Gå til innhold

4 år til med Bush


Anbefalte innlegg

Personlig er jeg ganske moderat (stemte Venstre ved forrige valg), men folk som deg, Seixon, PelsJakob, FiskePinna og JoachimR gjør meg rødere og rødere for hver dag.

Fint. Bra de kan bidra med noe positivt med all den møkka de sprer utover dette stakkars forum.

Bare synd at lettpåvirkelige barn og ungdommer kan dras inn i det ultra-konservative, skitne bedehusene deres og få kapitalisme pult inn i ræva.

Det var en totalt unødvendig post. Håper vi kan unngå slike. Drittslenging klarer vi oss fint uten, her som i andre deler av forumet. Poster det i tråden i et håp om at andre også kan skjerpe seg. God natt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåja, det er seier i electoral vote som teller, og ikke seier i popular vote. De eneste tilfellene hvor Valgmannskollegiet tar hensyn til popular vote er når majoritetskandidaten med minst electoral vote-stemmer har en overveldende seier i popular vote. I årets valg vant Bush både electoral og popular vote, mens i 2000 vant Bush electoral vote mens Gore vant popular vote med rundt en halv million stemmer. En halv million stemmer i et land med 150+ millioner stemmeberettigete er ikke en overveldende seier. Derimot kan det hende Valgmannskollegiet måtte ha tatt hensyn til Bushs 3,5 millioners seier i popular vote i år hvis han hadde tapt electoral vote (ikke hvis han hadde tapt electoral vote med flere stater da, såklart).

Ja, det er nettopp det jeg presiserer. Slik presidentvalget fungerer i USA spiller det faktisk ingen rolle om flertallet av befolkningen ønsker en bestemt president. Hadde feks. Kerry vunnet flest valgmenn ville det heller ikke spilt noen rolle om Bush hadde 3,5mill flere velgere. 3,5 mill er knappest heller noen overveldene seier av 150mill stemmere, men jeg har ikke sett noen faktisk grense for hva som regnes som "overveldende" seier.

 

Om dette er en god metode er en ganske annen diskusjon. Umiddelbart kan man se for seg at en mer demokratisk prosess ville være å splitte opp antall valgmenn i hver stat etter hvor mange prosenter hver kandidat får i den staten.

Lenke til kommentar
Jeg har store problemer med å forstå at folk gidder å bruke tid på å forsvare George W. Bush.

Noe som åpenbart er en begrensning hos deg. Jeg har alltid vært av den oppfatning at man ikke bør kritisere det men ikke forstår, men heller forsøke å forstå det først.

Nuhvel, greit prinsipp, men i dette tilfellet er det vel mangel på overbevisende materiale som gjør at verdensmajoriteten har problemer med å forstå et forsvar av Bush-adm.

Lenke til kommentar
Kor står det i høgre sitt program et det er pro Israel og folk som har andre meininger i den saken skal bli ekskludert? Det at ein har forskjelig meining i ein utenriks sak og det å ha heilt feil ideologi med eit parit er det ganske stor forskjel på.

Ens syn på Midtøstenkonflikten avhenger av ens grunnleggende prinsipper. Dersom Høyre aksepterer at medlemmene deres har meninger som er i strid med prinsipprogrammet, er det selvsagt deres valg, men jeg synes ikke det er noen god idé at sosialister kan fremstille seg selv som gode kapitalister.

 

Bare synd at lettpåvirkelige barn og ungdommer kan dras inn i det ultra-konservative, skitne bedehusene deres

Jeg er ikke konservativ.

Lenke til kommentar
Ens syn på Midtøstenkonflikten avhenger av ens grunnleggende prinsipper. Dersom Høyre aksepterer at medlemmene deres har meninger som er i strid med prinsipprogrammet, er det selvsagt deres valg, men jeg synes ikke det er noen god idé at sosialister kan fremstille seg selv som gode kapitalister.

 

no har ikkje eg lest prinsip programet, men eg tviler på at hans syn på midtøsten er i strid med deires prinsipprogram. Alle har ser ikkje på muslimer som onde dyr veit du.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har oppfattet og tror, baserte velgerne valget sitt mye på sin egen religion. Bush er kristen, dermed er han imot homofilt ekteskap og adopsjon. Det er ufattelig mange kristne i USA, de lever etter sin religion, og deler samme syn som den.

 

Det med at Bush ble valgt, kom egentlig ikke som en overraskelse for meg. Men at jeg syntes at han fortjente å vinne, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...