T.F.T Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Administrasjonen ville ha en oljeledning gjennom Afghanistan, og de trengte større kontroll over oljen i Irak, for ikke å si store kontrakter i landet for selskapene som støttet dem. Jasså ? Dette er bare en stor løgn, hvor ble det av bevisene dine forresten ? Og, siden du så kjekt mener at USA gikk tik krig mot Irak, forklar meg da hvorfor oljeprisene er så høye, eller hvorfor USA er det eneste landet som boikotter Iransk olje. Ja, USA er veldig gale etter olje Lenke til kommentar
Cerb Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Mener egentlig att både Kerry Og Bush er like dårlige, men hadde eg måtte velgt hadde eg gått for kerry, fordi han er demokrat. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Det er kanskje synd at amerikanernee ikke gjenvalgte en president som alle av oss ikke er enige med.... men å skjelle ut han og de som valgte ham er helt bak mål. Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Usa sin befolkning er heilt Lenke til kommentar
chil Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 jeg skjeller han ikke ut, men det er klart krigene er med tanke på økonomiske gevinster. Hvrfor akkurat iraq? hvorfor ikke noen andre "terror" styrer? nei siden iraq har olje... uansett håper fyrer roer seg litt Lykke til med dine 4 nye år(kanskje bush henger på hw.no man vet aldri) Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 jeg skjeller han ikke ut, men det er klart krigene er med tanke på økonomiske gevinster. Hvrfor akkurat iraq? hvorfor ikke noen andre "terror" styrer? nei siden iraq har olje... USA er nok ikke like opptatt av olje som Moore vil ha det til. det virker som du tror alt den mannen sier. Som sagt ovenfor, hvorfor er oljeprisene så høye hvis USA gikk til krig mot Irak, og hvorfor boikotter USA Iransk olje dersom de er så opptatt av olje? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Og, siden du så kjekt mener at USA gikk tik krig mot Irak, forklar meg da hvorfor oljeprisene er så høye, eller hvorfor USA er det eneste landet som boikotter Iransk olje. Ja, USA er veldig gale etter olje De simplifiserer dette veldig og trekker feilaktige konklusjoner. Jeg påstår ikke her at USA gikk til krig mot Irak for og skaffe seg olje, men hvis de gjorde dette, så tok de selvfølgelig høyde for at oljeprisene ville være høye inntil det forelå en stabil oljeproduksjon i landet. USA trodde ei heller at en uoversiktlig og kaotiske situasjon som det nå er i Irak ville vare så lenge som den har gjort. USA er en kjempeforbruker av olje, de forbruker 1/4 av all olje på markedet, og av dette importeres 63%. Så at amerikanerne ikke er "gale" etter olje må du nok stå alene for. Samtidig så antas det at 65% av verdens oljereserver er lokalisert i midtøsten, da vil det selvfølgelig være gunstig for et land som bruker 1/4 av all olje i verden og ha kontroll på et av landene i midtøsten. Det kan også nevnes at produksjonskostnadene i Irak er særdeles lave, grunnet oljen finnes under bakken på land. EDIT: glemte nesten og påpeke at etterspørselen etter olje på verdensmarkedet i første rekke skyldes Kinas enorme forbruksmengde. Endret 3. november 2004 av Cera Lenke til kommentar
Clavain Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Administrasjonen ville ha en oljeledning gjennom Afghanistan, og de trengte større kontroll over oljen i Irak, for ikke å si store kontrakter i landet for selskapene som støttet dem. Jasså ? Dette er bare en stor løgn, hvor ble det av bevisene dine forresten ? Og, siden du så kjekt mener at USA gikk tik krig mot Irak, forklar meg da hvorfor oljeprisene er så høye, eller hvorfor USA er det eneste landet som boikotter Iransk olje. Ja, USA er veldig gale etter olje Ja, like kjekt som USA hevder å ha styrtet Saddam og Taliban av edle hensikter, like kjekt som Bush-administrasjonen hevdet at Irak hadde WMD uten å ha klart å "levere varene". Du vet like godt som jeg at det er vanskelig å "bevise" hensikter, men man kan jo bruke hodet selv og tenke over hvorfor noen handler som de gjør. Noen tror åpenbart på Bush når han sier at han vil frigjøre befolkningen i Irak, jeg gjør det ikke. Det er opp til deg å tolke det som skjer... Høye oljepriser har mange årsaker (se link), men det viktige å si her er at USA fullstendig har feilbedømt hvor lang tid det vil ta å stabilisere mitdøsten etter Irak-krigen. De må ha et relativt stabilt Irak, men har skapt et terrorparadis. Les om oljepriser her: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/3708951.stm Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Skjønner ikke hvorfor amerikanerne er så oppi skyene over den enorme valg-deltakelsen. Er jo bare 60% som gadd å stemme. Man kan jo lure på hvilke partier som taper/tjener på at disse stemmene uteblir. Anyways. Håper Bush fortsetter å kjøre USA ned i gørra, økonomisk. Og at han ikke bestemmer seg for å krige på enda flere steder. Blir spennende å se om det har vært noe valgjuks denne gangen og. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Håper Bush fortsetter å kjøre USA ned i gørra, økonomisk. Hvorfor ønsker du andre menneskers ulykke? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hvorfor ønsker du andre menneskers ulykke? Kanskje fordi det i dag er resten av verden som holder oppe Usa`s økonomi. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Søren tute. Endret 3. november 2004 av HalTan Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Må jo se det positive i dette resultatet også da: - Vedvarende høy oljepris = bra for Norge - Liten vekst i verdensøkonomien = lav rente i Norge - Lav dollarkurs pga. krigsøkonomi i USA = lave priser i Norge - Et unilateralt USA = ja til EU i Norge Endret 4. november 2004 av snorreh Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Håper Bush fortsetter å kjøre USA ned i gørra, økonomisk. Hvorfor ønsker du andre menneskers ulykke? Jeg ønsker ulykke for de som forårsaker ulykke for andre. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Håper Bush fortsetter å kjøre USA ned i gørra, økonomisk. Hvorfor ønsker du andre menneskers ulykke? Jeg ønsker ulykke for de som forårsaker ulykke for andre. Og alle vet at gjennomsnittsamerikaneren har ødelagt livet til flere tusen uskyldige mennesker Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Håper Bush fortsetter å kjøre USA ned i gørra, økonomisk. Hvorfor ønsker du andre menneskers ulykke? Jeg ønsker ulykke for de som forårsaker ulykke for andre. Og alle vet at gjennomsnittsamerikaneren har ødelagt livet til flere tusen uskyldige mennesker Dette er demokrati vet du. Selv gjennomsnittsamerikanern har stemmerett. Lenke til kommentar
tep0sen Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg synes det er dumt at Bush kansje kommer til å kose seg i det ovale rom i fire nye år. Ikke at jeg tror at Kerry blir en veldig mye bedre president en Bush. Men jeg tror og kansje håper på at han kansje vil bry seg mer om hvordan den økonomiske tilstanden til USA faktisk er idag. Desuten liker jeg ikke Bush sit nye hyper kristen image som han fikk nå når valget nermet seg. hvor han gikk imot abort og homofile samboere , det er trist hvor styrt han er av sin egen stab. Og til slutt: Dette var ikke ment for å gjøre narr av amerikanere på noen som helst måte. Lenke til kommentar
tep0sen Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Håper Bush fortsetter å kjøre USA ned i gørra, økonomisk. Håper du er klar over vilken økonomisk krise det vil skape hele verden over. Ja til og med oss nordmenn som føler oss så trygge i sofakroken og raker ned på verdensledere så lett som bare det. Ganske patetisk Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Dette er demokrati vet du. HAHAHA! den var god! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg