Torjus Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Kom over denne idag: Viss du ikke kan norsk, skriv engelsk. Viss du ikke kan det får du finne et forum som er på ditt eget språk. Kanskje passe på hva man skriver selv? :!: (Noen synes dette er morsomt, andre ikke , jeg syntes det) Endret 2. november 2004 av FuZzY^ Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Er det "viss" du synes er rart? "Viss" kan helt fint godtas på bokmål. Ellers ser jeg ikke helt gullkornet i setningen, da vedkommende skrev det for å understreke at han skrev dårlig. Endret 3. november 2004 av Bandidos Pelle Lenke til kommentar
Seppe . Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 hvis personen ikke kunne norsk, hvordan skulle han da lese det? Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Viss? Aldri hørt deg jeg. Det er nok "Hvis" han mener...? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Viss? Aldri hørt deg jeg.Det er nok "Hvis" han mener...? At du ikke har hørt om det betyr selvsagt ikke at det ikke er en riktig skrivemåte http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Viss? Aldri hørt deg jeg.Det er nok "Hvis" han mener...? HAHA! Snakk om å kaste stein i glasshus. :!: Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Viss? Aldri hørt deg jeg.Det er nok "Hvis" han mener...? At du ikke har hørt om det betyr selvsagt ikke at det ikke er en riktig skrivemåte http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Vet ikke hvor seriøs det var ment, det finnes riktignok et ord som heter viss, men det kan ikke brukes i den setningen Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Viss? Aldri hørt deg jeg.Det er nok "Hvis" han mener...? At du ikke har hørt om det betyr selvsagt ikke at det ikke er en riktig skrivemåte http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Vet ikke hvor seriøs det var ment, det finnes riktignok et ord som heter viss, men det kan ikke brukes i den setningen Eeh...joo... 1. i vilkårssetn: h- de kommer, går jeg / hva h- det blir regn? Lenke til kommentar
Leon Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 (endret) Slik jeg har forstått det er "viss" klammeform for "hvis", og er med andre ord korrekt Norsk. edit: Morsom formulering. Endret 27. november 2004 av tipp-ex Lenke til kommentar
bluet Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Når det står noe inne i slike klammer betyr det at det uttales "viss", det kalles lydskrift om jeg ikke husker feil. Endret 28. november 2004 av MS-DOS modus Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Når det står noe inne i slike klammer betyr det at det uttales "viss", det kalles lydskrift om jeg ikke husker feil. Du husker dessverre feil...klammeform er en annen måte å skrive ordet som er tillatt, men ikke anbefalt. (Skolebøker i norsk f.eks. bør ikke inneholde klammeformer...men, på et forum bør det vel være tillatt;)) Men ja, i noen ordbøker finner man også lydskrift... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Har aldri før vært borti ordet "viss" :s vet man skriver "visste" men ikke viss i betydningen "hvis". :s Lenke til kommentar
ReWinD Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 "Viss" er "Hvis" på nynorsk... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 ...og er fullt lovlig å bruke i bokmål Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Ok da forklarer det har det nylig skjedd? Fordi for ti, elleve år siden da jeg så ung å uviten om alt dette skolesakene traska lett inn i skolegården og skrev "viss", fikk jeg alltid feil :s Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Hvis skal skrives hvis. "Viss" er jo bare teit. Språket er ødelagt, nå kan man skrive bæiken og slikt. (Noe sånt var det.) Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 "Viss" er "Hvis" på nynorsk... ... trodde det ordet ikke fantes på nynorsk jeg... *mimre tilbake da nynorsklæreren ikke godtok det* Men det visst korrekt norsk å skrive det, utrolig nok, men det kan ikke brukes av offentlige etater og slike ting... Men bra norsk er det neppe... Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Man kan velge mellom "hvis" og "viss" på bokmål. På norsk skriver man "viss". Jeg tror jeg bytter med en gang jeg. Jeg har visst om valgmuligheten lenge, men har klistret meg til vanene dessverre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Dette skal jeg ta norsklæreren min på. Jeg hadde to skrivefeil forrige gang jeg skrev stil, og begge gangene hadde jeg skrevet viss istedet for hvis. Sanoj_20. Jeg bare lurer, men mener du at bokmål ikke er norsk? Siden du skriver at man på bokmål kan skrive en ting, mens på norsk skriver man noe annet? Herr Brun Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Sanoj_20. Jeg bare lurer, men mener du at bokmål ikke er norsk? Siden du skriver at man på bokmål kan skrive en ting, mens på norsk skriver man noe annet? Neida, det var bare en bastant, nasjonalromantisk kommentar. Men så lenge "viss" er nærmere uttalen og like riktig og ikke skader noen, så skal jeg prøve å bruke det heretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg