White Fox Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Heisann.. Fikk akkurat en skoleoppgave i kunst og håndverken hvor vi kan lage nesten hva vi vil.. jeg bestemte meg raskt for at jeg vil lage en hjemmeside.. Om hva tenkte jeg? kom ikke på noe spesielt så da bli det bare til at jeg lager en side om meg selv og vennene mine! Har frem til april neste år på oppgaven så det er god tid.. Har allerede prøvd meg frem med notisblokk(og dreamweaver. tror jeg fik det til helt greit, men brukte mest notisblokk) Skrev i html. Brukte smart ftp til opplastingen til home sin server.. Fikk det sånn brukbart til, men er fortsatt en masse jeg lurer på(også etter å ha lest masse guider o.l) jeg har tenkt litt på hvordan jeg vil at index siden skal se ut og her skal jeg dele mine tanker med dere: Dette er hjemmesiden til Eirik Garnås(øverst i midten) Bilde (under overskriften) linker til andre steder på siden.. (Høyre og venstre side?? ) Besøksteller(nederst i midten) ja.. det skal være en ganske lettvint side i første omgang, men jeg vil jo få den så bra så mulig. Her er noen spørsmål jeg har etter å ha prøvd meg frem litt: 1) Hvordan bestemmer jeg hvor på siden tingene ska være.. Altså linkene på venstre side og andre linker på høyre side?? 2) Burde jeg fortsette med notisblokk eller burde jeg bruke dreamweaver. Evt annet program? 3) Hvordan får jeg en annen bakgrunnsfarge og det(stilsett eller no sånt) Fikk jo bare hvit bakgrunn. Litt kjedelig! 4) Hvilke programmer/filmer o.l kan jeg legge ut til nedlasting på siden?? alle som ikke har merket av for skrivebeskyttet i egenskaper? Det var vel alt i første omgang.. Kommer nok med flere inlegg etterhvert når flere problemer har dukket opp!! Takker for alle skikkelige svar .. Husk at jeg ikke kan så mye så gå i detaljer Kom gjerne med ideer til utformingen av siden Takk for oppmerksomheten.. Edit: de som vil følge utviklingen av siden: http://home.no.net/eirikg89/ ( ikke noe der ennå, men det skal nok komme etterhvert!! Endret 3. november 2004 av eirik99 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) 1) Hvordan bestemmer jeg hvor på siden tingene ska være.. Altså linkene på venstre side og andre linker på høyre side?? Med div-tags og CSS. Se oppslagsverk over artikler-tråden øverst i dette forumet 2) Burde jeg fortsette med notisblokk eller burde jeg bruke dreamweaver. Evt annet program? Fortsett gjerne med Dreamweaver. Ikke bruk notisblokk! Det gjør bare at jobben tar lenger tid og at den blir kjedeligere og vanskeligere (jeg forutsetter selvsagt at du bruker code-view i DW ) 3) Hvordan får jeg en annen bakgrunnsfarge og det(stilsett eller no sånt) Fikk jo bare hvit bakgrunn. Litt kjedelig! Med css bruker du attributten background eller background-color. Som sagt; sjekk oppslagsverk over artikler-tråden 4) Hvilke programmer/filmer o.l kan jeg legge ut til nedlasting på siden??alle som ikke har merket av for skrivebeskyttet i egenskaper? Om filen er merket som skrivebeskyttet eller ikke har ingenting å si for om du kan legge den ut til nedlasting. Hvis en fil er skrivebeskyttet kan du ikke endre den/ slette den uten å få en advarsel om at den er skrivebeskyttet. Du kan vanligvis legge ut freeware- og shareware-programmer til nedlasting, men ærlig talt ser jeg ingen grunn til å ikke bare linke til en nedlastingsside f.eks hos produsenten. Tommelfingerregel; sjekk produsentens hjemmesider om info om dette før du legger ut linker og downloads i hytt og pine! EDIT: Fikset rot i quotingen :\ Endret 3. november 2004 av Loomy Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Er det bedre med css enn html da?? hva er egentlig forskjellen og hvordan fikser man css i dreamweaver?? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Er det bedre med css enn html da?? hva er egentlig forskjellen og hvordan fikser man css i dreamweaver?? For det første; CSS og HTML er to vidt forskjellige ting - du kan ikke bytte ut det ene med det andre. HTML står for innholdet og "markup'en", mens CSS bestemmer hvordan det skal presenteres. DW har en rimelig bra WYSIWYG-editor for CSS, men jeg synes ærlig talt det er lettere å skrive det selv, og det har jeg syntes helt fra begynnelsen. Uansett kan du finne CSS-inspectoren eller hva den nå kalles under Design-tab'en på høyre side av programmet (evt. på venstre side hvis du har sånn coder-layout). Se vedlagt screenshot. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 ok.. takk for hjelpen. skal prøve meg frem i de nærmeste dagene... men kommer nok snart til å gi lyd igjen.. Dukker jo stadig opp problemer! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) 2) Burde jeg fortsette med notisblokk eller burde jeg bruke dreamweaver. Evt annet program? Fortsett gjerne med Dreamweaver. Ikke bruk notisblokk! Det gjør bare at jobben tar lenger tid og at den blir kjedeligere og vanskeligere (jeg forutsetter selvsagt at du bruker code-view i DW ) Tull, trådstarter: skaff deg en gratis texteditor med syntaxhighlightning. WeaverSlave er et faktisk godt program, som er helt gratis. For å lære deg html og css er vel det tusenvis av linker i den oppslagstråden her, også har vi google Lykke til Endret 3. november 2004 av smoothie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå