Gå til innhold

SonyEricsson Z1010, Telenor og UMTS.

jevel

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å få fatt i noen SE Z1010, og i kveld satte jeg opp den første for å teste den. Her følger mine førsteinntrykk av denne forvokste Z600en. :)

Det første som vil være naturlig å nevne er størrelse; dette er slettes ikke noen nett liten lommetelefon. Den er stor, tykk og forholdsvis tung. Jeg kommer til å poste bilder litt senere med sammenligning mellom bl.a. P900, Z1010 og T310. For å sammenligne med P900 som jeg bruker til daglig, så er Z1010 litt kortere og smalere, men samtidig noe tykkere. Den veier litt mindre enn P900.

Det første man legger merke til i det man slår på vidunderet er en stor og god hovedskjerm. Denne konkurrerer lett med skjermen på P900 når det gjelder klarhet og lysstyrke. I tillegg har den god oppløsning, nos som gjør at de nå etterhvert så kjente menyene som SE laget til T610 ser svært så godt ut. Ytterskjermen er liten, men informativ. Den har en blå bakgrunnsbelysning som vi kjenner fra Z600, men noe mer dempet. Den har også høyere oppløsning enn Z600. I standbymodus viser den fire linjer informasjon.

I bruk merker man umiddelbart en stor forskjell fra andre telefoner. Z1010 er veldig responsiv og kjapp i menyer og til å starte applikasjoner og java. Q-Bert tar to sekunder å starte fra man trykker på "Start" til man kan starte spilet. Også MP3, kamera og browser er imponerende kjappe. Til sammenligning så tar det ca. to sekunder til du er klar for å ta bilde fra du trykker på kamera-knappen på Z1010, mens det tar ca. fire på P900. Dette gjør at brukeropplevelsen av Z1010 er svært god. Nesten ikke noe venting og du kan skifte mellom ulike applikasjoner uten forsinkelser.

Når det gjelder tastene på Z1010 så er layouten svært lik Z600. I tillegg har man fått plass til to ekstra taster mellom det numersike tastaturet og funksjonstastene. En for videotelefoni og en for WAP-browser. (Denne lå helt nederst på tastaturet hos Z600.) Tastene er store og gode å bruke, og for en med litt store hender (slik som mine), så går det helt fint å betjene telefonen med en tommel.

På sidene av telefonen har man en port for minnekort (det følger med et 32MB kort), volumtaster, 2,5mm jackplugg for headsett/handsfree (følger med), hurtigtast for kamera og en mini-USB kobling. (USB kabel følger med.) Det som skiller den fra andre telefoner jeg har brukt er at småkjipe gummideksel er byttet ut med løsninger som ser vesentlig bedre ut. Dette er flotte detaljer rent designmessig, men om det er like holdbart gjenstår enda å se.

Høyttaleren og MP3-spilleren har jeg testet lite, men det jeg umiddelbart merker meg er at høyttaleren er klar og kraftig. Jeg syntes P900en var noe av det bedre jeg hadde hørt, men det var inntil jeg testet denne. Z1010 har en "klarere" og kraftigere lyd. Noe negativt er det dog at det høres ut til at MP3avspilleren legger til støy nå og da. (Høres ut som en MP3 som er dårlig kodet, men ligger i spilleren da filen er perfekt på iPoden min.) Om dette kommer av strømsparing eller måten den dekoder på vet jeg ikke.

Batteriet er et BST-15 som har en kapasitet på 1260mAh. Dette er det samme batteriet som leveres i bl.a. P900. Jeg har ikke fått testet det over tid enda, men det ser ut til at telefonen bruker en god del batteri. Har brukt ca. 30% av batteriet i løpet av de første fem-seks timene med bruk. Har da brukt kamera, GPRS, høyttaler og blåtann en del, så det gjenstår å se hvordan den klarer seg i dagligdags bruk.

---

En av hovedgrunnene til at jeg valgte å investere i denne telefonen var muligheten for høyhastighets GPRS. Den støtter 3G, noe som i teorien vil si 384kbps oppkobling.

I praksis vil nok reell hastighet ligge noe lavere, men de første testene ser SVÆRT lovende ut. I løpet av de siste timene har jeg kjørt båndbreddetester flere ganger, og jeg har aldri vært under 300kbps. Gjennomsnittet ligger like under 330kbps. Stabiliteten har vært upåklagelig, og jeg har lastet ned filer på opptil 10MiB uten problemer. Her er det viktig å huske at jeg sannsynligvis er forholdsvis alene i nettet og at hastigheten kan gå noe ned ved tyngre trafikk. Men hvis det jeg ser i disse testene gir en pekepinn på hva man kan forvente så vil nok ADSL linjer i de laveste kategoriene få seg en seriøs konkurrent. (Telenor kjører kampanje med ubegrenset GPRS trafikk for kr. 5,- per dag. Dette gir en pris på kr. ~150,- for en måned med fri trafikk....)

Når det gjelder kamera og testbilder/video så skal jeg se om jeg får laget noe. I tillegg skal jeg ta noen bilder av telefonen og legge opp ved anledning.

Summa summarum så er jeg svært imponert over denne klumpen av en telefon. Jeg gleder meg til å få brukt den i "felten", og vil komme tilbake med betraktninger over evt. ting som oppstår underveis. :)

-KJ

post-19-1099443780_thumb.jpg

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UTEN tvil: Z1010. K700i ser bedre ut i menyer og har en del ting som Z1010 ikke har mht. kamera og radio, men batterilevetid og ren hastighet har mye å si for meg. I tillegg bryr jeg meg ikke så mye om størrelse. :)

K700i føltes veldig "plastic fantastic" synes jeg. Z1010 er solid og god. I tillegg har du minnekort for MP3-spilleren, noe jeg synes det er latterlig at de ikke har fått plass til på K700i.

-KJ

Lenke til kommentar

@jevel

det tilbudet gjelder vel ikke når du benytter telefonen som modem? jeg ble belastet da jeg prøvde her om dagen. fikk forresten ca 80 kbit/s. da jeg prøvde testen til itavisen med dårlig UMTS signal og gjennom syncstationen som bruker usb til comport som tilkobling

Lenke til kommentar

Det vet jeg faktisk ikke.

Når du sier det så virker det logisk å skille, da man med PC kan laste ned atskillig mer enn på telefonen, ja. :)

Da ble det plutselig litt mindre attraktivt. Min eskapada i går vil da ha kostet ca. 300,- i GPRS trafikk. :dontgetit:

-KJ

Lenke til kommentar

etter å ha testet en del tjenester så virker det som om det kun er wap, epost, og tv som ikke blir belastet (mer enn de 5kr).

edit: snakket med telenor forhandlerservice nå, og de sa at det skulle gjelde når man bruker telefonen som modem også. så da spørs det hva man skal stole på :hmm:

Endret av mckvakk
Lenke til kommentar

Siden dere er to stykker i denne tråden her nå som sitter med Z1010, og UMTS nettet er åpent for test....

Hvorfor i h@£$€£vete har dere ikke prøvd videokonferanse med hverandre :)

Det har jeg lyst til å vite kvaliteten på, siden telefonene ikke har opplastingshastighet på mer en 56 såvidt jeg vet.

please test a, og post erfaringer

Lenke til kommentar

Heisann! Videokonferanse hadde vært morosamt å teste, ja, men nå solgte jeg akkurat den Z1010en jeg hadde, så da får det vente til jeg får inn resten. (Forhåpentligvis denne uka.)

Ellers så har jeg snakket med Telenor ang. kampanjen, men ingen av de jeg kontaktet kunne svare. Har sendt ut mail med forespørsel og håper på svar innen rimelig tid.

Nå skal jeg ut til kunden min og sette opp Z1010 som BT modem på hans bærbare. Regner med å få se store glis. ;)

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...