chia3 Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hei! Skaffet meg i forrige uke, som mitt første vannkjølingssystem, Zalmans vannkjølingssett RESERATOR1, i tillegg til en Zalman GPU-kjøler av anodisert alu. Var fornøyd med dette (lydsvakt og grei temp), men chipsettet, som er avkjølt med en passiv zalman-kjøler, gikk opp i 60 grader da alle kabinettviftene ble fjernet. (HK: ABit IC7-G; kabinett: Chieftec Dragon NoiseControl). Lurte på å bote på dette ved å installere en AC vannblokk (AC24035) over chipsettet. PROBLEMET er at AC vannblokken har kobberbunn, mens Reserator1 vanntanken består av ubehandlet (børstet) aluminium. Fordi aluminium står over kobber i spenningsrekken, og disse to metallene kommer i elektrisk kontakt via kjølevannet, vil da aluminiumstanken oksideres/brytes ned/korroderes, mens kobber fra kobberblokken vil feste seg (reduseres) til aluminumstanken. Dette hevder Microplex vil unngås ved å tilsette ACFluid til kjølevannet. SPØRSMÅLET er om noen av dere har prøvd å koble nakent (uten forgylling, f.eks.) kobber sammen med aluminum i samme vannkjølingssystem. I så fall: -Forekommer det noen korrosjon (kobberavfarging på aluminiumen, nedbrytning av aluminiumen e.l.)? Er dette med eller uten korrosjonsbeskyttelse som ACFluid? -Er det god korrosjonsbeskyttende effekt av ACFluid? Noen som vet om noe bedre? -Er det erfart noen som helst problemer i forbindelse med slik blanding av kobber- og alu-enheter i samme vannkjølingssystem? Hvordan er de i så fall løst? -Noen alternativer til å bruke chipset-kjøler med kobberbunn? Å bytte ut alu-tanken er uaktuelt... Til slutt noe helt annet: Noen som vet hvor i loopen chipsetkjøleren helst bør sitte? Har per idag CPUen først, deretter GPUen. Lurte på å koble Chipset-kjøleren enten mellom disse eller helt til slutt. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Vet i hvert fall at Zalman sin aluminium er anodisert, og dette er en form for korrosjonsbeskyttelse. Har også hørt om noen som har modifisert den ekstra blokken som blir til overs i GPU-settet til Zalman og satt denne på chipsettet. Ellers kan man jo høre med Zalman om de fraråder bruk av en kobberblokk i systemet (at anodiseringen ikke er god nok beskyttelse..) Lenke til kommentar
chia3 Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Tanken om å modifisere gpu-kjøleren til overs har slått meg; den er jo både av alu, i tillegg tilå være anodisert. Høres ikke så dumt ut! Eventuelle fremgangsmåter for slik modifisering ønskes velkommen! Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Hei, jeg ringte microplex akkurat på dette. Der ble jeg frarådet å blande kobber og alu sammen. Løsningen for meg var å modde den minste av de GPU kjølerene så den passet på mitt HK (ASUS P4C800 deluxe). HK'et har 'hemper' i 4 hjørner og 2 sprinfjærer som klemte kjøleren ned mot NB. mvh r. Edit: tror rekkefølgen gir seg selv: CPU -> NB -> GPU. (alternativt i motsatt rekkefølge). Siden NB fysisk befinner seg mellom CPU og GPU. Hos meg økte vanntempen med 1-2 grader etter at NB ble koblet innom loopen. Endret 3. november 2004 av roger_h99 Lenke til kommentar
chia3 Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Kanskje best slik ja:-) Et siste spørsmål: et tips for montering av temp-probe for måling av vanntemperatur? Greit å spørre deg siden du også har Reserator, mener jeg... Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 PROBLEMET er at AC vannblokken har kobberbunn, mens Reserator1 vanntanken består av ubehandlet (børstet) aluminium. CPU-blokka til Zalman er også laga av kobber. Ein annan sak er at korrosjonshastigheten er bestemt av arealet av den kompenenten som ligg høgast i spenningsrekkja. Derfor vil det f eks korrodere vekk 3 gram aluminium i året med eit bestemmt kobberareal uavhengig av aluminiumsarealet. Sidan reseratoren er såpass stor vil 3 gram fordelt over dette arealet vere veldig lite. Her er forresten ein lignandes tråd. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Hei, har lagt ved et bilde som viser hvordan det ser ut. (grovsløyd..) mvh r Edit: Reseratoren har et lite hull i lokket som du kan borre opp akkurat nok til å få ledningen fra et digitalt termometer nedi. Endret 3. november 2004 av roger_h99 Lenke til kommentar
chia3 Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Takk for informasjon og beskrivende bilde, roger_h99. Har modifisert den største av GPU-kjølerne til kjøler for chispettet (gjorde dette eg. før jeg fikk bildet ditt, men takk likevel :-). Jeg gjorde en litt annen variant enn deg; bøyde en ståltråd diagonalt mellom to av hempene, og lot en ekstra nedbøyning på midten av ståltråden fiksere kjøleren v.h.a. en nedsenkning jeg boret midt oppå den. (Fikk ideen fra festemekanismen til Zalman CPU-blokken). Slangene stripset jeg til de to resterende hempene. Så nå skulle jeg ha et system som ikke gir galvanisk korrosjon, da kobberelementer er unngått. (Kvakksalveren: Kobberbunnen av CPU-blokken til Zalman er forgylt, som skulle forhindre korrosjon). Hadde allikevel vært interessant om noen hadde konkrete resultater fra eksperimenter med blanding av kobber og aluminium i samme vannkjølingssystem, skjønt dette muligens kan være et skrekkeksempel: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=322597 Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Så nå skulle jeg ha et system som ikke gir galvanisk korrosjon, da kobberelementer er unngått. (Kvakksalveren: Kobberbunnen av CPU-blokken til Zalman er forgylt, som skulle forhindre korrosjon). Hadde allikevel vært interessant om noen hadde konkrete resultater fra eksperimenter med blanding av kobber og aluminium i samme vannkjølingssystem, skjønt dette muligens kan være et skrekkeksempel: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=322597 Slapp av. Du får ikkje galvanisk korrosjon før du kobler dei ulike metalla saman metallisk. I tilfellet du referer til har nok Guffen Duck festa både tanken og radiatoren i kabinettet. Siden tanken og radiatoren er i elektrisk/metallisk kontakt både gjennom vannet og metallene blir det galvanisk korrosjon. Tanken hans er i likhet med reseratoren anodisert, trur eg (?). Dette gir ok korrosjonsbeskyttelse, men blir det hol i dette laget oppstår det problemer. Oksidasjonlaget vil korrodere galvanisk med aluminiumen i resten av tanken. Dette går rimelig seint i starten pga arealforholdet, men hastigheten vil auke etterkvart når eksponert alu blir større og det blir meir forurensa vann. Tilslutt vil ikkje det anodiserte belegget kunne beskytte aluminiumen lenger, og korrosjon i all sin styggedom tar over heile showet. 3 årsaker til at du ikkje skal få galvanisk korrosjon: Ingen metallisk kontakt mellom kobber og aluminium Kjølemediumet har lav ledningsevne pga frosvæske Arealforholdet er stor i gunstig retning, ca 1 til 500 muligens Tilslutt ein liten hemmelighet. Sjøl har eg hatt vannkjøling i snart eit år med aluminiumsradiator. Eg har bytta vatn eit par gonger, men aldri brukt frostvæske eller annen form for korrosjonsbeskyttelse. Ingen lekasje hittil Årsaken til dette er latskap btw Edit: Øh, ja CPU-blokka er gullforgylt, sjekk dette vedlagte bildet. Endret 5. november 2004 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) I en bil er det da kobber, alu og støpejern i samme system Ingen AC-fluid der, men frostvæske som gjør jobben. Og motorblokk, topp og radiatorer holder i mange år. Endret 8. november 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Jeg og Skrue hadde en kjempediskusjon om emnet og det var enighet om at denne spenningsforskjellen hadde ingenting å si i praksis på ett vannkjølingssett. Her er tråden forresten! Endret 8. november 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Josten Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Har aldri helt skjønt hvordan aluminium korroderer på den måten. For at aluminium skal gi fra seg elektroner, må jo noe ta det opp. Og det er jo ikke kobberet, siden det er så edelt? Eller går det faktisk over i Cu- ioner? Edit: 1337 innlegg Endret 10. november 2004 av Josten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå