Gå til innhold

Datamaskinen din kan bli overvåket snart

Anbefalte innlegg

Leste på tekstTV'en på TV2:

Datamaskinen din kan bli overvåket.

Snart kan du riskikere at all innformasjon du taster inn på

datamaskinen din vil bli overvåket av andre.

Et av forslagene fra politimetodeutvalget innebærer at

politiet gis fullmat til å overvåke all aktivitet på private

datamaskiner hvis det er mistanke om fremtidige kriminelle

handlinger som kan gi 5 års fengsel eller mer, melder NRK.

Datatilsynet advarer mot forslaget.

Jeg trodde jernteppet fallt for mange år siden. Så feil kan man ta.

Linken til nrk

Endret av hans A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste på tekstTV'en på TV2:

Datamaskinen din kan bli overvåket.

Snart kan du riskikere at all innformasjon du taster inn på

datamaskinen din vil bli overvåket av andre.

Et av forslagene fra politimetodeutvalget innebærer at

politiet gis fullmat til å overvåke all aktivitet på private

datamaskiner hvis det er mistanke om fremtidige kriminelle

handlinger som kan gi 5 års fengsel eller mer, melder NRK.

Datatilsynet advarer mot forslaget.

Jeg trodde jernteppet fallt for mange år siden. Så feil kan man ta.

Linken til nrk

Teit forslag. Har jeg noe å skjule på maskinen så skal jeg lett greie å sette den opp slik at det blir håpløst for politiet å hente ut noe som helst av info som det ikke tar 5.4 * 10^18 ['] år å dekode.

* Estimert gjennomsnttlelig tidsestimat for å dekryptere en 128 bits nøkkel med pararellprosessering.

Lenke til kommentar

dette kan vel aldri bli godkjent,har jo allerede vært mye styr rundt POT ( Politiets Overvåknings Tjeneste),og at de hadde overvåket mobiltelefoner.

Men,på den andre siden,så skulle det ikke overraske meg hvis det ble godkjent heller,politiet har jo lov til å infiltrere kriminelle miljøer,oppfordre til kriminalitet,og dermed arrestere personen etterpå,dette ble godkjent for noen får år siden... argh... en god gammal NWA slager dunker i hodet mitt :p

Lenke til kommentar

Det må først foreligge en reell mistanke:

"mistanke om fremtidige kriminelle handlinger som kan gi 5 års fengsel eller mer"

Bør en kanskje se seg to ganger i speilet hvis det kan være en reell mistanke om at du skal foreta et lovbrudd som kan gi 5års fengsel? :whistle:

Men igjenn, Enemy of the State gikk nettop på tv2 :p

(Noen som forøvrig la merke til at "hovedskurken" var født 11.september? :ohmy: )

Endret av Cera
Lenke til kommentar

Blir det gitt noe advarsel om dette til den mistenkte på forhånd? Det må vel det, for at det skal fungere? Politiet kan ikke regne med at de selv skal klare å overvåke folk på den måten uten at folk vet det selv. Tviler utrolig sterkt på at noen hadde klart å komme seg inn på min.

Jeg synes faktisk ikke dette var et så altfor vanvittig dårlig forslag.

Why, I hear you ask. Jo, et lovbrudd som du får 5 års fengsel for er faktisk et veldig veldig alvorlig lovbrudd. Her snakker vi ikke vanlige forséelser. Folk som kan bli rammet av denne loven er folk som fortjener det, etter min mening. Politiet bør selvsagt ha en svært god grunn til å mistenke vedkommende.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk protesterer mot dette. De fleste brukerne av PC'er installerer og bruker spionvare helt frivillig! Media Player 9 inneholder f.eks. elementer i lisensen der du godtar at bruken din sendes ut av maskinen din. Folk kommer til å installere Windows Longhorn når dette kommer osv....

For å bevege meg vekk fra spissen, kommer ikke dette forslaget til å gå igjennom med det første. Spørs om ikke det må en grunnlovsendring til først samt at Norge må si seg uenig i menneskerettighetene. På den annen side har vi jo en forsvarsminister og statsminister som har et eller annet personlig forhold til en hvis overvåkningspresident vestover... Og alle veit jo at de som laster og deler ut mp3-filer driver med menneskehandel og flykræsj på hobbybasis

Lenke til kommentar

De fikk gjennom telefonavlytting. Men det viser seg jo at det

koster så mye at de bruker det minst mulig.

Så man kan jo bare tenke seg hva kostnadene ved overvåking av

datatrafikk vil koste!

Men per dags dato har de jo mulighet for å sjekke eopst og spore

IP adresser som har vært på forbudt område....

Spam,virus etc.

Hørte det var en som fikk 9 års fengsel for spam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...