Gå til innhold

Pass på hva du skriver selv!

Torjus

Anbefalte innlegg

Kom over denne idag:

Viss du ikke kan norsk, skriv engelsk. Viss du ikke kan det får du finne et forum som er på ditt eget språk.

Kanskje passe på hva man skriver selv? :!:

(Noen synes dette er morsomt, andre ikke :roll: , jeg syntes det) ;)

Endret av FuZzY^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Viss? Aldri hørt deg jeg.

Det er nok "Hvis" han mener...?

At du ikke har hørt om det betyr selvsagt ikke at det ikke er en riktig skrivemåte ;)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Vet ikke hvor seriøs det var ment, det finnes riktignok et ord som heter viss, men det kan ikke brukes i den setningen :whistle:

Eeh...joo...

1. i vilkårssetn: h- de kommer, går jeg / hva h- det blir regn?
:whistle:
Lenke til kommentar
Når det står noe inne i slike klammer betyr det at det uttales "viss", det kalles lydskrift om jeg ikke husker feil. :p

Du husker dessverre feil...klammeform er en annen måte å skrive ordet som er tillatt, men ikke anbefalt. (Skolebøker i norsk f.eks. bør ikke inneholde klammeformer...men, på et forum bør det vel være tillatt;))

Men ja, i noen ordbøker finner man også lydskrift...

Lenke til kommentar
"Viss" er "Hvis" på nynorsk...

... trodde det ordet ikke fantes på nynorsk jeg... *mimre tilbake da nynorsklæreren ikke godtok det*

Men det visst korrekt norsk å skrive det, utrolig nok, men det kan ikke brukes av offentlige etater og slike ting... Men bra norsk er det neppe...

Lenke til kommentar

Dette skal jeg ta norsklæreren min på. Jeg hadde to skrivefeil forrige gang jeg skrev stil, og begge gangene hadde jeg skrevet viss istedet for hvis.

Sanoj_20. Jeg bare lurer, men mener du at bokmål ikke er norsk? Siden du skriver at man på bokmål kan skrive en ting, mens på norsk skriver man noe annet?

Herr Brun

Lenke til kommentar
Sanoj_20. Jeg bare lurer, men mener du at bokmål ikke er norsk? Siden du skriver at man på bokmål kan skrive en ting, mens på norsk skriver man noe annet?

Neida, det var bare en bastant, nasjonalromantisk kommentar. :)

Men så lenge "viss" er nærmere uttalen og like riktig og ikke skader noen, så skal jeg prøve å bruke det heretter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...