skyline Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Å bo i en trang hybel (ca 90kvm) kan være en utfordring i seg selv, og å spare plass kan ofte være kritisk. Jeg brukte gjeste rommet som server rom, men siden en kammerat av meg flytter inn, blir dette rommet okupert. HVOR SKAL JEG GJØRE AV SERVEREN OG FIREWALLEN MIN????!!! Dette var det store spørsmålet; og svaret ble: SKAPET! HVA SKJULER SEG BAK DISSE DØRENE?! Vel, dette. En stk. server med masse udaterte fille deler (A7N8X Deluxe, AMD XP2400Mobile @2,6GHZ, 512MB CORSAIR XMS3500,Ti4800SE, 1TB DISK KAP, Vannavkjølt cpu med 40liters tank, Sony DRU500AX DVD Brenner. En stk. Firewall (Compaq hk, 400mhz Celeron A, 64mb ram, 2,5gb disk(skal byttes ut mot 512mb CF disk). Fullstendig vifteløs (fjerna vifte fra psu) En stk Asus WL500G router, og ett stk ADSL modem. Monitoren gjikk ikke inn "rett" vei, manglet 2.5cm! Men fordi nvidia sine drivere lar deg rotere skjermen gjikk det grei alikevel. Må bare beklage rotet inni skapet, dette er rote skapet mitt. Skal self stripse ledninger, og få inn stikk kontaktene inni skapet, etterhvert. Det funker iallefall. Ser kanskje ikke veldig pent ut men! Lurer på hvordan det vil gå med fuktighet osv. Time will tell. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Funka det. jezz, gjorde det gitt. Tempen holder seg konstant lav også, dette lover jo veldig bra! Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Å bo i en trang hybel (ca 90kvm) kan være en utfordring i seg selv 90 kvm er vel ca 10 ganger så mye som min hybel, så hvor skal plassere serveren vet ikke jeg. Bak flygelet? Endret 3. november 2004 av bragoon Lenke til kommentar
skyline Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Å bo i en trang hybel (ca 90kvm) kan være en utfordring i seg selv 90 kvm er vel ca 10 ganger så mye som min hybel, så hvor skal plassere serveren vet ikke jeg. Bak flygelet? !! Har du 9 kvm? Tror jeg hadde krepert da, no offence. Tingen eg at jeg har ett svært suround anlegg og 32" wide screen, + masse annet stash, og da forsvinner plassen fort. Så jeg syns 90 kvm er i minste laget. Men self, det finnes folk som lever på mindre. Ø, har du flygel på i hybelen din på 9kvm? Regner med at det var en spøk?? Lenke til kommentar
Launch Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Hørt om XPC / SFF ? Noen kaller det bare "barebone" men det er litt feil... Hehe Skapet er jo ganske stort, men jeg vil tro at det blir varmt inni der. Et alternativ til å bruke hele det skapet til PC er jo å kjøpe et maxi tower til noen hundrelapper, mye tryggere og finere enn å stable det opp sånn. Endret 3. november 2004 av Launch Lenke til kommentar
skyline Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Hørt om XPC / SFF ? Noen kaller det bare "barebone" men det er litt feil... Hehe Skapet er jo ganske stort, men jeg vil tro at det blir varmt inni der. Et alternativ til å bruke hele det skapet til PC er jo å kjøpe et maxi tower til noen hundrelapper, mye tryggere og finere enn å stable det opp sånn. Vel, som du kanskje ser så er serveren faktisk inni ett maxi tower, (i bunn av bildet) Aopen Maxi tower. Problemet er at 40liters tank, montior, tastatur, router, firewall pc, adsl modem, kabler osv. tar plass, og derfor stappa jeg det inni skapet. Skal se åssen det ligger ann med tanke på temp i morgen. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Tenkte på den øverste PC'n... Kanskje du kan få tak i et kabinett som er ment for 2 hovedkort og kan romme 2 PC'er i en kasse, tror de har en på microplex. Viftene i kassen blåser vel ut bak og det går rett i skapveggen, det får varmluften til å sirkulere, skulle kanskje hentet kaldluft gjennom slange så harddiskene ikke dør... Endret 3. november 2004 av Launch Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Nå vet jeg ikke hvor grensa mellom hybel og leilighet går, men 90kvm kan av enkelte kalles en leilighet eller en stor hybel Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg fikk ikke helt de to frasene "trang hybel" og "ca 90 kvm" til å passe sammen... Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 90 kvm er den samlede boflaten i 1 etg. i huset mitt...Inkl. Kjøkken, stue, peisestue, gang... Lenke til kommentar
Launch Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Nå vet jeg ikke hvor grensa mellom hybel og leilighet går, men 90kvm kan av enkelte kalles en leilighet eller en stor hybel 50 kvadrat går som leilighet, men det kommer litt ann på hvor mange rom og sånn det er også. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Nå vet jeg ikke hvor grensa mellom hybel og leilighet går, men 90kvm kan av enkelte kalles en leilighet eller en stor hybel Vel vel, jeg syns det er ganske lite her iallefall. Sjekka, det er bare 85kvm. Men det er så fullt her at jeg måtter gjøre noe får å spare plass. Og å ha serveren på mitt sove rom er uaktuelt. (dette er ganske stort, ca 20kvm) og da er det jo bare 65kvm igjen, ca -15 kvm dass og bad. 50 kvm - kjøkken, entre, soverom nr.2 (som snart blir okkupert). Da er vi ganske fort nede i noen få "brukbare" kvadrat. Edit; er forresten veldig glad for at jeg ikke tok leiligheten med 45 kvm, (det stod mellom en på 85 (den jeg har nå) og en på 45. Den som jeg har nå er inkl. strøm men er stygg og dårlig lydisolert. Den på 45 var fin, godt lydisolert, men VELDIG liten og uten strøm. Tipper det går noen kroner i strøm her ja. Endret 3. november 2004 av skyline Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Uansett om det er leilighet eller "stor hybel".. Nå har ikke jeg prøvd det samme med vannavkjøling, men jeg brukte en gammal P2 450 linuxboks som jeg satte i skapet, og jaggu ble det varmt inni der. Altså, der fortsatt "ok" men jeg tør ikke la den stå på hele tiden. Og skapdøra må stå litt på gløtt for å få litt sirkulasjon... Lenke til kommentar
chil Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 altså du må aldri sette en CRT skjem på hodet eller sidelengs. det er ikke bra!! Lenke til kommentar
skyline Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 altså du må aldri sette en CRT skjem på hodet eller sidelengs. det er ikke bra!! Å?? Hva kan skje da? Dette er en gammel søppel skjerm da, blir kun brukt noen få minutter hver dag. (sjekke status osv) Lenke til kommentar
chil Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 altså tror den kan bli veldig veldig varm osv. Blir ikke bildet på den rar? i fargene osv. Jeg ville i alle fall ikke gjort det. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Om du har mulighet for det, anbefaler jeg å koble maskinen til lufteventil i veggen slik at den suger inn luft derifra. Det gir frisk luft i huset, god utlufting og gir deg nytte av varmen i maskinen. Jeg holder selv på å sette opp noe slikt i serverrommet mitt (tidligere potetbinge), med litt pappsløyd og et ekspanderbart og bøybart aluminiumsrør jeg kjøpte på jernvaren for ca. 100 Kr. Det gir meg god kjølig i maskinen med alle disse kuldegradene ute, og god, tørr varme i kjelleren. Anbefales. Lenke til kommentar
Energi Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 LOL "40 liters tank", regner med det er den åpne røde kassen som er tanken? Skikkelig lite lekkert, men sikkert ytterst funksjonelt. Lenke til kommentar
HuGo_ Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 jeg tror heller denne posten kunne blitt plassert i tante olgas sladreforum..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå