terje_olsen Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg og faren min har planer om å bygge en bærbar pc,siden de man får i butikken er ganske dyre. Vi har en gammel pc (windows 98) som vi skal gjøre om. Vi er ennå i planleggingsfasen og trenger derfor litt tips av mer erfarne pc-mennesker. Vi har vi tenkt å erstatte strømforsyninga med et lite blybatteri. Vi regner med at det ikke blir no problem, for den bærbare vil bruke mindre strøm enn det den gjør nå, siden vi uansett er nødt til å fjerne noen komponenter for å gjøre den bærbar. Så kommer sprøsmålene: - Er det mulig å kappe av den delen av hovedkortet hvor de hvite portene sitter? Har tilgang på stikksag... Blir det for røff behandling? - Trenger man den svarte kjøleribba som sitter oppa prosessoren? - Er det mulig å kjøre pc-en ut cd-spilleren og floppy-diskettstasjonen - Finnes det mindre harddisker? Den jeg har er så stor! - Er det mulig å bøye RAM-kortet ned mot hovedkortet? Jeg ønsker et så flatt hovedkort som mulig. Evnt. skifte til lavere RAM-kort? Trenger en LCD-skjerm som kan gå på batteri. Har noen tips om hva jeg skal velge? Er takknemlig for all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
DjNeo Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg og faren min har planer om å bygge en bærbar pc,siden de man får i butikken er ganske dyre. Vi har en gammel pc (windows 98) som vi skal gjøre om. Vi er ennå i planleggingsfasen og trenger derfor litt tips av mer erfarne pc-mennesker. Vi har vi tenkt å erstatte strømforsyninga med et lite blybatteri. Vi regner med at det ikke blir no problem, for den bærbare vil bruke mindre strøm enn det den gjør nå, siden vi uansett er nødt til å fjerne noen komponenter for å gjøre den bærbar. Så kommer sprøsmålene: - Er det mulig å kappe av den delen av hovedkortet hvor de hvite portene sitter? Har tilgang på stikksag... Blir det for røff behandling? - Trenger man den svarte kjøleribba som sitter oppa prosessoren? - Er det mulig å kjøre pc-en ut cd-spilleren og floppy-diskettstasjonen - Finnes det mindre harddisker? Den jeg har er så stor! - Er det mulig å bøye RAM-kortet ned mot hovedkortet? Jeg ønsker et så flatt hovedkort som mulig. Evnt. skifte til lavere RAM-kort? Trenger en LCD-skjerm som kan gå på batteri. Har noen tips om hva jeg skal velge? Er takknemlig for all hjelp jeg kan få! Du mener ikke dette seriøst? Lenke til kommentar
las^se Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Bruk hammer på ramen, og et stor skrujern e.l. på kjøleribba.. Da får du en flott å lydløs kastbar pc! Lenke til kommentar
dwarrel Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 hehe, dette må være dagens best post...... Lenke til kommentar
wotg Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Å bygge en bærbar selv er nok ikke noe jeg vil anbefale deg. Som privatperson er det vel så og si umulig å få kjøpt komponenter som kan brukes i en bærbar (forutenom prosessor, HD, ram da) Lenke til kommentar
Jihadinmymind Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 tror nok det lønenr seg å kjøpe ny bærbar. Dell osv. har masseproduserte pcer til innkjøpspris. Hvis du lager en selv blir det dyrer, dårligere batteri osv. jeg går utifra at dette ikke er en spøk? Lenke til kommentar
DjNeo Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Det var denne posten som skulle vært nummer 3 mil... Må bare beklage hvis du synes jeg er litt krass i komentarene, men med det spørsmålet så måtte jeg bare Endret 3. november 2004 av DjNeo Lenke til kommentar
las^se Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 det nærmeste du kommer er såkalte barebook's der du setter sammen en bærbar pc selv, men om du sparer så mye på det er tvilsomt.. Lenke til kommentar
terje_olsen Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Så dette blir veldig dyrt? Har som sagt en window 98-pc og regner med at jeg ikke trenger så mange andre deler... Skal bare bruke pc-en til spilling uansett. Den skal brukes på hytta, derfor må den gå på batteri. Faren min er snekker og har tilgang på batter og slikt. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 kan du poste et bilde av pc'en innvendig? Lenke til kommentar
terje_olsen Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Hvordan gjør jeg det? Har ikke kamera! Lenke til kommentar
terje_olsen Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Blir dette veldig urealistisk? Har litt peiling på strøm og sånnt etter fysikken på videregående... Har ikke så god råd, og er avhengig av å bruke mest mulig av de delene jeg har fra før Det blir for dyrt å kjøpe ny bærbar :-( Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg og faren min har planer om å bygge en bærbar pc,siden de man får i butikken er ganske dyre. Vi har en gammel pc (windows 98) som vi skal gjøre om. Vi er ennå i planleggingsfasen og trenger derfor litt tips av mer erfarne pc-mennesker. Vi har vi tenkt å erstatte strømforsyninga med et lite blybatteri. Vi regner med at det ikke blir no problem, for den bærbare vil bruke mindre strøm enn det den gjør nå, siden vi uansett er nødt til å fjerne noen komponenter for å gjøre den bærbar. Så kommer sprøsmålene: - Er det mulig å kappe av den delen av hovedkortet hvor de hvite portene sitter? Har tilgang på stikksag... Blir det for røff behandling? - Trenger man den svarte kjøleribba som sitter oppa prosessoren? - Er det mulig å kjøre pc-en ut cd-spilleren og floppy-diskettstasjonen - Finnes det mindre harddisker? Den jeg har er så stor! - Er det mulig å bøye RAM-kortet ned mot hovedkortet? Jeg ønsker et så flatt hovedkort som mulig. Evnt. skifte til lavere RAM-kort? Trenger en LCD-skjerm som kan gå på batteri. Har noen tips om hva jeg skal velge? Er takknemlig for all hjelp jeg kan få! Du må enten være senil, eller dum. Eller begge deler. Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg tror han er et troll Lenke til kommentar
las^se Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 viss du er seriøs: 1. en pc bruker ikke mindre strøm bare fordi du kaller den en bærbar.. (da må du skru den av, koble fra ledninger, og bære den rundt somj en eske... alt er mulig En strømforsyning gir pc'en forskjellig spenning etter hva komponentene trenger, så ett batteri går nok ikke... Bruke dog mindre strøm om du tar bort cd-rom og floppy) 2. Eneste mulighet er å kjøpe en koffert i aluminium, strippe en lcdskjerm, og feste den i lokket. (på innsiden) Selve pc'en legges oppi kofferten. It's been done... 3. Ikke gjør dette, masse arbeid med liten gevinst... KJøp en ferdig sak med LANG garanti/service-tid.. Har en anelse om at du vil trenge det... viss du tuller: Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Heihei... gi han nå litt credit da... synes heller vi skal backe ham opp og se hva han kan få til istedet for å slenge dritt! Du kan jo prøve med et bilbatteri.. de burde jo holde ganske lenge! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg tror han er et troll You don't say. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg