Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det innebygd stabilisator i det objektivet forresten?

Nei, bildet av fuglen er tatt på frihånd med støtte mot en vegg, 1/250 sek, ISO 800. Hvis man tar 5-10 bilder i serie så bruker noen å bli brukbare. Med et f/2.8 istedet for f/5.6 objektiv så kunne jeg brukt 1/1000 sek eller 1/500 sek og ISO 400, det vil hjelpe betydelig.

Lenke til kommentar

Har hatt kameraet i et par dager nå, skal vel derfor være forsiktig med bombastiske konklusjoner. Men et par observasjoner tør jeg å komme med:

 

1)Kameraet er fantastisk. Selvfølgelig en floskel, men har nå erstattet filmbasert speilrefleks uten å måtte kompromisse på oppstartstid eller utløserforsinkelse. Bildene blir jevnt over MYE bedre enn innskannede dias på Nikon LS40 gjort med mine kunnskaper om scanneren.

 

2)Hva gjelder linser. Lysstyrke er selvfølgelig et poeng, men personlig klarer jeg ikke å se forskjell på ISO 100 og 400. Der tjener du noen blendertrinn.......

 

Mange av optikktestene er gjort på analog speilrefleks. EOS 20 D har en "crop-faktor" på 1.6, dvs av periferien av objektivene ikke formidler bilde til billedbrikken. Dette er en stor fordel da det er nettopp periferien som har de dårligste optiske egenskapene, sentrum er jevnt over mye bedre selv på rimelig optikk. Har selv brukt Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 USM (snart 10 år gammelt) og er imponert over skarphet og farger. (Koster idag i overkant av 3000,-). Ulempen med "crop-faktoren" er selvfølgelig der du ønsker en skikkelig vidvinkel, men det er en annen debatt.

 

JammenIkkeLettDaGitt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...