Caddy Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Bruker bootmanageren Lilo... Har utrolig mange oppføringer som ikke trengs her... Windows, windows2, windows3 + en hel haug av linux ting... Hvordan får jeg vekk disse? Evt hvordan sette default til noe annet enn det som er default? Grunnen til at jeg skal ha dem vekk, er at det er 17 maskiner, på et kurssenter som skal ha enklest mulig oppstart... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Bruk din favoritteditor og editer /etc/lilo.conf (Tror det er lilo.conf, men det finner du ut.) Etter at fila er redigert, så må du kjøre kommandoen lilo. Først da oppdateres boot record'en. Dette i motsetning til grub som leser config-fila fra disk, slik at det holder med å editere config-fila. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Ikke det at jeg har så mye peiling på linux... Med editor så mener man... Texteditor? Har ingen favoritt... En som kan anbefales? Takker for svar! Lenke til kommentar
-Enigma- Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hvis du ikke har noen favoritt er det vel like greit å bruke pico. pico /etc/lilo.conf Pico er digg =) enigma Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Ikke det at jeg har så mye peiling på linux... Med editor så mener man... Texteditor? Har ingen favoritt... En som kan anbefales? Takker for svar! Teksteditorer som fungerer fra terminal: nano, pico, emacs, vi Jeg vil anbefale en av de to første (du har antageligvis bare en av dem installert), startet med -w. -w skrur av word wrap, en fordel når man editerer konfigurasjonsfiler. KDE-baserte: kwrite, kedit Hvis du kjører et grafisk grensesnitt, så har du garantert noen editorer i menyen. Det finnes utallige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) rediger /etc/lilo.conf ja! Kjør så /sbin/lilo Og husk og mounte boot partisjonen din da (Om du har) Endret 3. november 2004 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Kjører grafisk jah... Men når jeg skal lagre, sier den at fila er skrivebegskytta... Mulig det er mappa, siden jeg prøvde å lagre med et annet filnavn... Tips? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Er du inne som root? Dersom du allerede er det, får du se på rettighetene til filen, dersom du er root og prøver å lagre med et annet navn, er det mapperettighetene, ja, hvilket system bruker du (kde, gnome?) M. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 kde... Har bare en bruker på maskinene.... Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Du har bestandg en root-bruker på maskinen, og veldig sannsynlig også en vanlig bruker du har laget. Åpne en terminal, skriv "su" og skriv inn root-passordet. Deretter redigerer du LILO-configen og kjører /sbin/lilo. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Eller for å kjøre det helt grafisk: Velg run program på Kde-menyen, skriv kedit (eller en annen editor etter valg), trykk på options og hak av for "Run as root". M. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Det hele kan gjøres med grafisk verkøy i KDE Sjekk ut Setting -> Control Center -> System Administration -> Boot Manager (LILO) Her har du både probe-funksjon, samt verktøy for å sjekke at lilo.conf er satt opp riktig. Lett som juling (..å gi vel og merke...ikke få!) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Det hele kan gjøres med grafisk verkøy i KDESjekk ut Setting -> Control Center -> System Administration -> Boot Manager (LILO) Her har du både probe-funksjon, samt verktøy for å sjekke at lilo.conf er satt opp riktig. Lett som juling (..å gi vel og merke...ikke få!) Hmm, er dette noe nytt i KDE 3.3 eller støtter ikke den GRUB? Jaja, YaST i SuSE fungerer utmerket til det formålet som så mye annet. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Det hele kan gjøres med grafisk verkøy i KDESjekk ut Setting -> Control Center -> System Administration -> Boot Manager (LILO) Her har du både probe-funksjon, samt verktøy for å sjekke at lilo.conf er satt opp riktig. Lett som juling (..å gi vel og merke...ikke få!) Nå funka det helt fint! Takker for all hjelp Hva skulle jeg gjort uten dere? Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Neida, dette er ikke nytt i 3.3. Kjører 3.2 selv. Den er nok bare for lilo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå