Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blikkboks-antenne,rundt vegger? og andre spørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, En slik antenne må rettes noenlunde mot antennen du skal koble deg mot, signalene kan ikke gå igjennom metallet i blikkboksen(det blir reflektert). Dersom det er noe i mellom vil dette dempe signalene, hvor mye avhenger selvsagt av materialene hinderet er laget av, og hvor tykt det er.

Så, du må nok rette inn antennen slik du ville gjort det vist det var fri sikt, signalene bøyer seg ikke rundt hjørner. Radiosignalene kan gå igjennom vegger, men det er visse grenser selvsagt(metall i veggen og tykke, massive vegger vil dempe signalene ganske fort). Det er andre ting som vil spille inn også, støykilder innenfor feltet og hvor langt det er til den andre enheten feks.

Endret av TrAI
Lenke til kommentar
Hmmm, En slik antenne må rettes noenlunde mot antennen du skal koble deg mot, signalene kan ikke gå igjennom metallet i blikkboksen(det blir reflektert).

betyr det at jeg må benytte en ekstern antenne på ruteren også eller holder det at jeg "skyter" blikkboksen mot vinduet hvor ruteren står?

det er forøvrig dette jeg planlegger:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=322193&hl=

Lenke til kommentar

Ja du må sikte/"skyte" blikkboks antennen mot der router står.

Om du ikke har mulighet til fri sikt kan en booster benyttes til og

gå igjennom veggen(da selv uten tap).

Men disse koster endel og har mye høyere W en hva som faktisk er lov

i norge (100mW).

Noen sier jo at speil av noe slag som reflekterer signalene og sender dem videre

skal fungere, det er bare og prøve ;)

Lenke til kommentar

Speil er glass og reflekterer lys best, ikke signaler. Det som funker best er miniparaboler, men de koster selvfølgelig unødvendig mere hvis blikkboks fungerer bra nok.

Sett opp 2 "eksterne" blikkboks antenner og kanskje sikt dem inn med en laserpenn for så se om det har mye å si om de viker litt fra hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...