har et mer avansert nettverk. Brukernavn = ditt kundenummer hos nextgentel minus 10000 og med en P forran. Eksempel: Kundenummer 28543 har login p18543. Passord mener jeg er ruter passordet du brutke for å aktivere med. (det passordet du fikk med i pakken).

OBS OBS! Det er uansett ikke mulig å sette opp de aller fleste typer servere på VPN av den enkle grunn at du da ikke har noen som helst kontroll over brannmuren og NATing, så hvis du er på en studentavtale, sjekk om du har VPN.

EDIT: Et siste alternativ om du sitter helt fast, og du ikke er på VPN, er å ringe nextsupport (NGT betal-support). Det koster flesk pr. minutt, men om du er lur og har alt skrevet på ark forran deg, og har alt klart, så kan kundesupport folka logge seg direkte inn på ruteren din og gjøre forandringene for deg på et minutt eller to. Det er ihvertfall et alternativ dersom du sitter helt fast, selv om det koster noe. Ha i såfall klar denne info:

- lokal IP på maskinen med serveren

- hvilke porter som skal åpnes

- Hvilke protokoller som skal åpnes for på de portene (TCP, UDP ect.). FTP bruker TCP forresten.

Det er ikke noe heksekunst, men det kan virke litt forvirrende om du er ny på slikt =) Lykke til. PM meg om du har spørsmål, jeg svarer gjerne på det meste, uenom å guide deg gjennom hele prosessen steg for steg da ;)

-Stigma

Hei,

Tusen takk for den svaret.

Jeg hadde en anelse om at det var et program som brukte porten, men jeg klarte ikke å se hvilket. Det programmet du henviste til gjorde jobben. :D

Det var denne som brukte porten : inetinfo.exe tcp server:ftp

Hva er dette egentlig?

Jeg kjører bulletpoof på win2000 server.

Lenke til kommentar

Inetinfo windows service som brukes hovedsakelig til debugging av diverse windows server tjenester. Hvorfor den kjører hos deg og bruker port 21 aner jeg egentlig ikke. Det kan ha med at det er server versjonen av windows, eller at du har satt på noe settings i systemet som trenger denne tjenesten for å fungere skikkelig.

Du kan forsovidt finne ut informasjon om de fleste kjennte tjenester og prosesser i windows ved enkelt å søke på dem i goodle. F.eks. søk på inetinfo.exe gir denne siden:

"http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/inetinfo/

Sjekk gjennom instilligene dine føest og se om det kan være noe der som er grunnen til at prosessen kjøres. Hvis ikke du kommer noe vei på den måten så kan du jo tvinge av prosessen ved å skrive "msconfig" i run eller DOS-ledetekst. Gå til services tabben, og velg vekk den prosessen. Da vil den ikke starte når maskinen starter. Selvfølgleig kan dette skape problemer for eventuelle tjenester som er avhengig av denne prosessen, om du kjører noen, men det bør ikke være noe kritisk siden det hovedsakelig er et diagnoseverktøy, omg mest sansynlig bruker du den ikek uansett. Det bør være trygt å slå den av.

Håper det hjalp

-Stigma

PS: Ikke quote hele innlegget når det er så lange innlegg. Forkort det, eller ikke quote det i det hele tatt, ellers blir det bare så mye waste of space =)

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...