Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjapt spm om IP-telefoni!

Anbefalte innlegg

Hei har et kjapt spm angående IP-telefoni. Er helt grønn på området og har så vidt begynt å interessere meg for det, spesielt siden jeg har bluecom bredbånd og de har lanser i:phone.

Før trodde jeg at IP-telefoni var at man bare kunne ringe til andre personer med lignende abonnement. Men dette er vel feil ikke sant?

Spørsmålet er om man bruke denne tjenesten som vanlig telefon, at man kan ringe hvem som helst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt IP-telefoni en stund nå, og foruten prisen virker det hele som et stort skritt bakover. Elendig kvalitet, lyden spraker, lagging når man har på download samtidig. Skal du f.eks ringe kontofonen så kan det hende telefonen spraker så mye at trykker du "2" så kanskje det blir registrert som "22" siden det blir spraking/brudd midt i tonen.

Nei, huff, for noe dritt det egentlig er.

Lenke til kommentar

Hmmm... Virker som om det er mange vidt forskjellige meninger om hvor bra IP-telefoni er så vidt jeg har lest. Må vel bare lese og undersøke mer om det selv. Har ISDN her hjemme og ADSL er av Bluecom. Det kjipe med nylanserte I:Phone er at man ikke kan bruke ISDN-telefoner. Er det generelt slik eller er det noen som leverer IP-telefonitjenester der dette er mulig?

Lenke til kommentar
ISDN-linjen har rett og slett ikke nok båndbredde til telefonen.

Hva har du røyka?!?!?!

Det som det blir spurt om er hvorfor man ikke kan bruke en ISDN telefon istedet for Analog telefon koblet til adapteret Bluecom leverer.

Forklaringen er enkel, fleste steder i verden så har ISDN en så lav penetrasjon, POTS er mye mere utbredt enn ISDN og derfor lages det ingen billige adaptere som konvertere fra ISDN til VoIP.

Som igjen gjør det for dyrt VoIP tjeneste leverandører som Bluecom, å levere med ISDN til VoIP adapter.

Jeg vet ikke om et eneste adapter som konverter fra ISDN til VoIP, hvis noen vet om slike, skrik ut :)

Lenke til kommentar
Har hatt IP-telefoni en stund nå, og foruten prisen virker det hele som et stort skritt bakover. Elendig kvalitet, lyden spraker, lagging når man har på download samtidig. Skal du f.eks ringe kontofonen så kan det hende telefonen spraker så mye at trykker du "2" så kanskje det blir registrert som "22" siden det blir spraking/brudd midt i tonen.

Dette er problemet til VoIP leverandører som ikke har sitt eget nett og ikke kan reservere deler av båndbredden til VoIP eller prioritere VoIP trafikk igjennom nettverket som da Bluecom, NGT og Telenor kan.

På langsikt vil uavhengig leverandører som IP24, Televoip og Telio få det tøft pga dette, så fremt de ikke får Post og Teletilsynet til å gjøre noe ala som blir nevnt -> http://www.cabledatacomnews.com/nov04/nov04-8.html

Lenke til kommentar
Det som det blir spurt om er hvorfor man ikke kan bruke en ISDN telefon istedet for Analog telefon koblet til adapteret Bluecom leverer.

Forklaringen er enkel, fleste steder i verden så har ISDN en så lav penetrasjon, POTS er mye mere utbredt enn ISDN og derfor lages det ingen billige adaptere som konvertere fra ISDN til VoIP.

Som igjen gjør det for dyrt VoIP tjeneste leverandører som Bluecom, å levere med ISDN til VoIP adapter.

Jeg vet ikke om et eneste adapter som konverter fra ISDN til VoIP, hvis noen vet om slike, skrik ut

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Vel... Har også hatt IP telefon en del måneder. Fungerer utmerket for meg. Har brukt det i Norge med Nextgentel uten problemer. Sitter nå i USA og ringer hjem med Telio. Har internett via kabel her borte. Sitter du på en 704/128 line og en steingammel analog telefon må du kanskje regne med en heller redusert linjekvalitet.

Har kompiser både i Østerrike og Sarajevo. Begge kjører Telio uten problemer med linje- og samtalekvaliteten.

Endret av butare
Lenke til kommentar

Vel... Har også hatt IP telefon en del måneder. Fungerer utmerket for meg. Har brukt det i Norge med Nextgentel uten problemer. Sitter nå i USA og ringer hjem med Telio. Har internett via kabel her borte. Sitter du på en 704/128 line og en steingammel analog telefon må du kanskje regne med en heller redusert linjekvalitet.

Har kompiser både i Østerrike og Sarajevo. Begge kjører Telio uten problemer med linje- og samtalekvaliteten.

Det reserveres 64Kbit til IP-telefoni så den linjen du nevnte skulle holde i masser.

Har forsåvidt 2000/512

Lenke til kommentar

Høres "mystisk" ut, men hvilken VoIP leverandør bruker du og hvilken ISP.

Samt hvordan er ditt nettverk hvor du bruker VoIP, ie er det hjemme og du har modem/ruter fra ISP og koblet VoIP utstyr og PC(er) til modem/ruter?

Eller er PC(er) koblet igjennom VoIP utstyr som igjen er koblet til modem/ruter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...