Gå til innhold

4 år til med Bush

Anbefalte innlegg

Folket i USA er dypt splittet og han er valgt med en såpass liten margin at han bør ta hensyn til den andre leiren i de neste fire åra.

Jeg vil ikke akkurat si at det var lite margin (dvs mindre enn det som er normalt i USA) denne gangen. Han fikk over 3 500 000 flere stemmer enn Kerry.

Ja, du har rett der, jeg så ordlyden etter jeg postet, men allikevel er den "andre leiren" relativ stor.

Det stemmer, men det har den alltid vært.

Kanskje jeg var litt uklar, det jeg mente at de to leirene virker veldig splittet og at stemningen er bitter. Jeg tror Bush må prøve å pleie dette, og ikke bare kjøre sitt eget løp, selv om han vil stå ved sine kjernesaker.

Tenker på abort og andre moralske spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folket i USA er dypt splittet og han er valgt med en såpass liten margin at han bør ta hensyn til den andre leiren i de neste fire åra.

Dersom man snakker om splittelse så må man heler trekke fram forrige periode. Da stemte jo faktisk flertallet av stemmerene på Gore men Bush stakk likevel av med seieren. Noe lignende har vel neppe skjedd siden.. 1800 tallet?

Dette året stemte faktisk flertallet av stemmerene på Bush, så i så måte var dette et mye bedre valgresultat.

Men dog, om folket vil forbli splittet eller ikke kommer jo mye an på fremtiden og Bush-adm. evne til å samle sitt eget land igjen. Tror nok også dette står ganske høyt på dagsorden fremover.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Ja, marxisten Willoch. Det hører man på uttalelsene hans, for eksempel om Midtøstenkonflikten, der han bruker det marxistiske argumentet om at Israel er djevelen fordi de er den sterke parten som «undertrykker» den svake. Willoch er høyresidens største fiende i Norge. Han er en ulv i fåreklær (eller kanskje jeg skulle si: en sosialist i kapitalistklær).

hahaha! du er morosam PelsJakob. Har du vurdert å bli komiker?

Jeg er ikke konservativ. Dessuten tviler jeg på om Willoch fortsatt støtter Høyre. Dersom han fortsatt er medlem, burde han eksluderes.

Nei ein kan jo ikkje ha folk som meiner noko i høgre. Der skal alle sitte stile å høyre på Petersen som tenker på alt når det gjelder utenriks politik.

Lenke til kommentar
hahaha! du er morosam PelsJakob. Har du vurdert å bli komiker?

Nei, men det er hyggelig at du tar deg tid til å komme med karriereråd.

Nei ein kan jo ikkje ha folk som meiner noko i høgre. Der skal alle sitte stile å høyre på Petersen som tenker på alt når det gjelder utenriks politik.

Hvordan klarer du å tolke ut fra det jeg skrev at folk ikke skal ha meninger? Poenget er at man bør eksluderes når man har meninger som er i strid med partiets prinsipprogram. Hva hadde du sagt dersom Gro Harlem Brundtland hadde begynt å forfekte laissezfairekapitalisme? Burde hun ikke da ha blitt eksludert fra Ap?

Lenke til kommentar
Hvordan klarer du å tolke ut fra det jeg skrev at folk ikke skal ha meninger? Poenget er at man bør eksluderes når man har meninger som er i strid med partiets prinsipprogram. Hva hadde du sagt dersom Gro Harlem Brundtland hadde begynt å forfekte laissezfairekapitalisme? Burde hun ikke da ha blitt eksludert fra Ap?

Kor står det i høgre sitt program et det er pro Israel og folk som har andre meininger i den saken skal bli ekskludert? Det at ein har forskjelig meining i ein utenriks sak og det å ha heilt feil ideologi med eit parit er det ganske stor forskjel på.

Lenke til kommentar

Dersom man snakker om splittelse så må man heler trekke fram forrige periode. Da stemte jo faktisk flertallet av stemmerene på Gore men Bush stakk likevel av med seieren. Noe lignende har vel neppe skjedd siden.. 1800 tallet?

Dette året stemte faktisk flertallet av stemmerene på Bush, så i så måte var dette et mye bedre valgresultat.

Men dog, om folket vil forbli splittet eller ikke kommer jo mye an på fremtiden og Bush-adm. evne til å samle sitt eget land igjen. Tror nok også dette står ganske høyt på dagsorden fremover.

Nåja, det er seier i electoral vote som teller, og ikke seier i popular vote. De eneste tilfellene hvor Valgmannskollegiet tar hensyn til popular vote er når majoritetskandidaten med minst electoral vote-stemmer har en overveldende seier i popular vote. I årets valg vant Bush både electoral og popular vote, mens i 2000 vant Bush electoral vote mens Gore vant popular vote med rundt en halv million stemmer. En halv million stemmer i et land med 150+ millioner stemmeberettigete er ikke en overveldende seier. Derimot kan det hende Valgmannskollegiet måtte ha tatt hensyn til Bushs 3,5 millioners seier i popular vote i år hvis han hadde tapt electoral vote (ikke hvis han hadde tapt electoral vote med flere stater da, såklart).

Endret av farke
Lenke til kommentar
Jeg har store problemer med å forstå at folk gidder å bruke tid på å forsvare George W. Bush.

Interessant tanke, men jeg har selv greid å overtale folk til å være litt mer skeptisk til kilder og ikke tro alt du blir fortalt. Jeg har også forklart om FN-resolusjoner og utgåtte avtaler med selskap og innimellom så når det fram til en person.

Lenke til kommentar

Hater er vel et litt sterkt ord, misliker sterkt er nok bedre.

Dessuten trenger du ikke være sosialist for å mislike Bush-administrasjonen, du kan godt stå helt til høyre i Norsk/europeisk tradisjon.

Har sagt det før og sier det igjen: Kerry er den minste av to onder.

Lenke til kommentar
Jeg har store problemer med å forstå at folk gidder å bruke tid på å forsvare George W. Bush.

Interessant tanke, men jeg har selv greid å overtale folk til å være litt mer skeptisk til kilder og ikke tro alt du blir fortalt. Jeg har også forklart om FN-resolusjoner og utgåtte avtaler med selskap og innimellom så når det fram til en person.

Jeg tviler på at du eller noen av de andre konservative Bush-elskende tenåringene på dette forumet gjør annet enn å støte fra dere moderate eller høyrevridde nordmenn. Personlig er jeg ganske moderat (stemte Venstre ved forrige valg), men folk som deg, Seixon, PelsJakob, FiskePinna og JoachimR gjør meg rødere og rødere for hver dag.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg ganske moderat (stemte Venstre ved forrige valg), men folk som deg, Seixon, PelsJakob, FiskePinna og JoachimR gjør meg rødere og rødere for hver dag.

Fint. Bra de kan bidra med noe positivt med all den møkka de sprer utover dette stakkars forum.

Bare synd at lettpåvirkelige barn og ungdommer kan dras inn i det ultra-konservative, skitne bedehusene deres og få kapitalisme pult inn i ræva.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg ganske moderat (stemte Venstre ved forrige valg), men folk som deg, Seixon, PelsJakob, FiskePinna og JoachimR gjør meg rødere og rødere for hver dag.

Fint. Bra de kan bidra med noe positivt med all den møkka de sprer utover dette stakkars forum.

Bare synd at lettpåvirkelige barn og ungdommer kan dras inn i det ultra-konservative, skitne bedehusene deres og få kapitalisme pult inn i ræva.

*Gjesp* Kan ikke noen banne deg snart?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...